این دانشگاه، وارن بافت را نپذیرفت

داستان نخستین شکست میلیاردر بزرگ
۲۹ آبان ۱۴۰۱ - ۱۷:۱۱
این دانشگاه، وارن بافت را نپذیرفت

وارن بافت سرمایه‌گذار، اقتصاددان، مدیر اجرایی و نیکوکار آمریکایی است که هم‌اکنون با دارایی بیش از ۱۰۸ میلیارد دلار، به‌عنوان پنجمین فرد ثروتمند جهان شناخته می‌شود.

فردای اقتصاد:  وارن بافت، مدیرعامل و رئیس هیات مدیره شرکت برکشایر هاتاوی است و مالکیت شرکت‌های گایکو، دیری کوئین و مارس اینکورپوریتد را در اختیار دارد، همچنین دارای سهام در شرکت‌های اپل، جنرال الکتریک، کرفت هاینز، گلدمن ساکس، ولز فارگو، شرکت کوکاکولا، پپسی، آمریکن اکسپرس، بنک آو آمریکا و آی‌بی‌ام است.

نخستین اما نه آخرین شکست

نخستین شکست وارن بافِت مربوط بـه اخراجش از دانشگاه هاروارد اسـت. مانند بیشتر نابغه‌هایی که داستان زندگیشان را خوانده‌اید وارن بافت هم زودتر از چیزی که باید، از دبیرستان فارغ‌التحصیل شد. یعنی در شانزده سالگی. در همان سن سهام خرید و فروش می‌کرد و حس نمی‌کرد که رفتن به دانشگاه لزومی داشته باشد. ولی به اصرار پدرش وارد کالج نبراسکا شد. او سه ساله لیسانس گرفت و برای مصاحبه به دانشگاه هاروارد رفت تا در بهترین دانشگاه آمریکا ادامه تحصیل بدهد. ولی مصاحبه آنطور که خودش و احتمالاً شما فکر می‌کنید پیش نرفت. درواقع حتی بیش از ده دقیقه هم طول نکشید. مصاحبه‌کننده با یک جمله آب پاکی را روی دست وارن ریخت: «هاروارد رو فراموش کن پسر!». تابستان همان سال خیلی اتفاقی کاتالوگی از دانشگاه کلمبیا به‌دست وارن بافت رسید که در لیست اساتید آن نام‌های «دیوید لی داد» و «بنجامین گراهام» مشاهده می‌شد. وارن قبلاً کتابی از این دو نفر خوانده بود و شیفته آن دو بود. نامه‌ای برای پروفسور «لی داد» فرستاد و در آن خیلی صادقانه نوشت که «فکر می‌کردم شما مرده‌اید!» ولی حالا که زنده هستید و درس می‌دهید خیلی دوست دارم دانشجویتان باشم.» این نامه اثر کرد و وارن بافت برای ادامه تحصیل در مقطع کارشناسی ارشد راهی دانشگاه کلمبیا شد. اتفاقی که به زندگی حرفه‌ای‌اش سر و شکل تازه‌ای داد. روش سرمایه‌گذاری وارن بافت که با بررسی دقیق صورت‌های مالی شرکت‌ها انجام می‌شود نتیجه آموزش‌های همین اساتید، به‌خصوص پروفسور گراهام است. وارن بافت می‌گوید: من دو قانون در سرمایه‌گذاری دارم که آنها را از بنجامین گراهام آموخته‌ام:

قانون اول : هرگز ضرر نکن

قانون دوم : قانون اول را فراموش نکن

به‌این ترتیب، وارن بافت از دانشگاه کلمبیا به‌عنوان یک تاجر تمام‌عیار فارغ‌التحصیل شد.

فراز و فرود شغلی

حتی هلدینگ بین‌ المللی بِرک‌شایر هاتاوِی «Berkshire Hathaway» کـه اکنون بیش از 683 میلیارد دلار ارزش‌گذاری می‌شود، زمانی در حال ورشکستگی بود. اما در نهایت او با استقامت در مسیری کـه انتخاب کرده بود، یک سرمایه‌گذاری راکه بـه ظاهر نامناسب بود بـه سود چند میلیاردی تبدیل کرد. او یکی از بزرگ‌ترین خیرین جهان است که بارها بخش زیادی از دارایی خود را وقف کرده است.

گردآوری: شادی آذری حمیدیان

تبادل نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

پربیننده‌ترین‌ها

پربیننده‌ترین‌ها از دیگر رسانه‌ها

آخرین اخبار دیگر رسانه‌ها

آخرین اخبار