۲۸ آبان ۱۴۰۱ - ۱۹:۰۸
آب گران‌قیمت دریا به اصفهان می‌رسد اما...

استاندار اصفهان می‌گوید که آب دریای عمان تا دو سال دیگر به اصفهان می‌رسد، این اولین بار است که چنین جزئیاتی از طرح انتقال آب دریای عمان به اصفهان می‌شنویم. موضوعی که به دلایل بسیار خوشحالی اهالی استان اصفهان را در پی دارد اما آیا پایانی از مناقشات آبی مرکز ایران خواهد بود؟

استاندار اصفهان می گوید که آب دریای عمان تا دو سال دیگر به اصفهان می رسد، این اولین بار است که چنین جزئیاتی از طرح انتقال آب دریای عمان به این استان می‌شنویم.  جالب اینکه آقای استاندار در حرف‌های کنایه آمیزش تاکید کرده که قرار است شیر فلکه آب دست خود اصفهانی‌ها باشد و پای هیچ استان دیگری در میان نیست.

اگر در جریان مناقشات آبی گسترده بین استان های مرکزی ایران بوده باشید متوجه منظور او از این حرف خواهید شد  مخصوصا وقتی بدانید که قبلا هم آب از مسیر مشابهی از خلیج فارس به اصفهان می رسید اما از طریق حوزه آبی کرمان و سیرجان و این موضوع نه تنها برای اصفهانی ها که خودشان منتقد انتقال آب از استانشان بودند سنگین تمام می شد بلکه برای استان هزینه های مختلفی به همراه داشت و اصلا جوابگوی نیاز آنها هم نبود.

برای همین اهالی استان اصفهان اعتقاد دارند که با این روش جدید که دولت رئیسی با آن موافقت کرده حداقل بخشی از درگیری‌های آبی که به اصفهان مربوط است خاتمه خواهد یافت. به این ترتیب لوله‌های خط جدید آبی از منطقه‌ای به نام سیریک در ده کیلیومتری دریای عمان شروع شده و در میانه راه تصفیه می‌شوند و با پمپاژ قوی به سمت شمال یعنی مرکز استان اصفهان فرستاده می‌شوند تا در منابع آبی بزرگی ذخیره شوند که بخشی از آنها ساخته شده و بخش‌های دیگر قرار است ظرف دو سال آینده ساخته شود. 

برای کارشناسانی که سال‌ها است موضوع تنش‌های آبی را در مرکز ایران بررسی می‌کنند اما این پایان ماجرا نیست. آنها می‌گویند که تنش‌های آبی بیشتر محصول دعوا بر سر آب‌های سطحی هستند و از عدم مدیریت صحیح آب سرچمشه می‌گیرند دوم اینکه موفقیت این طرح فارغ از مسایل زیست محیطی آن در گروی تامین آب مناطقی است که در مسیر این خط لوله قرار دارند چرا که اگرچه با موفقیت این طرح نیاز استان اصفهان برطرف خواهد شد اما اگر نیاز مناطق محروم و خشک مسیر برطرف نشود تنش پایان نخواهد یافت. 

نکته دیگری که بعد از شنیده شدن حرف های استاندار اصفهان دوباره مطرح شده این است که چنین آب گران قیمتی قرار است با چه قیمتی , صرف چه کاری شود؟ اینطور که بعضی برآوردها نشان می دهد هزینه هر متر مکعب آبی که از دریا منتقل و شیرین می شود بیشتر از ۱۰۰ هزار تومان است و آیا این آب گران قیمت قرار است به سرنوشت آب های سطحی کشور دچار شده و با سهل انگاری در بخش های مختلف اعم از صنعت و کشاورزی مصرف شود؟ که اگر چنین باشد هزینه ای نزدیک به یک سوم بودجه عمرانی کشور هر سال صرف رساندن آب شیرین از دریای شور و حیف و میل شدنش خواهد شد.

برچسب‌ها

تبادل نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

پربیننده‌ترین‌ها

پربیننده‌ترین‌ها از دیگر رسانه‌ها

آخرین اخبار دیگر رسانه‌ها

آخرین اخبار