۵ آذر ۱۴۰۱ - ۱۱:۴۶
چراغ سبز چین برای همکاری با کره شمالی

رسانه دولتی کره‌شمالی امروز شنبه گزارش داد، رئیس‌جمهوری چین به کیم جونگ اون گفت که پکن مایل به همکاری با پیونگ‌یانگ برای صلح جهانی است.

ایسنا، به نقل از خبرگزاری یونهاپ:  شی جینپینگ، رئیس جمهور چین در نامه‌ای که اخیراً به کیم جونگ اون، رهبر کره شمالی ارسال کرده، گفته است که برای روابط کشورش با کره شمالی اهمیت زیادی قائل است.

شی این اظهارات را در نامه‌ای گفته است که در پاسخ به پیام تبریک کیم که ماه گذشته پس از اینکه رئیس‌جمهور چین سومین دوره ریاست‌جمهوری خود را بدست آورد، ارسال شد.

بر اساس گزارش خبرگزاری کره شمالی، شی در این نامه آورده است: من و رفیقم، دبیر کل (کیم) از طریق چندین دور ملاقات، تفاهمات مشترک، پیشرفت مهمی را در روابط چین و کره شمالی ایجاد کردیم تا تصمیمات سیاسی را به سمت مسائل شبه جزیره (کره) سوق دهیم و از منافع مشترک محافظت کنیم.

رئیس جمهور چین با بیان اینکه جهان با تغییرات بی‌سابقه‌ای مواجه است، گفت: او مایل است روابط دوجانبه با کره شمالی را بسیار تقویت کند و کمک‌های جدید و فعالی برای ارتقای صلح و ثبات در جهان تحت شرایط تغییر چشم‌انداز داشته باشد.

شی گفته است که پیام تبریک کیم "رفیق، دبیر کل و کمیته مرکزی حزب کارگران کره نشان دهنده تداوم دوستی با من، حزب چین و مردم است و تاثیر زیادی در توسعه روابط چین و کره شمالی دارد.

پیام شی جینپینگ، رئیس‌جمهوری چین چند روز پس از شلیک یک موشک بالستیک قاره‌پیما از سوی کره‌شمالی که یکی از قوی‌ترین آزمایش‌های آن به شمار می‌رود، منتشر شد و اعلام کرد که تهدیدات هسته‌ای آمریکا را با سلاح‌های هسته‌ای خود پاسخ خواهد داد.

کره‌شمالی در هفته‌های اخیر پرتاب‌های موشکی بی‌سابقه‌ای را انجام داده و این نگرانی افزایش یافته است که در حال آماده‌سازی هفتمین آزمایش هسته‌ای خود باشد که اولین آزمایش از سال ۲۰۱۷ خواهد بود.

خبرگزاری دولتی کره‌شمالی موسوم به کی‌سی‌ان‌ای گزارش داد، شی جینپینگ در پیام خود به کیم جونگ اون گفت که پکن آماده همکاری با کره‌شمالی "برای صلح، ثبات، توسعه و شکوفایی این منطقه و جهان است."

در این پیام  شی گفته مایل به همکاری با پیونگ‌یانگ است زیرا "تغییرات در جهان، دوره‌ها و تاریخ به روش‌های بی‌سابقه‌ای در حال وقوع است."

چند روز قبل از پرتاب موشک قاره‌پیمای کره‌شمالی، شی در حاشیه نشست گروه ۲۰ در بالی با جو بایدن، رئیس جمهوری ایالات متحده، ابراز اطمینان کرد که پکن نمی‌خواهد شاهد تشدید تنش بیشتر از سوی پیونگ‌یانگ باشد.

واشنگتن گفته است که از چین، مهمترین متحد و حامی اقتصادی پیونگ‌یانگ می‌خواهد که از نفوذ خود برای کمک به مهار کره‌شمالی استفاده کند. به نظر می‌رسد پرتاب موشکی ۱۸ نوامبر جدیدترین قاره‌پیمای پیونگ‌یانگ با برد بالقوه، برای اصابت به سرزمین اصلی آمریکا باشد.

برچسب‌ها

تبادل نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

پربیننده‌ترین‌ها

پربیننده‌ترین‌ها از دیگر رسانه‌ها

آخرین اخبار دیگر رسانه‌ها