۲ آذر ۱۴۰۱ - ۱۶:۰۷
بورس در انتظار توسعه صنایع و معادن غدیر

سهام شرکت بین‌المللی توسعه صنایع و معادن غدیر به عنوان یکی از بزرگ‌ترین و مطرح‌ترین هلدینگ‌ها در زنجیره فولاد و صنایع معدنی به‌زودی با نماد وکغدیر در بازار سرمایه عرضه خواهد شد.

فردای اقتصاد: هلدینگ صنایع و معادن غدیر پس از ثبت در بازار دوم فرابورس و ارزش‌گذاری، در انتظار عرضه عمومی در بازار سرمایه است. این هلدینگ به دلیل چیدمان به‌خصوص پرتفوی سرمایه‌گذاری خود که علاوه بر زنجیره فلزات آهنی، فلزات رنگی و نادر را در خود جای داده است پس از عرضه جزو شرکت‌های شاخص بازار سرمایه محسوب خواهد شد. با توجه به آینده بازار فلزات رنگی و گران بها مانند مس و طلا و چشم‌انداز افزایش تقاضا برای فلزات نادر همچون لیتیوم و سدیم در آینده، به نظر می‌توان در میان‌مدت و بلندمدت این هلدینگ را محل کم‌ریسکی برای سرمایه‌گذاری در بازار سرمایه دانست.

پتانسیل معادن غیرآهنی «وکغدیر»

با توجه به سخنان مدیرعامل و مدیر حفاری هلدینگ توسعه معادن غدیر؛ این شرکت سیاست‌های سرمایه‌گذاری و حفاری خود را در سالی که فلزات آهنی و فولادی به دلیل سیاست‌های انقباضی فدرال رزرو، بحران مسکن چین و سیاست‌های پساکرونا کشورها با کاهش تقاضا و به تبع کاهش نرخ محصولات این زنجیره همراه بود به سمت اکتشاف و  سرمایه‌گذاری در حوزه فلزات و کانی های رنگی و نادر گام برداشته است.

معدن مس و طلای جانجا

از مهم‌ترین معادن این شرکت که از آن به عنوان یکی از بزرگ‌ترین پهنه‌های مسی ایران یاد می‌شود، معدن جانجا در سیستان است که جزو معادن طلا و مس جنوب شرقی کشور  قرار دارد و  پیش‌بینی مدیران اکتشاف این شرکت نشان می‌دهد کارخانه کنسانتره با ظرفیت ۵۰۰ هزار تن مس محتوی و استخراج سالانه ۱۵‌میلیون تن کانسنگ تا سال ۱۴۰۴ شروع به کار خواهد کرد. این شرکت جز معدن مذکور، شرکت زاگرس مس‌سازان را نیز در اختیار دارد که تنها یک هزار تن ظرفیت اسمی را به خود اختصاص داده است. با توجه به روند فزونی تقاضا برای مس و قیمت این فلز رنگی اهمیت معدن جانجا برای «وکغدیر» در سال‌های آتی مهم خواهد بود.

معدن طلای جَنگسَر و خونیک

معدن طلای واقع در جنگسر یکی از بزرگ‌ترین ذخایر طلای ایران با  ۹ بلوک قابل اکتشاف است که در یکی از آن‌ها اکتشاف صورت‌گرفته است و ذخیره ۴ میلیون تنی این معدن سبب شده است چشم‌انداز سودآوری مناسبی با توجه به قیمت، حاشیه سود و تقاضای طلا برای «وکغدیر» متصور شد. معدن طلای خونیک در خراسان جنوبی است که از سال ۱۴۰۰ به مدت ۱۴ سال تحت اداره هلدینگ غدیر خواهد بود و بر اساس تخمین‌های مدیران اکتشاف این شرکت این دو معدن سالانه ۲۰۰ تا ۵۰۰ کیلوگرم طلا خروچی خواهد داشت.

سرمایه‌گذاری «وکغدیر» در فلزات نادر

شرکت بین‌المللی توسعه صنایع و معادن غدیر با سرمایه‌گذاری‌های سال جاری خود در چند پهنه معدنی فلزات نادری چون فسفات، لیتیوم و ... توجه خاصی به این بخش فلزات غیرآهنی نیز دارد. بر اساس سخنان مدیران هلدینگ غدیر معدن مسئولان این شرکت مذاکراتی در خصوص اکتشاف در شورآبه قم که دارای ذخایر لیتیوم، منیزیم و پتاسیم انجام داده‌اند. این موضوع از آن جهت حائز اهمیت است که ذخایر لیتیوم در ایران هنوز ناشناخته هستند و رشد قیمتی بیش از ۱۵ برابری این ماده به دلیل استفاده در باطری‌خودرو ‌های برقی با افزایش قابل توجه تقاضا همراه شده است.

 علاوه بر این سه فلز نادر، این شرکت سرمایه‌گذاری‌ در معدن فسفات کوه لار  انجام داده است که با توجه به رشد ۷۸ درصدی قیمت این فلز نادر از ابتدای سال میلادی و اهمیت کاربردش در صنعت غذا و کشاورزی جزو سرمایه‌گذاری های مطلوب این شرکت در زمینه فلزات نادر محسوب می‌شود.

با توجه به مقیاس پروژه‌های شرکت بین‌المللی توسعه صنایع و معادن غدیر و افزایش عمق حفاری این شرکت و اضافه شدن ماشین‌آلات حفاری، به نظر می‌رسد برخی از پروژه‌های این شرکت مانند معدن جانجان در ۱۴۰۴، خونیک و جَنگسَر طی دو سال آینده به بهره‌برداری می‌رسند. با این تفاسیر به نظر می‌رسد این شرکت در بلندمدت و میان‌مدت گزینه‌ مناسبی برای سرمایه‌گذاری به عنوان یک شرکت فعال در حوزه‌ فلزات آهنی و غیر آهنی محسوب شود.

تبادل نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

پربیننده‌ترین‌ها

پربیننده‌ترین‌ها از دیگر رسانه‌ها

آخرین اخبار دیگر رسانه‌ها

آخرین اخبار