۲۷ آبان ۱۴۰۱ - ۱۵:۰۶
روش جدید برای خرید ۴ هزار دلار سهمیه

اوراق ارزی (دلار) بانک مرکزی که از شنبه قابل خرید است چیست؟ خرید دلار به صورت اوراق چه مزایا و ریسک‌هایی دارد؟

فردای اقتصاد: بانک مرکزی هفته گذشته از ابزار جدید برای پوشش ریسک در برابر نوسانات قیمت ارز خبر داد. نام این ابزار جدید اوراق ارزی (دلار) بانک مرکزی است. در واقع بانک مرکزی قرار است برگه‌های اوراقی را منتشر کند که خرید آن‌ها به منزله خرید دلار است.

در همین رابطه بخوانید: چگونه با کارت ملی دلار سهمیه ای بخریم

نرخ دلار مبنا در اوراق ارزی بانک مرکزی

قیمت دلاری که مبنای محاسبه برای خرید و تسویه اوراق قرار می‌گیرد، نرخ پایانی روز قبل «دلار توافقی» است.

قیمت «دلار توافقی» در سایت بازار متشکل ارز ایران به آدرس ice.ir به صورت لحظه‌ای قابل مشاهده است. بازار توافقی به عنوان بازار رسمی اسکناس ارز در کشور معرفی می‌شود که در آن صرافی‌ها ارز اسکناس صادرکنندگان را به نرخی توافقی از آن‌ها می‌خرند. بنابراین، نحوه کشف نرخ در این بازار بر مبنای عرضه و تقاضا میان صرافان و صادرکنندگان است.

سهمیه خرید اوراق ارزی چقدر است؟

هر شخص می‌تواند حداقل به میزان معادل ۱۰۰۰ دلار و حداکثر ۴۰۰۰ دلار اوراق ارزی بخرد.

با توجه به آنکه پیش از این سهمیه خرید دلار با کارت ملی ۲۰۰۰ دلار بود، می‌توان گفت اکنون سهمیه خرید ارز برای هر فرد به ۶۰۰۰ دلار افزایش یافته و به عبارتی سه برابر شده است.

اوراق دلار بانک مرکزی به زبان ساده

تصور کنید که شما قصد خرید دلار دارید. در این صورت ۳ گزینه پیش رو دارید:

۱- با استفاده از کارت ملی از صرافی‌ها به نرخ دلار توافقی بخرید. این روش قانونی است اما تنها امکان خرید معادل ۲ هزار یورو با کارت ملی وجود دارد.

۲- ارز خود را از بازار آزاد و دلالان تهیه کنید. این روش طبق قانون «مبارزه با قاچاق کالا و ارز» قاچاق و غیرقانونی محسوب می‌شود.

۳- اوراق ارزی بانک مرکزی را بخرید. این روش تقریبا تفاوتی با خرید دلار با کارت ملی ندارد و در عین حال سهمیه بیشتری را پوشش می‌دهد. این اوراق معاف از مالیات هم هست.

اوراق دلاری را چگونه بخریم؟

فرض کنید تصمیم دارید معادل هزار دلار اوراق ارزی بخرید.

به یکی از شعب ارزی بانک ملی مراجعه می‌کنید. نرخی که با آن به شما ارز می‌فروشند، نرخ پایانی روز قبل «دلار توافقی» است. در زمان تنظیم این گزارش قیمت پایانی دلار توافقی در روز گذشته (پنجشنبه ۲۶ آبان) ۳۳ هزار و ۲۳۳ تومان است. بنابراین، شما باید برای خرید ۱۰۰۰ دلار اوراق، ۳۳ میلیون و ۲۳۳ هزار تومان بپردازید.

با توجه به آنکه هر برگه اوراق معادل ریالی ۱۰۰ دلار است، بانک ملی ۱۰ برگه اوراق به نام شما صادر می‌کند.

سه ماهه بودن سررسید اوراق ارزی به چه معناست؟

سررسید این اوراق ۳ ماهه است. یعنی بانک مرکزی مکلف است در تاریخ ۲۵ بهمن ۱۴۰۱ اوراق تمام خریداران را تسویه کند. به این معنا که اوراق را از آن‌ها به نرخ دلار توافقی روز ماقبل (۲۴ بهمن) خواهد خرید.

تصور کنید قیمت دلار توافقی در زمان سررسید ۳۵ هزار تومان باشد. در این صورت بانک مرکزی معادل هزار دلار اوراقی که خریده بودید را از شما می‌خرد و به شما ۳۵ میلیون تومان می‌پردازد.

بنابراین، با توجه به رشد فرضی قیمت دلار تا آن تاریخ، در این مثال شما حدود یک میلیون و ۸۰۰ هزار تومان سود کرده‌اید.

امکان فروش زودتر از موعد اوراق

اما سررسید سه ماهه به این معنا نیست لزوما برای فروش اوراق به بانک مرکزی و دریافت پول خود باید سه ماه صبر کنید. چراکه بانک مرکزی امکان بازخرید پیش از سررسید را نیز برای این اوراق فراهم کرده است.

بنابراین، شما هر زمان که تصمیم به فروش اوراق بگیرید، می‌تونید اوراق ارزی را با نرخ دلار توافقی روز قبل به بانک مرکزی بفروشید و معادل ریالی آن را دریافت کنید.

در زمان سررسید چه باید کرد؟ امکان دریافت اسکناس دلار وجود دارد؟

اما به طور کلی در زمان سررسید دارندگان اوراق دو انتخاب دارند:

۱- مبلغی را به عنوان حق‌الوکاله به بانک مرکزی بپردازند و دلارهای خریداری شده را به صورت فیزیکی دریافت کنند.

بانک مرکزی حق‌الوکاله را ۷ درصد مبلغ ریالی اوراق در زمان سررسید عنوان کرده است.

مثلا در مثالی که بالاتر زدیم، برای دریافت اسکناس دلار، باید ۷ درصد ۳۵ میلیون تومان یعنی ۲ میلیون و ۴۵۰ هزار تومان به بانک مرکزی بپردازید تا این بانک به وکالت از شما اسکناس دلار تهیه کند و به شما تحویل دهد.

۲- اوراق را به صورت ریالی تسویه کنید. در این صورت حق‌الوکاله‌ای از شما دریافت نمی‌شود.

در مثال فوق، بانک عامل در ازای بازخرید اوراق، ۳۵ میلیون تومان به حساب ریالی شما واریز خواهد کرد.

حق‌الوکاله ۷ درصد به چه معناست؟

در حال حاضر قیمت دلار توافقی ۳۳۲۳۳ تومان و قیمت دلار در بازار آزاد ۳۵۴۰۰ تومان است. پرداخت ۷ درصد حق‌الوکاله معادل آن است که شما هر دلار را به نرخ ۳۵۵۹۹ تومان خریده‌اید، یعنی حتی کمی گران‌تر از بازار آزاد.

اما باید در نظر داشته باشید «حق‌الوکاله» به نوعی همان کارمزدی است که بانک مرکزی برای تهیه اسکناس دلار دریافت می‌کند.

از نگاه دیگر می‌توان این گونه گفت که این هزینه پوشش ریسک قاچاق است. یعنی شما به جای آنکه از بازار آزاد دلار به نرخ آزاد (گران‌تر از توافقی) بخرید که اولا قاچاق محسوب می‌شود و دوما ریسک خرید دلار تقلبی را نیز به همراه دارد، این وظیفه را به بانک مرکزی محول کرده‌اید. گویی بانک مرکزی با دریافت ۷ درصد کارمزد اسکناس دلار پیدا می‌کند و به شما تحویل می‌دهد.

