۲۹ آبان ۱۴۰۱ - ۱۳:۲۵
رقم عجیب هزینه روزانه «پیروز»

براساس قرارداد ۹۰میلیون تومانی که از ۶ ماه قبل برای نگهداری و تیمار توله یوز ایرانی منعقد شد، هزینه روزانه پیروز ۵۰۰هزار تومان است.

 همشهری: علیرضا شهرداری‌پناه که بیش از ۶ماه است به‌صورت شبانه‌روزی زمان و توان خود را برای تیمارگری از پیروز گذاشته می‌گوید: مقایسه هزینه‌های حفاظت و نگهداری از پیروز درست نیست. دکتر باستانی، دامپزشک و کارمند سازمان حفاظت محیط‌زیست هزینه مضاعفی برای پیروز نداشته و در یک قرارداد ۹۰میلیون تومانی که شامل همه هزینه‌های پیروز می‌شود، ۲۰میلیون تومان به من به‌عنوان دستمزد در این ۶ماه داده است که تقسیم کنید به ماهی ۳میلیون و ۳۰۰هزار تومان می‌رسید و می‌بینید که بسیار کمتر از حداقل دستمزد برای یک کارگر در یک شیفت ۸ساعته است. البته در این مدت حتی یک روز مرخصی نگرفته‌ام و ۲۴ساعته در خدمت پیروز هستم، ولی منتی به کسی نیست. من به‌خاطر پیروز همه سختی‌ها را به جان خریده‌ام. قرار است که در قرارداد جدید افراد دیگری برای نگهداری از پیروز اضافه شوند و شاید هزینه‌ها در آن زمان کمی بیشتر شود. پیروز هم‌اکنون روزانه یک کیلوگرم گوشت قرمز و سفید می‌خورد. مکمل‌های دارویی‌اش را هم دکتر پیتر کالدولاز از آفریقای جنوبی آورده است. هر از گاهی هم بلدرچین و خرگوش در وعده‌های غذایی‌اش وجود دارد.
علیرضا شهرداری‌پناه، از تصمیم سازمان حفاظت محیط‌زیست برای تمرکز بر حفاظت از زیستگاه بیش از تکثیر در اسارت استقبال می‌کند و می‌گوید: در ابتدای ماجرای تکثیر در اسارت، من به‌شدت مخالف زنده‌گیری یک نر از طبیعت بودم. ولی وقتی در عمل انجام شده قرار گرفتم با تمام وجود برای نگهداری از آن تلاش کردم.به‌گفته او، مخالفان تکثیر در اسارت ۳ گروه هستند. کسانی که اساسا مخالف نحوه تکثیر، یعنی زنده‌گیری فیروز، گونه نر غالب در منطقه بودند و کسانی که به‌شدت مخالف تکثیر هستند و کسانی هم که مخالف تکثیر در اسارت آن هم در دل زیستگاه هستند. اینکه می‌گویند طبیعت باعث جفت‌گیری یوزها شده است، اشتباه محض است. الگوی جهانی هم آن را تأیید نمی‌کند. بنابراین بهتر است یوزها در جایی تکثیر شوند که امکانات حداقلی مثل دسترسی به تشخیص و درمان برایشان فراهم باشد. در همه دنیا هم مرکز تکثیر چندان از شهر دور نیست. درحالی‌که پارک ملی توران ۶ساعت با نزدیک‌ترین امکانات شهری فاصله دارد.این فعال محیط‌زیست مخالف زنده‌گیری از طبیعت به‌منظور تکثیر است و می‌گوید: ارزش یک توله‌یوز در طبیعت کنار مادرش، صدها بار بیشتر از تکثیر این گونه در اسارت آن هم به این شکلی است که تاکنون پیش رفته. نباید برای حفاظت از یوز در طبیعت زمان را از دست داد. بنابراین امیدواریم برنامه‌های سازمان حفاظت محیط‌زیست به سمت حفاظت از زیستگاه برود. هم‌اکنون توان حفاظتی چند محیط‌بان در سایت تکثیر گرفته شده است؛ درحالی‌که این توان می‌توانست صرف حفاظت از زیستگاه اصلی یوز شود. تکثیر در اسارت را نیز به تیم متخصص و جدای از محیط‌بانان بسپارید که همه امکانات لازم را دارند و دسترسی به همه آنها در سریع‌ترین حالت ممکن وجود دارد. اگر حفاظت درست انجام می‌شد، تلفات یوز در جاده‌ها و قاچاق یوزها آنچنان که در مورد «کوشکی و دلبر و ایران» اتفاق افتاده است، رخ نمی‌داد.

پیروز هر ماه ۱۵ میلیون تومان هزینه دارد

با توجه به اظهارات تیمارگر پیروز و بررسی همشهری، توله‌یوز آسیایی ایران که هم‌اکنون در پارک پردیسان نگهداری می‌شود، در یک قرارداد ۹۰میلیون تومانی در طول ۶ ماه گذشته ماهانه ۱۵میلیون تومان هزینه نگهداری، خورد، خوراک، تیمار و درمان برای سازمان حفاظت محیط‌زیست داشته است که اگر این مبلغ را در ۳۰روز ماه تقسیم کنیم، پیروز برای سازمان حفاظت محیط‌زیست از زمان ورود به پارک پردیسان روزانه حدود ۵۰۰هزار تومان هزینه داشته است.

برچسب‌ها

تبادل نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

پربیننده‌ترین‌ها

پربیننده‌ترین‌ها از دیگر رسانه‌ها

آخرین اخبار دیگر رسانه‌ها