۸ آذر ۱۴۰۱ - ۱۴:۲۹
برنامه‌ریزی تجلی برای ورود به حوزه عناصر نادر خاکی

به گفته مدیرعامل شرکت تجلی توسعه معادن و فلزات به دنبال توسعه سرمایه‌گذاری در زمینه عناصر نادر خاکی بوده و میل به کشف و استخراج ذخایر مذکور در این شرکت افزایش یافته است.

فردای اقتصاد: شرکت تجلی توسعه معادن و فلزات سال گذشته در چنین روزی تاسیس و دو ماه بعد بورسی شد.  این شرکت به منظور حضور مستقیم آحاد جمعیتی در اجرای پروژه‌های کلان کشور با محوریت توسعه صنایع معدنی و فلزی، استخراج و اکتشاف معادن جدید با تکمیل و توسعه و تولید فلزات اساسی از طریق پذیره‌نویسی سهام بورسی شد، به نحوی که به عنوان اولین شرکت پروژه محور، پیرو تدوین قوانین بالادستی در نهادهای حکومتی امکان جذب سپرده‌های کوچک و بزرگ تمام سرمایه گذاران و انتقالات و صرف آن در اجرای پروژه های مختلف را میسر ساخت.

نشست خبری مدیران شرکت تجلی توسعه معادن و فلزات با خبرنگاران در روز چهارشنبه ۲ آذر ماه برگزار شد. مرتضی علی اکبری، مدیرعامل شرکت تجلی در این نشست خبری عنوان کرد: شرکت تجلی اولین شرکت پروژه‌محور در ایران بوده که به دنبال تامین نقدینگی حدودا ۸ هزار میلیارد تومانی برای پروژه‌های تعریف شده‌ است. به گفته وی این منابع مالی از طریق تسهیلات، افزایش سرمایه، انتشار اوراق و … تأمین خواهد شد و برای مدیریت بهتر نقدینگی، قراردادی با یک شرکت تامین سرمایه منعقد شده تا بهترین روش را برای تامین منابع مالی در تجلی به کار بگیریم. بر اساس ارزش‌گذاری واحد تحلیل شرکت پرتو تابان، شرکت تجلی در حال حاضر در محدوده ۵۵ درصدی NAV خود در حال معامله است.

تجلی به دنبال توسعه سرمایه‌گذاری در زمینه عناصر نادر خاکی

مرتضی علی اکبری در ادامه این نشست خبری گفت: به دنبال توسعه سرمایه‌گذاری در زمینه عناصر نادر خاکی هستیم و میل به کشف و استخراج این ذخایر در شرکت تجلی به شدت افزایش یافته است.

علی اکبری افزود: به نظر می‌رسد که اهمیت معادن در بازار سرمایه آن طور که باید شناخته نشده است. بر همین اساس ضرورت دارد اقدامات کافی در این زمینه صورت پذیرد. میل به سودآوری و ایجاد ارزش افزوده بیشتر در شرکت تجلی شکل گرفته است که با توجه به برنامه‌ریزی صورت گرفته طی یک تا دو سال آینده، نیازمند ۷ تا ۸ هزار میلیارد تومان نقدینگی هستیم تا بتوانیم پروژه‌هایی که در حال حاضر در دست اجرا داریم، انجام دهیم.

مدیرعامل شرکت تجلی توسعه معادن و فلزات تاکید کرد: به دنبال آن هستیم تا به عنوان اولین شرکت پروژه‌محور در کشور، کمترین ضرر متوجه سهام‌دارن شود و بی‌شک پروژه‌های جدیدی طی سال‌های پیش رو در شرکت تجلی تعریف خواهد شد که نیازمند تامین نقدینگی و سرمایه کافی است.

وی خاطر نشان کرد: روش محاسبه NAV شرکت پروژه‌محور تجلی توسعه معادن و فلزات مانند سایر شرکت‌های بورسی نیست و باید تحلیلگران به این مسئله توجه کنند.

تامین مالی برای اجرای طرح‌های در دست

علی اکبری ادامه داد: امیدواریم تعداد شرکت‌های پروژه‌محور در کشور افزایش پیدا کند و این در حالی است که باید از مراحل تعریف شده در بورس عبور کند. ضمن اینکه پشتوانه قوی جهت پروژه‌محور شدن نیز الزامی است و تجلی از حضور شرکت‌هایی همچون توسعه معادن و فلزات سود می‌برد.

وی افزود: در حال حاضر پنج هزار معدن به مزایده گذاشته شده است که تیم تحقیقاتی تجلی مشغول انجام بررسی‌های لازم است. باید توجه داشت که برای حضور در این مزایدات، باید از امتیاز لازم برخوردار بود. ضمن اینکه ما بیشتر به دنبال فعالیت در معادن عناصر نادر خاکی هستیم.

علی اکبری تاکید کرد: تجلی در تلاش است که کلیه اقدامات در زنجیره را به تنهایی انجام دهد و بر همین اساس ۴۰ درصد سهام یک شرکت را به صورت مشترک با صبانور خریداری کردیم. به دنبال آن موفق شدیم ماشین‌آلات معدنی بسیاری را خریداری کنیم. نگاه ویژه‌ای به مقوله اکتشاف به ویژه در جانجا داریم. با شرکت DBZH ترکیه که یکی از تولیدکنندگان مطرح ماشین‌آلات معدنی در سطح خاورمیانه است، قرارداد خرید ۲۹ ماشین‌آلات عمیق و نیمه‌عمیق معدنی را منعقد کرده‌ایم و خوشبختانه با همکاری سازمان‌های مرتبط، آموزش‌های نیروی انسانی متخصص نیز در دستور کار قرار گرفته است.

وی در پایان گفت: ما هر ساله در تلاش هستیم که صدای تولیدکنندگان بزرگ معدنی را به گوش دولت و سازمان‌های ذی‌ربط در زمینه اخذ حقوق دولتی معادن و سایر موارد مرتبط برسانیم.

برچسب‌ها

تبادل نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

پربیننده‌ترین‌ها

پربیننده‌ترین‌ها از دیگر رسانه‌ها

آخرین اخبار دیگر رسانه‌ها

آخرین اخبار