۲۵ آبان ۱۴۰۱ - ۲۰:۰۲
چالش‌های ترامپ برای بازگشت به کاخ‌ سفید

دونالد ترامپ ۷۶ ساله، بامداد چهارشنبه به وقت تهران به‌طور رسمی نامزدی خود برای انتخابات ریاست‌جمهوری سال ۲۰۲۴ را اعلام کرد.

ترامپ اما این‌بار در شرایطی بسیار متفاوت و با چالش‌های گسترده، کاندیدای ورود به کاخ سفید می‌شود.

نخستین چالش او برای تبدیل شدن به نماینده حزب جمهوری‌خواه و در نهایت ورود به کاخ سفید، عملکرد بسیار انتقاد برانگیزش در انتخابات اخیر میان‌دوره‌ای ایالات متحده است. تقریبا همه نامزدها مورد حمایت او در ایالت‌های کلیدی شکست خوردند و از عصر همان روز انتخابات، بسیاری از جمهوری‌خواهان او را عامل اصلی ناکامی این حزب در انتخابات ارزیابی کردند. آخرین نمونه از این ناکامی‌ها، شکست نامزد فرمانداری حزب جمهوری‌خواه در مقابل رقیب دموکراتش بود، نامزد جمهوری‌خواهی که ترامپ رسما از او حمایت کرده بود و متحد او به شمار می‌رفت.

ناکامی تمام‌عیار ترامپ در انتخابات اخیر آمریکا بسیاری از عناصر میانه‌رو و سنتی‌تر حزب جمهوری‌خواه را به فکر عبور از ترامپ انداخته ‌است.

دومین چالش مهم ترامپ، رقیبی سرسخت و در عین حال بسیار محبوب است. ران دیسانتیس، فرماندار فلوریدا، که در سال ۲۰۱۸ تنها با ۰.۴ درصد آرا رقیب دموکرات خود را شکست داده بود، این‌بار با اختلافی چشمگیر و با حدود ۲۰درصد آرا به پیروزی رسید. نکته جالب اینکه دیسانتیس در سال ۲۰۱۸ با حمایت ترامپ به پیروزی رسید، اما عملکرد درخشان او در ایالت فلوریدا در زمینه‌های آموزش و پرورش، مدیریت پاندمی کووید-۱۹ و بحران طوفان «ایان» در ماه سپتامبر، محبوبیت او را به شکل فزاینده‌ای افزایش داده، به نحوی که بسیاری از جمهوری‌خواهان اکنون او را گزینه مناسب‌تری برای نامزدی حزب می‌دانند.

یک نظرسنجی که از سوی یک گروه محافظه‌کار و در آستانه اعلام نامزدی او در میان رای‌دهندگان جمهوری‌خواه ایالات‌های آیوا و نیوهمپشایر منتشر شد، نشان می‌دهد که ترامپ با بیش از ۱۰درصد آرا از دیسانتیس عقب است. در فلوریدا دیسانتیس ۲۶درصد و در جورجیا ۲۰درصد در میان رای‌دهندگان مردمی از ترامپ پیش است.

به نظر می‌رسد او با چالش محبوبیت، نه تنها در بین اعضای حزب جمهوری‌خواه که در میان رای‌دهندگان جمهوری‌خواه نیز مواجه است. در نیوهمپشایر تنها ۳۰درصد خواهان نامزدی دوباره او هستند. این عدد در فلوریدا نیز ۳۳ درصد است.

چالش سوم برای ترامپ و البته هر نامزدی که سابقه حضور در کاخ سفید را دارد، کارنامه سیاسی است. ترامپ در سال ۲۰۱۶ هیچ کارنامه سیاسی نداشت اما اکنون عملکرد چهارساله او در کاخ سفید پیش روی همگان است. جمهوری‌خواهان و رای‌دهندگان عمومی، ناکامی او در عمل به وعده‌هایش در زمینه‌های اصلاحات بیمه درمانی و ترمیم زیرساخت‌های ایالات‌متحده است را فراموش نکرده‌اند. مدیریت غیرعلمی و ناکارآمد او در زمینه پاندمی کووید-۱۹ موضوع دیگری است که می‌تواند برای او به دردسری بزرگ تبدیل شود.

چهارمین چالش ترامپ، موضوع حمله ششم ژانویه سال ۲۰۲۱ هواداران او به ساختمان کنگره است که به تهییج او صورت گرفت. اقدامی که دست‌کم در تاریخ معاصر ایالات‌متحده بی‌سابقه بود و در آن زمان چشم‌انداز انتقال مسالمت‌آمیز قدرت را به خطر انداخته بود. ترامپ اگرچه نهایتا کاخ سفید را ترک کرد، اما برخلاف سنت دیرینه در انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا، شکست را نپذیرفت و توطئه تقلب در انتخابات و دزدیده شدن آرا را مطرح کرد.

چالش پنجم ترامپ، پرونده‌های قانونی پیش‌روی او است. ترامپ حال‌حاضر در حال دفاع از خود در ماجرای دستکاری در انتخابات ایالت جورجیا است. پرونده کلاهبرداری در امپراتوری تجاری او در نیویورک، اتهام تجاوز جنسی و تحقیقات فدرال در مورد نقش او در حمله ششم ژانویه ۲۰۲۱ به کنگره و همچنین موضوع نگهداری غیرقانونی اسناد طبقه‌بندی شده پس از دوره ریاست جمهوری، از جمله پرونده‌هایی است که او با آن مواجه است. هرکدام از این پرونده‌ها می‌تواند کمپین انتخاباتی ترامپ را تحت‌الشعاع قرار داده و حتی او را از دور رقابت‌ها کنار بزند.

برچسب‌ها

تبادل نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

پربیننده‌ترین‌ها

پربیننده‌ترین‌ها از دیگر رسانه‌ها

آخرین اخبار دیگر رسانه‌ها

آخرین اخبار