۲۵ آبان ۱۴۰۱ - ۱۸:۲۴
پاسخ به ۱۰ پرسش مهم سهامداران بورس

مدیر نظارت بر بورس‌ها و مدیرعامل صندوق تثبیت بازار سرمایه در نشست خبری وضعیت فعلی سیاستگذاری در بورس را تشریح کردند.

فردای اقتصاد: شاخص کل بورس تهران پس از آنکه در اوایل آبان‌ماه در معرض سقوط به کانال ۱.۱ میلیون واحد قرار گرفته بود، تغییر مسیر داد و توانست حدود ۱۴ درصد نیز افزایش ارتفاع داد. برخی این چرخش را به بسته جدید حمایتی سازمان بورس ارتباط دادند و برخی دیگر به اخبار و رویدادهایی که از وخامت حال بازارهای جهانی کاست و البته کف‌های شکل گرفته در سهام اشاره کردند. به هر حال تا حدودی آرامش به بازار بازگشت و حتی برای برهه‌ای ارزش معاملات رشدی دوبرابری را ثبت کرد. در این میان سازمان بورس ظهر امروز در نشستی با خبرنگاران، به چند و چون سیاست‌گذاری برای بهبود شرایط بازار سهام و البته اقتصاد ایران پرداخت. امیرمهدی صبایی، مدیر نظارت بر بورس‌های سازمان بورس و پیمان حدادی، مدیرعامل صندوق تثبیت بازار سرمایه نمایندگان سازمان بورس در این نشست خبری بودند.

چرا با سیگنال‌فروشان برخورد نمی‌شود؟

امیرمهدی صبایی، مدیر نظارت بر بورس‌های سازمان بورس امروز در نشستی با خبرنگاران از لزوم برخورد با سیگنال‌فروش‌ها که سریعا با رشد قیمت‌ها در کانال‌های بورسی فعال می‌شوند، گفت: در خصوص سیگنال فروشی و برخورد با آنها، یک اداره دیدبانی تشکیل شده که در چهار حوزه گزارش‌ها را دریافت کرده و ناهنجاری‌ها را مورد بررسی قرار می‌دهد. فضای مجازی در این اداره به صورت مستمر رصد می‌شود. اخیرا هم سامانه‌ای برای رصد خودکار فضای مجازی ایجاد شده است. در صورت احراز تخلفات، به نحو مقتضی برخورد قانونی انجام خواهد شد.

فروش بازارگردان‌ها ممنوع شد؟

وی در ادامه به فعالیت بازارگردان‌ها پس از بسته حمایتی ۱۰گانه سازمان بورس اشاره و عنوان کرد: محدودیتی برای فعالیت بازارگردان‌ها وجود ندارد، بلکه برخی چارچوب‌ها و ضوابط برای آن‌ها در نظر گرفته شده است. اما این بدان معنا نیست که یک بازارگردان در یک روز یا مقطع خاص ممنوع‌الفروش شود. فروش‌ها محدود شده، اما ممنوع نشده است.

بورس چه زمانی دو طرفه می‌شود؟

مدیر نظارت بر بورس‌های سازمان بورس به دغدغه فعالان بازار در خصوص لزوم راه‌اندازی یک بازار دوطرفه در بورس تهران پاسخ مثبت داد و در این خصوص اظهار کرد: مهم‌ترین ابزارهایی که بستر آن می‌تواند برای آماده شدن بازار دو طرفه استفاده شود، فروش استقراضی (فروش تعهدی) است. دومین ابزار، معاملات آتی روی شاخص است که از نظر فقهی امکان فیوچر روی آن به دلیل تعداد شرکت وجود ندارد. اما معاملات آتی بر روی ۳۰ شرکت بزرگ را می‌توان راه‌اندازی کرد. این دو ابزار در دستور کار سازمان بورس قرار دارد. این موضوع جزء اولویت‌های ما است، اما نمی‌توان زمان مشخصی را اعلام کرد.