مزایا و مخاطرات خرید اوراق دلار بانک مرکزی

کارشناسان تولد این ابزار جدید خرید دلار را اتفاقی مثبت ارزیابی می‌کنند. چراکه مسیرهای خرید ارز را که طی سال‌های اخیر به شدت محدود شده بود، توسعه می‌دهد. همچنین می‌تواند پاسخگوی بخشی از تقاضای موجود در جامعه باشد که برای حفظ ارزش پول خود مقابل تورم افسارگسیخته به سوی بازارهایی همچون ارز، طلا و مسکن می‌روند و موجب اتفاقات ناگواری همچون افزایش غیرمنطقی قیمت املاک می‌شوند.

با این حال، کارشناسان هشدار می‌دهند که اوراق ارزی بانک مرکزی درمان درد بازار ارز نخواهد بود. ریشه رکوردشکنی‌های مداوم قیمت دلار را باید در رشد انتظارات تورمی ناشی از مسائلی همچون تحریم‌ها و کاهش درآمدهای ارزی یا خروج سرمایه از کشور جست‌وجو کرد.

بنابراین، اگرچه ایجاد این ابزار جدید اتفاقی مثبت تلقی می‌شود، اما نباید تصور کرد که می‌تواند موجب افت پایدار قیمت دلار شود.

در سوی دیگر، خریداران اوراق ارزی ریسک اعمال سلیقه سیاست‌گذار یا کنترل دستوری قیمت ارز را نیز می‌پذیرند.

