۲۰ مرداد ۱۴۰۱ - ۱۳:۲۳
تصمیم مهم دولت درباره ماهواره خیام

سخنگوی دولت از پایدارسازی موفق ماهواره خیام خبر داد.

علی بهادری جهرمی روز پنجشنبه در حساب کاربری خود در توییتر نوشت: ‌پایدارسازی ماهواره خیام با موفقیت انجام شد.

وی ادامه داد: شرکت‌های ‎دانش‌بنیان‌ ایرانی در حوزه‌های مختلف از تصاویر و داده‌های خیام، استفاده خواهند کرد. ساخت سه نسخه دیگر از خیام هم با مشارکت دانشمندان ایرانی در دستور کار دولت قرار دارد.

تصمیم مهم دولت درباره ماهواره خیام

خیام ماهواره تحت مالکیت جمهوری اسلامی ایران است که در فرآیندی مشترک توسط سازمان فضایی ایران طراحی و توسط شرکت‌های معتبر روسی ساخته شده است.

این ماهواره روز سه‌شنبه (۱۸ مرداد) از پایگاه فضایی بایکونور قزاقستان و توسط ماهواره‌بر سایوز به فضا پرتاب و با موفقیت در مدار ۵۰۰ کیلومتری زمین تزریق شد.

چرا پرتاب توسط پرتابگر خارجی؟

با افزایش تفکیک مکانی دوربین، به‌ناچار اندازه قطر لنز آن هم باید زیاد شود و متناسب با آن برخی اجزاء دیگر دوربین یا همان حسگر تصویری هم بزرگتر و سنگین‌تر می‌شود، این امر سبب افزایش حجم و وزن دوربین می‌شود و البته به‌دنبال خود زنجیره‌ای از تغییرات در زمینه منبع و توزیع توان، سازه، زیرسامانه‌های تبادل داده، کنترل حرارت و... ماهواره را هم به‌دنبال دارد.

در نتیجه ماهواره سنجش از دور با تفکیک بهتر از یک متر مانند خیام ناگزیر در جرم چندصد کیلوگرم قابل ساخت است و این جرم در زمان حاضر فراتر از حد توان ماهواره‌برهای ایرانی برای تزریق در مدار است.

با توجه به شرایط همکاری‌های خارجی، در زمان حاضر چین و روسیه گزینه‌های ایران برای پرتاب ماهواره هستند که با توجه به روسی بودن طراحی ماهواره خیام، پرتاب آن توسط پرتابگر روسی منطقی‌تر است، البته سایوز یکی از مطمئن‌ترین و به‌صرفه‌ترین پرتابگرهای ماهواره در جهان هم هست که در این پرتاب علاوه بر خیام، ۱۶ ماهواره کوچک دیگر را هم به مدار برده است. بر اساس اعداد و ارقام موجود، انتقال خیام به مدار بین ۱۴ تا ۱۸ میلیون دلار هزینه داشته است.

منبع: ایرنا

برچسب‌ها

تبادل نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

پربیننده‌ترین‌ها

پربیننده‌ترین‌ها از دیگر رسانه‌ها

آخرین اخبار دیگر رسانه‌ها