دامنه نوسان باز هم افزایش می‌یابد؟

صبایی در ادامه در خصوص زمان بعدی افزایش یک درصدی دامنه نوسان گفت: از منظر کارشناسی و الگوبرداری از بورس‌های دنیا و به لحاظ وجود برخی پارامترها مانند حجم مبنا و دامنه نوسان، باز شدن دامنه نوسان یک عملکرد مثبت است اما ما باید شرایط بازار را در نظر بگیریم. در شرایط فعلی، تعادل و حفظ ثبات در بازار در اولویت قرار دارد. بورس ایران، بازار پرریسک‌تری نسبت به بورس سایر کشورها تلقی می‌شود اما با برخی ابزارها این ریسک‌ها تا حدودی کنترل شده است. با این حال نمی‌توان به یکباره در چنین شرایطی دامنه نوسان را باز کرد. باز کردن محدوده نوسان نیاز به زیرساخت‌ها و کار کارشناسی خود را دارد و اولویت فعلی سازمان حفظ تعادل و آرامش در بازار است.

به گفته مدیر نظارت بر بورس‌های سازمان بورس، برای سازمان بورس و اوراق بهادار برخی وظایف نانوشته تعریف شده است. سازمان بورس دوست دارد صرفا نقش قانون‌گذاری داشته باشد و یک زمین مسابقه هموار و متعادل را برای فعالان بازار فراهم کند اما شرایط این امر وجود ندارد و سایر پارامترها هم باید در نظر گرفته شود.

خودروهای پرتیراژ راهی بورس کالا می‌شوند؟

صبایی به مزایای افزایش عرضه خودرو در بورس کالا اشاره کرد و گفت: این صنعت طی سالیان گذشته بیشترین آسیب و زیان انباشته را از قیمت‌گذاری دستوری دیده و حالا عرضه خودرو در بورس کالا را باید یک نعمت دانست. دو خودروساز بزرگ کشور حدود ۷۰ هزار میلیارد تومان زیان انباشته دارند که عمده آن از سال ۹۷ و با شروع تلاطم‌های ارزی ایجاد شده است. با این حال نمی‌شود به یکباره همه خودروها به دلیل مسائل اقتصادی و حاکمیتی و سازمان‌های درگیر در این صنعت وارد بورس کالا شوند، اما به صورت تدریجی این اتفاق رخ می‌دهد و با یک شیب ملایم به سمت عرضه خودروهای پرتیراژتر پیش می‌رود. باید بستر فنی و پاسخگویی سیستم معاملاتی و کارگزاری نیز به درخواست کنندگان هم باید در نظر گرفته شود و سامانه معاملات باید پاسخگوی درخواست کنندگان برای خودروهای پرتیراژ باشد. هدف نهایی و عالی در حوزه عرضه خودرو در بورس کالا این است که به سمت خودروهای پر تیراژتر از ۲۰۷ حرکت کنیم تا این صنعت بتواند از قیمت‌گذاری دستوری با بستر و کمک بورس کالا رها شود و البته باید تصمیمات جسورانه خودروسازان بزرگ نیز در این میان وجود داشته باشد تا موجی که شروع شده ادامه یابد و به سمت خودروهای پرتیراژ حرکت کنیم.

صندوق توسعه ملی مستقیما در بازار معامله کرد؟

در ادامه این نشست، پیمان حدادی، مدیرعامل صندوق تثبیت بازار سرمایه با بیان اینکه این صندوق هر روز و به صورت فعال در بازار خرید و فروش نخواهد کرد، گفت: در حال حاضر صندوق تثبیت بازار سرمایه در ۵۱۰ نماد سهم دارد. نقدشوندگی، اندازه شرکت، مدیریت سهامدار عمده و فعالیت بازارگردان برای صندوق بسیار مهم بوده و در خرید و فروش‌های آن اثرگذار است.