برچسب‌ها

تبادل نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات کاربران

  • نظرات منتشر شده: 31
  • نظرات در صف انتشار: 1
  • نظرات غیرقابل انتشار: 3
  • IR ۱۶:۴۷ - ۱۴۰۱/۰۸/۲۷
    با این حساب فروش اوراق ارزی بشرطی محاز است که دولت یک طرفه جای سوداگر بنشیندو سود گزاف۷درصدبی زحمت و بدون سرمایه گذاری خود را بگیردو متقاضی باریسک بازی قیمت دلار توسط دولت دچار شود و بدون هیچ تضمینی از ناحیه اخذ آورده خودمواجه شود و این همان چیزی است که دولت ازکسب و کارو سفره مردم به یغما میبرد.
  • علیرضا IR ۱۷:۴۴ - ۱۴۰۱/۰۸/۲۷
    چطوری 4000 دلار 3 برابر 2000 دلار میشه .نکنه رییسی براتون حساب کرده
    • نگین دوستدار IR ۱۰:۴۱ - ۱۴۰۱/۰۹/۰۵
      با سلام. مجموع سهمیه خرید دلار 6 هزار دلار (4 هزار دلار اوراق + 2 هزار دلار سهمیه با کارت ملی) است که نسبت به گذشته (2هزار دلار) سه برابر شده است.
  • amir IR ۱۷:۵۱ - ۱۴۰۱/۰۸/۲۷
    با توجه به افزایش قیمت قطعی دلار و رکود در آینده بانک مرکزی برای چاپ کمتر پول و جمع آوری نقدینگی این طرح را داده پس در زمان سررسید که دلار قطعا بالاتر از نرخ خریداری شده خواهد بود.اگر کامزد بدید تقریبا هم قیمت بازار دلار براتون تمام میشه و سودی نکردید اگر هم به نرخ توافقی بفروشید از بازار جا ماندید.
  • مجتبی عمیقی IR ۱۸:۳۰ - ۱۴۰۱/۰۸/۲۷
    حکومت وضع مالی از نظر ریالی نداره یعنی فروش خدماتش ازقبیل آب برق گاز بنزین عوارض نتنها سر بسر با خرج کردش نیست بلکه کم هم داره اونم به مقدار زیاد با افزایش حقوقی که برای ارضای مردم انجام داده در دامی افتاده که راه فرار نداره تنها راه فروش دلار که اگه بفروشه برای خرید کالاهای اساسی با مشکل بر میخوره
  • ایرانی IR ۱۸:۳۸ - ۱۴۰۱/۰۸/۲۷
    خدا را شکر، دولت هم کلاهبرداری را یاد گرفته و آموزش هم می دهد
  • علی IR ۲۰:۲۹ - ۱۴۰۱/۰۸/۲۷
    این که کلاه برداری رسمی میشه ، من الان ۱۰۰۰ دلار بخرم بعد سه ماه دیگه ۷ درصد از پولم کم کنید دلار تحویلم بدید ؟؟؟ حالا مثلا سودشم در نظر بگیریم چقد میشه مگه ؟؟؟ ۱ میلیون سود میدن ۲ میلیون
  • حبیب IR ۲۰:۵۵ - ۱۴۰۱/۰۸/۲۷
    دزدی جدید. اینبار بجای بورس از اوراق ارزی
  • IR ۲۱:۰۷ - ۱۴۰۱/۰۸/۲۷
    چرا دلار خود را به ریال ترجیح داده است چرا قیمت دلار پایین نمیاد اصلا چرا دلار فقط در کشور ما خریدوفروش میشه .
  • علی GB ۲۱:۳۰ - ۱۴۰۱/۰۸/۲۷
    سرقت و جیب بری قانونی در روز روشن توسط بانک مرکزی به سلامتی هردم از این باغ بری می‌رسد
  • Ali IR ۲۱:۵۵ - ۱۴۰۱/۰۸/۲۷
    دوستان پولاتون رو بیارید بدید به من ، من هم از کاغذ های ۱۰۰ دلاری میتونم بهتون بدم تازه زیر قیمت ، قسم میخورم که کلاهبرداری هم نکنم ، خخخخخخخخخخخخ
  • ح _ ش IR ۲۲:۴۷ - ۱۴۰۱/۰۸/۲۷
    فقط خدا می‌دونه دوباره برای سرمایه های مردم چه نقشه ای کشیدن هر چند که مردم هشیار شدن و دیگه با تناب این دولتمردان درون چاه نخواهند رفت
  • علی IR ۲۳:۲۹ - ۱۴۰۱/۰۸/۲۷
    با ۷ درصد بانک مرکزی و خواب سرمایه اصلا به صرفه نیست .
  • فرهاد IR ۰۰:۵۲ - ۱۴۰۱/۰۸/۲۸
    کلاهی که سر پیش فروش سکه سر ملت گذاشتن و با این که گفته بودن مالیات نمی‌گیرند گرفتن هنوز رو سر ملت هست....
  • IR ۰۱:۳۰ - ۱۴۰۱/۰۸/۲۸
    جالب نیست، 7درصدبانک ناعادلانه است، اصلا نباید درصدی گرفته بشه،یه چیزی تو مایه های بازار بورس، خدابه داد مردم برسه
