۲۹ آبان ۱۴۰۱ - ۱۹:۱۹
تجهیزات خفن نظامی آمریکایی که به دست طالبان افتاد

براساس گزارش اداره بازرسی ویژه آمریکا برای بازسازی افغانستان (سیگار)، وزارت دفاع آمریکا موجودی سلاح‌های جنگی را که به‌طور «ناخواسته» در اختیار طالبان قرار گرفته است، نمی‌داند.

به گزارش ایسنا به نقل از ایندیپندنت، سیگار در این گزارش تصریح کرد اکثر موجودی سلاح ارسالی ایالات متحده آمریکا به افغانستان را هرگز وزارت دفاع آمریکا (پنتاگون) به درستی فهرست‌بندی نکرده است.

سیگار بر اساس گزارش یک نهاد ناظر پنتاگون که با تمرکز بر پایان عملیات نظامی آمریکا در افغانستان کار می‌کند، گفت که این وزارت تنها اطلاعات محدود و نادرستی در مورد میزان تسلیحات به‌جامانده در افغانستان ارائه کرده است.

این در حالی است که بر اساس گزارش کنگره آمریکا در مورد تجهیزات نظامی که اردیبهشت سال‌ جاری شبکه خبری سی‌ان‌ان آن را منتشر کرده، آمده بود که بر اساس اطلاعات پنتاگون، پس از خروج کامل نیروهای آمریکایی از افغانستان، انبوهی از تجهیزات نظامی ایالات متحده به ارزش بیش از هفت میلیارد دلار در افغانستان باقی مانده و به دست طالبان افتاده است. این گزارش افزوده بود که ایالات متحده، برای بازگشت به افغانستان برای پس گرفتن یا انهدام این تجهیزات هیچ برنامه‌ای ندارد.

بر اساس این گزارش، ایالات متحده از سال ۲۰۰۵ تا اوت ۲۰۲۱، در مجموع ۱۸.۶ میلیارد دلار تجهیزات به نیروهای دفاعی و امنیت ملی افغانستان داده است و از مجموع آن‌ها، تجهیزاتی به ارزش ۷.۱۲ میلیارد دلار پس از تکمیل روند خروج ایالات متحده در ۳۱ اوت ۲۰۲۱، در افغانستان باقی مانده‌اند. وزارت دفاع آمریکا این تجهیزات را هواپیما، موشک‌های هوا به‌ زمین، خودروهای نظامی، سلاح، تجهیزات ارتباطی و سایر مواد اعلام کرده است.

گزارش پنتاگون نشان داد که تنها در بخش تجهیزات نظامی‌هوایی، ده‌ها فروند هواپیما مجموعا به ارزش ۹۲۳.۳ میلیون دلار در افغانستان باقی مانده‌اند. ایالات متحده قبل از پایان عملیات خروج، ۷۸ فروند هواپیما در فرودگاه بین‌المللی کابل باقی گذاشت. در این گزارش آمده است که این هواپیماها قبل از خروج ارتش آمریکا غیرعملیاتی شده‌ بودند.

همچنین، در این گزارش آمده است که از مجموع ۹۶ هزار خودرو نظامی که ایالات متحده به نیروهای افغان داده بود، بیش از ۴۰ هزار دستگاه خودرو معمولی و ۱۲ هزار دستگاه خودرو نظامی هاموی (خودرو نظامی چهارچرخ سبک با موتور دیزلی که شرکت ای‌ام جنرال و جنرال موتورز برای ارتش آمریکا طراحی و تولید کرده‌ است) در افغانستان باقی مانده که وضعیت عملیاتی آن‌ها نامعلوم گزارش شده است. علاوه بر این، بیش از ۳۰۰ هزار قبضه سلاح از مجموع ۴۲۷ هزار قبضه سلاحی که ایالات متحده به نیروهای افغان داده بود، پس از خروج نیروهای آمریکایی، در افغانستان جا مانده‌اند و بیش از یک میلیون مهمات نیز همراه آن‌ها است.

حضور نظامی آمریکا و متحدانش در ۳۱ اوت سال ۲۰۲۱، پس از دو دهه در افغانستان پایان یافت. در پی سقوط نظام مورد حمایت غرب در افغانستان در ۱۵ اوت ۲۰۲۱، طالبان دوباره قدرت را در افغانستان در دست گرفتند و بر این کشور مسلط شدند.

طی ۱۵ ماه حاکمیت طالبان در افغانستان، گزارش‌های متعددی مبنی خریدوفروش تسلیحاتی آمریکایی در مرزهای افغانستان با کشورهای همسایه به‌ویژه پاکستان منتشر شده است.

برچسب‌ها

تبادل نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

پربیننده‌ترین‌ها

پربیننده‌ترین‌ها از دیگر رسانه‌ها

آخرین اخبار دیگر رسانه‌ها