۷ آذر ۱۴۰۱ - ۱۳:۰۸
 جزئیات برنامه مجلس برای مجازات‌ بی‌حجابی

سخنگوی کمیسیون فرهنگی مجلس خبر داد:مجازات‌هایی که در خصوص ضرورت‌های رعایت فرهنگ عفاف و حجاب توسط شخصیت‌های حقیقی و حقوقی باید پیش بینی می‌شد متاسفانه پیش‌بینی نشده بود.

فارس : راستینه گفت: در تمام دنیا مجازات‌ها در مقوله‌هایی که حکمرانان به دنبال آن هستند اگر موضوع یک پدیده اجتماعی باشد مجازات تعیین شده متناسب با آن پدیده در نظر گرفته می‌شود. حجاب یک مسئله اجتماعی است که با بنای دینی و ارزشی ما یک مسئله اعتقادی هم هست. اگر این پدیده اجتماعی باعث شود آسیب‌های اجتماعی را هم به همراه داشته باشد باید مجازات‌ها متناسب با این پدیده اجتماعی باشد.

بخشی از مصاحبه احمد راستینه سخنگوی کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی و رئیس کمیته تربیت بدنی کمیسیون فرهنگی را در زیر بخوانید:

یکی از موضوعات در مصوبه ۴۲۷ این بود که الزامات و مجازات‌های لازم برای ترک فعل‌ها و عدم اجرای قانون دیده نشده بود. مجازات‌هایی که در خصوص ضرورت‌های رعایت فرهنگ عفاف و حجاب توسط شخصیت‌های حقیقی و حقوقی باید پیش بینی می‌شد متاسفانه پیش‌بینی نشده بود و جرم‌انگاری در این خصوص تفکر دستگاه‌های متولی صورت نگرفته بود. بر همین اساس ناگزیر شدیم که جلسات مبسوطی را با دستگاه‌های متولی از جمله قوه قضاییه نیروی انتظامی و وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی دبیر شورای فرهنگ عمومی وزارت میراث فرهنگی و گردشگری سایر دستگاه‌ها برگزار کنیم تا چرایی عدم اجرای قانون معلوم شود.

در بررسی‌هایی که انجام شد متوجه شدیم که اولین مجازات‌هایی که در قالب ماده ۶۳۷ قانون مجازات‌های اسلامی در خصوص عدم رعایت عفاف و حجاب دیده شده متناسب با زمان امروز نیست و مؤثر نیست و از طرفی توجه به ضرورت مؤثر کردن قانون در بازدارندگی ضرورت داشت تا مجازات‌هایی تعیین شود که بازدارنده باشد و افراد را به سمت اصلاح رفتاری حرکت دهد.

در تمام دنیا مجازات‌ها در مقوله‌هایی که حکمرانان به دنبال آن هستند اگر موضوع یک پدیده اجتماعی باشد مجازات تعیین شده متناسب با آن پدیده در نظر گرفته می‌شود. حجاب یک مسئله اجتماعی است که با بنای دینی و ارزشی ما یک مسئله اعتقادی هم هست. اگر این پدیده اجتماعی باعث شود آسیب‌های اجتماعی را هم به همراه داشته باشد باید مجازات‌ها متناسب با این پدیده اجتماعی باشد.

طبق آخرین جلساتی که در بحث عفاف و حجاب با مسئولین دستگاه‌های متولی این موضوع داشتیم مقرر شد تا مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی که در ۲۵ مرداد ۱۴۰۱ مصوب و ابلاغ شده دستگاه‌ها بر اساس آن مصوبه وظایف خود را انجام دهند. در مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی تاکید شده که الزام نباید قوه قضاییه نسبت به تعیین حدود و ثغور مجازات‌های لازم در خصوص عدم رعایت عفاف و حجاب پیش‌بینی و به نیروی انتظامی ابلاغ کند.

در حال حاضر جلسات متعددی در کمیسیون فرهنگی در بحث عفاف و حجاب برگزار شده و دستگاه‌ها به کمیسیون دعوت شده‌اند، ساز و کارها برای این موضوع بررسی شده و نیازمندی‌هایی که باید در این حوزه مدنظر قرار گیرد مشخص شده، مقرر شده تا در این خصوص قوای سه‌گانه هر کدام به وظایف خود عمل کنند.

با پیگیری‌هایی که در این مدت انجام شده به زودی تصمیمات خوبی است در حراست از فرهنگ عفاف و حجاب این سرزمین اتخاذ خواهد شد و طبیعتاً ما نیازمند روش‌های نوینی برای مجازات‌انگاری و دفاع از آرمانهای حوزه پوشش و عفاف و حجاب هستیم و عملیاتی شدن این مصوبه ۸۶۷ شورای عالی انقلاب فرهنگی در حوزه عفاف و حجاب در دستورکار مجلس نیز قرار دارد.

برچسب‌ها

تبادل نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات کاربران

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 9
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • IR ۱۷:۳۸ - ۱۴۰۱/۰۹/۰۷
    حجاب زینت زن است و گوهر گرانبهای زن ایرانی است زیاد هم نباید سفت وسخت گرفته شود ومتعادل بایستی شود وحق انتخاب داشته باشند زن های ایرانی در جهان نمونه اند ....

پربیننده‌ترین‌ها

پربیننده‌ترین‌ها از دیگر رسانه‌ها

آخرین اخبار دیگر رسانه‌ها