۲۳ آبان ۱۴۰۱ - ۱۵:۰۷
سه پیشنهاد برای تنظیم بازار آهن اسفنجی

انجمن تولیدکنندگان فولاد طی نامه‌ای به وزیر صمت پیشنهادات سه‌گانه برای تنظیم بازار آهن اسفنجی و درخواست اصلاح شرایط عرضه و تقاضای آهن اسفنجی ارائه کرد.

فردای اقتصاد: بهرام سبحانی، رئیس هیات مدیره انجمن تولیدکنندگان فولاد ایران در نامه خود خطاب به سیدرضا فاطمی‌امین، وزیر صمت برای اصلاح شرایط عرضه و تقاضای آهن اسفنجی آورده است: همانگونه که پیش‌بینی می‌شد آهن اسفنجی به‌عنوان شارژ فلزی اصلی در تولید فولاد کشور طی چند ماه اخیر افزایش قیمت قابل توجهی داشته به طوریکه نسبت قیمت آهن اسفنجی به شمش فولادی در بورس کالا از ۵۷ درصد در مرداد ماه به ۶۵ درصد در معاملات اخیر رسیده است.

تعدادی از این کارخانه‌های فولادی (به ویژه صنایع فولادی کوچک) به واسطه عدم توان تحمل زیان انباشته ماه‌های گذشته، مجبور به توقف تولید و تعطیلی شده‌اند که در مکاتبات قبلی این انجمن به اطلاع رسیده است. با فرارسیدن ماه‌های سرد سال، احتمال اعمال محدودیت‌های تامین گاز در کارخانه‌های احیا مستقیم می‌رود که همین مسئله موجب کاهش عرضه و افزایش قیمت دوباره آهن اسفنجی خواهد شد.

در این نامه با اشاره به سه پیشنهاد برای تنظیم بازار آهن اسفنجی ارائه شده است؛ اول اینکه کف عرضه ابلاغی به شرکت های تولیدکننده آهن اسفنجی به طور جدی کنترل، اجرایی و پایش شود. دوم؛ با توجه به کمبود شدید عرضه آهن اسفنجی نسبت به تقاضا (کمتر از ۶۰درصد)، شرکت های بازرگانی از ورود به رقابت در تالار اصلی منع شوند و تنها تولیدکنندگان فولاد کشور (قوسی و القایی) مجاز به خرید این محصول در رینگ رقابتی باشند. تجار نیز صرفا در مچینگ و در صورت عدم تقاضای واحدهای تولیدی بتوانند آهن اسفنجی را خریداری کنند. سوم؛ ضمن رایزنی با مسئولان ذیربط در وزارت نفت و شرکت ملی گاز برای کاهش محدودیت های احتمالی بر واحدهای احیا مستقیم و ایجاد هماهنگی بین شرکت های تولیدکننده آهن اسفنجی، زمینه عرضه مکفی و مستمر آهن اسفنجی در بورس کالا در ماه های آتی سال فراهم شود.

سه پیشنهاد برای تنظیم بازار آهن اسفنجی

برچسب‌ها

تبادل نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

پربیننده‌ترین‌ها

پربیننده‌ترین‌ها از دیگر رسانه‌ها

آخرین اخبار دیگر رسانه‌ها

آخرین اخبار