  • علی IR ۰۱:۴۰ - ۱۴۰۱/۰۸/۲۸
    عزیز من تو که جرات درج کامنت منو نداری ... فلانی ها هزار رهزنان که تو خامی ... مردم بورس جدید هست که بهتون پیشنهاد شده ...فقط یه نکته اسونشو میگم بفهمید : دلار بهتون میفروشن به نرخ دلال بلکه بالاتر و میگن ما تعیین میکنیم مرجع قیمت گذاری و شما به ما وکالت دادی بدون حق اعتراض. زمان باز خرید اوراق
  • IR ۰۴:۲۱ - ۱۴۰۱/۰۸/۲۸
    بهتر نیست این دلارها را بدن به اونا که تا حالا دلار ۴۲۰۰ میگرفتن۰
  • شاهرخ IR ۰۴:۲۶ - ۱۴۰۱/۰۸/۲۸
    تا دیروز اگه این اندازه دلار داشتی قاچاق بود حالا دولت کفگیرش خورده ته دیگ میخواد مردم را پول دار کنه!!
  • محمدی FR ۰۵:۳۵ - ۱۴۰۱/۰۸/۲۸
    فروش اوراق ارزی یعنی تیر خلاص به اقتصاد یعنی مرگ اقتصاد.یعنی بانک مرکزی دلاری را که مردم امید دارن به زیر بیست تومن باید برسه با وجود فروش نفت در ۳۵ هزارتومن بازار ازاد تثبیت شده و از آن به بعد بالاتر می‌رود و هجوم‌مردم برای خرید دلار و گرانی سر سام آور. تو را خدا دست از 5 این روش‌ها بردارید .
  • رضا IR ۰۷:۱۵ - ۱۴۰۱/۰۸/۲۸
    کدام آدم عاقلی میاد همچین کاری میکند 7درصد مفت مفت بدی خوب خودت برودلار بخردوتاکارت ملی آشنایی ببربیشتردلاربخراین اوراق هم مثل بورس بازی هایشان است مردم دیگرگول حیله وفریب شمانمیخورند594
  • Ali IR ۰۸:۲۰ - ۱۴۰۱/۰۸/۲۸
    چرا اینقدر همش میخواهید کلاه سر مردم بزارید. بابا بی شرف بودن و بی حیا بودن هم حدی داره. تو همین مقاله گفتین اگه 1000 دلار بخرید 33تمن و بفروشید 35 تمن حدود 1 و 800 یعنی تقریبا 5 درصد سود می کنید . بعد میخاین برا تحویل دلار 7 درصد از مردم بگیرید. بابا چقدر شماها روتون زیاده
  • امیر خانی IR ۰۹:۱۳ - ۱۴۰۱/۰۸/۲۸
    با سلام، این هم بانکداری اسلامی که براش در سال 57انقلاب کردیم خود دولت ربا خوری رو با بانکداری اسلامی اشتباه گرفته، اینست که مملکت دچار بی نظمی شده
  • عباس جلیلی IR ۱۳:۳۸ - ۱۴۰۱/۰۸/۲۸
    سلام بر دلار ۵۰ تومنی....
  • ایرانی IR ۱۶:۳۱ - ۱۴۰۱/۰۸/۲۸
    یه کلاهبرداری حرفه ای از ساده لوح های وطنی .. 7درصد کارمزد ،؟؟!! ونزوئلا هم اینطور نیست !!!
  • سیروس IR ۱۸:۳۶ - ۱۴۰۱/۰۸/۲۸
    به خداشیطون رودرس میدین اگرراست میگیددلارروبفروشیدبیست هزارتومن اونوقت هم قیمت دلال ودلال بازی پایین میادهم جنس ارزون میشه هم اینکه مردم استقبال میکنند
  • مسعود IR ۲۰:۵۲ - ۱۴۰۱/۰۸/۲۸
    نخرید تا ارزشش بیاد پایین تموم گرونیها به خاطر آدمای بی اصالت که به نفع دشمن پارو میزنند ونمی فهمن.
  • FR ۲۲:۰۴ - ۱۴۰۱/۰۸/۲۸
    خرید این نوع دلار چه سودی دارد الان با نرخ دولتی بشما میدهند در زمان فروش هم مجبور با همان نرخ دولتی فقط به دولت بفروشی اگر قابل برداشت بود
  • IR ۲۲:۰۶ - ۱۴۰۱/۰۸/۲۸
    کم کلاهبرداری پیدا میشه که کلاش از گوش پائین تر بیاد اما کلاه دولت خدمتگزار تا رو پا میرسه خدا خیرش بده عوضش امنیت داریم۰
  • ایرانی IR ۰۶:۵۳ - ۱۴۰۱/۰۸/۲۹
    خب بگو بانک مرکزی داره از مردم قرض میگیره دیگه . این اسمش اوراق قرضه است
  • کمال IR ۱۰:۴۱ - ۱۴۰۱/۰۸/۲۹
    حالا با این حقه و ترفند پول مردم و به باد بدید
  • مجیدنوذری IR ۲۲:۳۹ - ۱۴۰۱/۰۹/۰۱
    امان از سیاست گذاران خون مردم در شیشه کرده آند

پربیننده‌ترین‌ها

پربیننده‌ترین‌ها از دیگر رسانه‌ها

آخرین اخبار دیگر رسانه‌ها

آخرین اخبار