سهم یک درصدی ویزیت آنلاین از بازار سلامت کشور

چالش‌های سرمایه‌گذاری در حوزه سلامت دیجیتال بررسی شد
۹ مرداد ۱۴۰۱ - ۱۹:۵۶
سهم یک درصدی ویزیت آنلاین از بازار سلامت کشور

سهم ویزیت آنلاین از کل بازار سلامت کشور زیر یک درصد است و نرخ رشد این سهم در مقایسه با دینا که حوالی ۲۵ درصد است، بسیار ناچیز است.

ژوبین علاقه‌بند مدیرعامل لیان کپیتال در نخستین گردهمایی فعالان سلامت دیجیتال با بیان این خبر گفت: هر ایرانی به طور متوسط سالیانه ۸ ویزیت پزشکی انجام می‌دهد که سهم ویزیت حضوری ۴.۵ واحد است. 

به گفته علاقبند آمارهای مختلف نشان می‌دهد، سهم بازار سلامت الکترونیک در دنیا سالانه حدودا ۲۵ درصد رشد پیدا می‌کند و طبق برآوردها از سال ۲۰۱۹ تا ۲۰۲۵ میزان سهم از بازار این حوزه از ۱۵۷ میلیارد دلار به ۷۰۰ میلیارد دلار خواهد رسید. البته نرخ رشد این حوزه در آسیای شرقی حوالی ۳۴ درصد است که نسبت به غرب بسیار بالاتر است.

علاقبند که در پنل تجربه سرمایه‌گذاری در سلامت سخن می‌گفت، افزود: سالیانه مجموعا حدود ۶۵۰ میلیون ویزیت در ایران انجام می‌شود. از این میزان ۴.۵ ویزیت حضوری، ۲.۵ ویزیت آزمایشگاهی و سایر ویزیت‌ها در سایر بخش‌ها صورت می‌گیرد. باوجود اینکه ایران فعلا از دنیا بسیار عقب‌تر است، اما باید توجه داشت که راه ایران نیز از جهان جدا نخواهد بود و این مسیر در کشور ما هم طی خواهد شد.

همچنین تیم لطیف مدیرعامل هلدینگ مکس در این پنل به ریسک‌های سرمایه‌گذاری در استارتاپ‌های حوزه سلامت اشاره کرد و گفت: مشکل آنجاست که چشم‌انداز قانون‌گذاری در این حوزه شفاف و مشخص نیست 

لطیف در ادامه به رویکرد تخریب خلاق در اکوسیستم استارتاپی اشاره کرد و گفت که باید ما سرمایه‌گذاران به این نکته توجه داشته باشیم که در نهایت عملکرد سرمایه‌گذاری ما با سایر حوزه‌ها همچون بورس و مسکن و سایر حوزه‌ها مقایسه می‌شود. بنابراین نمی‌توان خیلی روی بازدهی استارتاپ‌ها با این رویکرد حساب باز کرد. حتی تعریف تخریب خلاق در ایران با دنیا متفاوت است و باید ساده‌تر به این قضیه نگاه کنیم.

از دید وی این که یک استارتاپ بتواند خدمتی را به صورت سنتی و فیزیکی به صورت آنلاین ارائه کند، به خودی خود نوعی تخریب خلاق  است.

در اولین گردهمایی فعالان سلامت دیجیتال پنل تخصصی تجربه سرمایه‌گذاری در سلامت با حضور ژوبین علاقبند مدیرعامل لیان کپیتال، تیم لطیف مدیر عامل هلدینگ مکس، احمد طاهرخانی، مدیر عامل هومکا، بهزاد یوسفی بنیان‌گذار هلثیو و شهرام شریف بنیان‌گذار آی‌تی ایران برگزار شد.

تبادل نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha