۲ آذر ۱۴۰۱ - ۱۷:۰۰
برخورد خشونت‌آمیز با کارگران تولید آیفون

صدها نفر از کارکنان کارخانه اصلی تولید آیفون اپل در چین دست به اعتراضات زدند و با پرسنل امنیتی درگیر شدند، زیرا بیش از یک ماه از وضع محدودیت‌های شدید و سخت دولت چین برای مهار شیوع کرونا می‌گذرد و هنوز چشم‌اندازی روشن برای این سیاست سخت‌گیرانه وجود ندارد.

فردای اقتصاد - صدها نفر از کارکنان کارخانه اصلی تولید آیفون اپل در چین دست به اعتراضات زدند و با پرسنل امنیتی درگیر شدند، زیرا بیش از یک ماه از وضع محدودیت‌های شدید و سخت دولت چین برای مهار شیوع کرونا می‌گذرد و هنوز چشم‌اندازی روشن برای این سیاست سخت‌گیرانه وجود ندارد.

بر اساس ویدئوهایی ارسالی توسط شاهدان و حاضرین در این اعتراضات، کارگران کارخانه فناوری فاکسکان در ساعات اولیه روز چهارشنبه از خوابگاه‌هایشان بیرون آمدند به مخالفت و اعتراض به محافظان سفیدپوش و هل دادن آنها که تعدادشان بسیار زیاد بود، پرداختند. در کلیپی دیگر، چند نفر با کت و شلوار سفید، فردی را که روی زمین افتاده بود با چوب می‌زدند.

در حالی که انبوهی از مردم به زور از موانع عبور کردند، تماشاچیان فریاد می‌زدند "بجنگ، بجنگ! ".  در سویی دیگر چند نفر یک ماشین پلیس را محاصره کردند و شروع به تکان دادن آن کردند.

به گفته یکی از شاهدان، اعتراض به دلیل پرداخت نشدن دستمزدها و ترس از شیوع عفونت و بیماری، یک شبه آغاز شد. این فرد افزود که چندین کارگر مجروح شدند و پلیس ضد شورش روز چهارشنبه برای برقراری نظم در محل حاضر شده است.

موضوع دیگری که کارگران نسبت به آن اعتراض داشتند، نتایج آزمایش‌های کرونایی است که از آنها گرفته‌اند. چراکه کارگران معتقدند نتایج آزمایش دستکاری شده است و احتمال مثبت بودن آزمایش آنها وجود دارد. فاکسکان از اظهار نظر در مورد این حادثه تاکنون خودداری کرده است.

تعداد قابل توجهی از کل نیروی کار عظیم ۲۰۰هزار نفری این شرکت که در «آیفون سیتی» کار می‌کنند و در حال حاضر در بیش از یک ماه است که در انزوا و قرنطینه قرار دارند. این کارکنان مجبور شده‌اند وضعیت سخت غذایی را در این مدت تحمل کنند و روزانه به دنبال دارو باشند.

در نهایت بسیاری از کارگران ماه گذشته با پای پیاده از کارخانه فرار کردند و به نظر می‌رسید فاکس‌کان و دولت محلی در هفته‌های اخیر وضعیت را تحت کنترل درآورده‌اند و وعده دستمزدهای غیرعادی بالا برای جذب کارکنان جدید و قول شرایط کاری بهتر را داده‌ بودند

اما اعتراضات صبح چهارشنبه نشان می‌دهد که دیگر اینگونه نیست. این نشان می‌دهد که چگونه سیاست کووید صفر شی جین پینگ، که بر قرنطینه‌های سریع برای از بین بردن این بیماری تکیه می‌کند، به شکلی جدی به اقتصاد فشار وارد می‌کند و بخش‌هایی از زنجیره تامین جهانی را آشفته می‌سازد. پکن اخیراً دستورالعمل‌های جدیدی در این رابطه صادر کرده است و به مقامات دستور داده تا اختلالات را به حداقل برسانند و از کنترل‌های هدفمندتر کرونا به جای رویکرد فعلی استفاده کنند. اما شیوع فزاینده کرونا در شهرهای بزرگ مقامات محلی را مجبور کرده تا دوباره دست به وضع محدودیت‌های سختگیرانه بزنند.

Protests erupt at largest iPhone factory in China
آغاز اعتراضات در بزرگترین کارخانه آیفون در چین

استفان اینس، شریک مدیریت دارایی SPI در یادداشتی نوشت: پول ملی چین «به دلیل گزارش‌هایی مبنی بر اعتراضات در کارخانه فاکسکان در ژنگژو که محصولات اپل را تولید می‌کند، عملکرد ضعیفی را به ثبت رسانده است.». با این حال، یک تحلیل جامع‌تر و خوشبینانه‌تر این است که چین در حال عبور از محدودیت‌های «کووید صفر» است و تلاش‌های مقامات برای کاهش محدودیت‌ها ادامه خواهد داشت.

به دلیل محدودیت‌های کووید (سیاست کووید صفر) خشونت نهفته‌ای در چین پراکنده شده است. در ماه مه، صدها کارگر کارخانه Quanta Computer پس از اینکه ماه ها از تماس با دنیای خارج منع شدند، با پرسنل امنیتی در شانگهای درگیر شدند. این اتفاق در حالی رخ داد که اعتراضات در مناطق قرنطینه شده گوانگدونگ، مرکز تولید جنوبی شکل گرفته بود.

ژنگژو محل حیاتی‌ترین تولیدات اپل است که تخمین زده می‌شود از هر پنج گوشی جدید آیفون چهار گوشی و اکثر قریب به اتفاق آیفون ۱۴ پرو را تولید کند. اپل در این ماه هشدار داد که تعداد محموله‌های جدیدترین آیفون‌های پریمیوم کمتر از حد انتظار قبلی خواهد بود و باید توجه داشت که درست قبل از فصل اوج خرید مردم هستیم.

اپل و فاکسکان گفته‌اند که در تلاش هستند تا کارکنانی که کار خود را ترک کرده‌اند، جایگزین کنند و تولیدات خود را در اسرع وقت از سر بگیرند.

برچسب‌ها

تبادل نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

تک شاخ

پربیننده‌ترین‌ها

پربیننده‌ترین‌ها از دیگر رسانه‌ها

آخرین اخبار دیگر رسانه‌ها

آخرین اخبار