حدادی، در خصوص شائبه‌های پیش آمده طی روزهای اخیر در خصوص خرید مستقیم سهام از سوی صندوق توسعه ملی اظهار کرد: این صندوق به صورت غیرمستقیم از طریق صندوق تثبیت سهم خریداری می‌کند. صندوق توسعه ملی همکاری بسیار خوبی در آبان ماه داشته و تا پایان سال مابقی تعهد خود به میزان ۵۱۰ میلیون دلار را پرداخت خواهد کرد.

صندوق تثبیت به دنبال شاخص‌سازی است؟

به گفته مدیرعامل صندوق تثبیت بازار سرمایه، برای صندوق تثبیت مثبت کردن شاخص کل ملاک فعالیت نبوده و در عین حال به دنبال سرمایه‌گذاری در سهام یا نماد خاص نیز نیست را که هدف فعالیت آن کسب بازدهی نیست.

چرا خرید و فروش صندوق تثبیت اعلام نمی‌شود؟

وی همچنین تاکید کرد: صندوق تثبیت مکلف و ملزم به ارائه گزارش عملکرد نیست، اما قطعا در ماه‌های آینده گزارشاتی از صندوق مخابره خواهد شد که خرید و فروش‌های صندوق برای بازار شفاف شود. دارایی این صندوق ۱۲هزار میلیارد تومان و خالص خرید و فروش آن ۵هزار میلیارد تومان است.

بورس بین‌الملل به کجا رسید؟

حدادی به آخرین وضعیت راه‌اندازی بورس بین‌الملل نیز اشاره و گفت: طی دو ماه اخیر در جلسات شورای عالی بورس، بحث بورس بین‌الملل مطرح و قرار بر این شد که ۶۰درصد از سهام این بورس متعلق به سرمایه‌گذاران خارجی باشد. با این حال تاکنون به غیر از یک بانک داخلی هیچ نهاد دیگری درخواست سرمایه‌ گذاری در این راستا را ارائه نکرده است اما سازمان بورس از هر نهاد داخلی و بین‌المللی که مایل به سرمایه‌ گذاری در این بخش است دعوت می‌کند و در کمترین زمان اقدامات اجرایی انجام می‌شود.

مدیرعامل صندوق تثبیت بازار سرمایه با بیان این‌که راه‌اندازی بورس بین‌الملل به درخواست دبیر سابق مناطق آزاد بود، ادامه داد: نهادهای خارجی از کشورهای حوزه خلیج فارس به دبیر سابق اعلام آمادگی کردند. اما آینده این بازار هنوز مشخص نیست. از طرف شورای عالی بورس، این موضوع تایید شده و اساسنامه این بورس در حال بررسی است. امید داریم اساسنامه آن طی یک یا دو ماه آینده به تصویب سازمان بورس و اوراق بهادار برسد.

سرنوشت نمادهای استانی سهام‌ عدالت چه شد؟

مشاور رئیس سازمان بورس در امور سهام عدالت در مورد آخرین وضعیت بازگشایی نمادهای سرمایه‌گذاری استانی اظهار کرد: در خردادماه شورای عالی بورس، سازمان بورس را مکلف کرد تمهیداتی برای برگزاری مجامع شرکت‌های مذکور بیندیشد. سازمان بورس و شرکت سپرده‌گذاری مرکزی هم مقدمات برگزاری مجامع را انجام دادند و اکنون آمادگی برگزاری هستند اما نهادی که باید در نهایت مجوز برگزاری یا بازگشایی نمادها را صادر کند شورای عالی بورس است که تاکنون این اقدام را انجام نداده است. امیدواریم این موضوع تا ماه آینده به جمع‌بندی برسد. میزان سود سال ۱۴۰۰ دو برابر سال ۱۳۹۹ خواهد بود و اولین مرحله آن در پایان آذرماه پرداخت می‌شود.

برچسب‌ها

تبادل نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

پربیننده‌ترین‌ها

پربیننده‌ترین‌ها از دیگر رسانه‌ها

آخرین اخبار دیگر رسانه‌ها

آخرین اخبار