۳۰ آبان ۱۴۰۱ - ۱۶:۳۶
فرصت ترانزیتی ایران در تجارت دو همسایه

ترکیه تلاش دارد تجارت با پاکستان را حداقل به ۵میلیارد دلاری طی دو تا سه سال آینده افزایش دهد. نقش ایران در توسعه مناسبات تجاری دو همسایه چگونه است؟

فردای اقتصاد: سفیر ترکیه در اسلام‌آباد اخیرا اعلام کرده است که این کشور می‌کوشد تجارت با پاکستان را به حداقل ۵میلیارد دلار طی دو تا سه سال آینده افزایش دهد، زیرا هر دو کشور پتانسیل قابل توجهی برای گسترش تجارت در بسیاری از کالاها دارند. او از پاکستان خواست تا سیستم راه‌آهن خود را ارتقا دهد تا با شبکه ریلی ترکیه سازگار شود و تجارت از طریق راه‌آهن توسعه یابد. علاوه بر این، وی افزود تجارت از طریق جاده‌ای به دلیل قیمت پایین نفت در ایران می‌تواند ارزان‌تر باشد.

بر اساس گزارش تحولات تجارت جهانی که از سوی مرکز پژوهش های اتاق بازرگانی ایران منتشر شده، سفیر ترکیه تشکیل کمیته‌ای متشکل از همه ذینفعان از هر دو طرف را برای بحث در مورد گزینه‌ها و روش‌های ارتقای تجارت از طریق خطوط راه‌آهن و جاده پیشنهاد کرد. وی تاکید کرد: ترکیه در حال تولید خودروهای برقی است و می‌تواند در این بخش با پاکستان همکاری کند. مقامات پاکستانی نیز اعلام کردند به‌رغم روابط بسیار صمیمانه، تجارت پاکستان و ترکیه به زیر یک میلیارد دلار رسیده است که دلگرم‌کننده نیست و هر دو کشور باید شرایط بخش خصوصی خود را برای بهبود تجارت تسهیل کنند.

از منظر مقامات پاکستانی حمل‌ونقل کالا بیش از ۳۰روز طول می‌کشد و برای کاهش زمان حمل‌ونقل نیاز به توسعه یک شبکه راه‌آهن و جاده‌ای کارآمد وجود دارد. ایران حلقه وصل ترکیه و پاکستان محسوب می‌شود و خط ریلی اسلام آباد-تهران-استانبول سال‌هاست، مطرح شده است. کوشش این دو کشور برای توسعه روابط برای ایران به‌عنوان حلقه وصل از منظر ترانزیتی می‌تواند واجد اهمیت باشد.

تحلیل ها حاکی از این است که بازرگانان هر سه کشور می توانند با استفاده از این خط آهن که درحال حاضر فقط به حمل و نقل کالا اختصاص دارد به مبادلات تجاری خود وسعت ببخشند. این طرح در واقع بخشی از طرح بزرگ دولت چین تحت عنوان یک جاده یک کمربند محسوب می شود که دولت چین برای توسعه تجارت با این سه کشور و کشورهای اروپایی آن را به اجرا در آورده است. 

روابط آماری از تجارت ترکیه و پاکستان

مجموع تجارت پاکستان و ترکیه در سال مالی ۲۰۲۱-۲۰۲۲ بـه ۸۸۳ میلیون دلار رسیده کـه صادرات پاکستان بـه ترکیه ۳۶۶ میلیـون دلار و واردات پاکستان از این کشور بالـغ بـر ۵۱۷ میلیون دلار بـود. تراز تجاری بـه نفع ترکیه بـا تراز تجـاری مثبـت ۱۵۱ میلیـون دلار در سـال ۲۰۲۱-۲۰۲۲ اسـت. البته صادرات پاکستان طی ۱۰سال گذشته راکد مانده است، یعنی بین ۲۰ تا ۲۵میلیارد دلار؛ امری که منجر به کاهش ۱۰.۵درصدی سهم پاکستان در بازار جهانی صادرات در طی همین دوره زمانی شده است.

این در حالی است که دو کشور چین و هند طی همین دوره، سهم خود در صادرات جهانی را به ترتیب ۲۷ و ۱۸درصد افزایش داده اند. اما صادرات پاکستان راکد باقی مانده و واردات این کشور با افزایش روبه رو شده که کسری تجاری بزرگی را به بار آورده است. به منظور اصلاح رشد پایین صادرات در پاکستان، وزارت بازرگانی این کشورر چارچوب سیاست تجاری استراتژیک برای دوره زمانی ۲۰۲۰ تا ۲۰۲۵ را با هدف افزایش رقابت صادراتی پاکستان از طریق چارچوبی از مداخلاتی که در سراسر زنجیره ارزش تاثیرگذارند، ارائه کرده است.

چارچوب سیاست تجاری استراتژیک به دنبال هماهنگی و همسوسازی اجرای این سیاست از طریق اصلاح پراکندگی و عدم انسجام مزمن در سیاستی است که با مسائلی که اجرای موثر چارچوب های سیاست تجاری پیشین را تضعیف کرده، مرتبط است. به طور کلی هدف چارچوب سیاست تجاری استراتژیک، ارتقا توانایی شرکت های پاکستانی در جهت تولید، توزیع و فروش کالاها و خدمات به همان اندازه یا کارآمدتر از آنچه توسط رقبا انجام می شود، است.

نقش ایران در تجارت همسایگان

در توسعه روابط تجاری پاکستان و ترکیه برای دستیابی به حجم مبادلات تجاری ۵میلیارد دلاری توافقنامه تجارت کالا امضا کردند و امیدوارند که این توافقنامه منجر به امضای توافقنامه تجارت آزاد در طولانی مدت بین دو کشور شود. در این میان، با توجه به نقش استراتژیکی که ایران در مسیر حمل کالاها در بخش ریلی و جاده ای داشته باشد، توسعه گفت‌وگوهای سه‌جانبه بر محور روابط تجاری میان پاکستان، ترکیه و ایران می‌تواند مسیر گسترش روابط را تسهیل کند.

برچسب‌ها

تبادل نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

پربیننده‌ترین‌ها

پربیننده‌ترین‌ها از دیگر رسانه‌ها

آخرین اخبار دیگر رسانه‌ها

آخرین اخبار