۸ آذر ۱۴۰۱ - ۱۵:۲۳
کارنامه یک ساله بورس از زبان عشقی

رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار در نشست با خبرنگاران، گزارش عملکرد یک ساله ریاست خود را تشریح کرد.

فردای اقتصاد: سومین نشست خبری رئیس و اعضای هیئت مدیره سازمان بورس صبح امروز با حضور جمعی از خبرنگاران و اصحاب رسانه در محل سازمان بورس و اوراق بهادار برگزار شد.

در ابتدای این نشست مجید عشقی، رییس سازمان بورس عملکرد یک سال گذشته این سازمان را تشریح کرد و گفت: بازار سرمایه از یک دوره پر از چالش گذر کرده است. طی این دو سال، موضوعات مختلفی در بازار حاکم بود که منجر شد تا روزهای سختی برای سرمایه‌گذاران رقم بخورد.

وی در ادامه عنوان کرد: سه محور اساسی در راستای حمایت از حقوق سرمایه‌گذاران با تاکید بر منافع بلندمدت، افزایش نقش بازار سرمایه در تامین مالی و مدیریت ریسک، ارتقا بخشی و هوشمندسازی نظام نظارتی تعریف و ۱۰ راهبرد در این خصوص برنامه‌ریزی شد.

به گفته رییس سازمان بورس، در راهبرد اول تقویت اعتماد عمومی، شفافیت و جریان اطلاعات سالم در بازار سرمایه مورد توجه قرار گرفت. در راستای تقویت اعتماد عموی، پیگیری تصویب بسته ۱۰بندی حمایتی دولت از بازار سرمایه  پیگیری مستمر حسن اجرای مفاد مختلف آن حسب تائید رئیس‌جمهور در بهمن ۱۴۰۰، پیگیری تعیین نحوه محاسبه و اعمال سقف برای نرخ خوراک و سوخت صنایع، پیگیری تثبیت فرمول نحوه محاسبه حقوق دولتی معادن، پرداخت یکجای سود سهام عدالت در سال ۱۴۰۰، پرداخت منسجم و الکترونیکی سودهای سنواتی (رسوبی)، تقویت منابع و سازوکارهای عملکردی صندوق تثبیت و صندوق توسعه بازار و همچنین الزام به تخصیص ۱۰درصد از وجوه حاصل از عرضه اولیه سهام دولت برای بازارگردانی انجام شد.

عشقی ادامه داد: همچنین برای تقویت شفافیت و جریان اطلاعات سالم، اقدام به ارتقای الزامات گزارشگری و افزایش شفافیت ناشران بورسی و فرابورسی، نمایش عمق مظنه برای همه سهامداران، تشویق گزارشگران ناهنجاری با اطلای پاداش نقدی، ایجاد زیرساخت‌های لازم برای جمع‌آوری اطلاعات مربوط به دارندگان اطلاعات نهانی، بازنگری در فرم‌های افشای اطلاعات کدال جهت افزایش کارایی و ارتقای کیفیت اطلاع‌رسنای ناشران، بازنگری در گزارش تفسیری جهت افزایش شفافیت اطلاعاتی ناشر، راه‌ادنازی سامانه سهام شناور آزاد برای شناسایی لایه‌های سهامداری و ذینفع واحد و درج عناوین و اطلاعات مجوزهای سازمان در پایگاه ملی مجوزهای کشور مورد توجه قرار گرفت.

رئیس سازمان بورس اضافه کرد: برای ارتقای فرهنگ سرمایه‌گذاری و سواد مالی، برگزاری نشست‌های تخصصی و جلسات مشترک با سرمایه‌گذاران و فعالان بازار، تنظیم پیش‌نویس سند راهبردی آموزش، توسعه سامانه‌های آزمون گواهینامه‌های حرفه ای و توسعه مراکز برگزاری آزمون در دیگر استان‌ها، تنوع‌بخشی به ابزارهای اطلاع رسانی، ترغیب سهامداران به سرمایه‌گذاری مستقیم و ...  انجام شد.

وی راهبرد سوم را اصلاح قوانین و مقررات همگام با توسعه بازار سرمایه با تاکید بر نقش سیاستگذاری و نظارتی سازمان عنوان کرد و مشارکت در اصلاح قانون بازار، مشارکت موثر در برنامه‌های بودجه و تدوین برنامه هفتم توسعه در خصوص بازار سرمایه، تدوین لایحه مدیریت تضاد منافع در بازار، بازبینی و اصلاح دستورالعمل رسیدگی به تخلفات در بازار سرمایه که فرآیند آن در جریان است، اصلاح و بازنگری در دستورالعمل حاکمیت شرکتی، مشارکت در اصلاح قانون تجارت همگام با اصلاحات مرکز پژوهش‌های مجلس و تدوین دستورالعمل ضوابط خاص پذیرش شرکت‌های استارتآپی را از جمله اقدامات مربوطه در این خصوص قلمداد کرد.

به گفته مجید عشقی، در راهبرد چهارم برای افزایش کیفیت و سرعت رسیدگی به شکایات و تخلفات بازار سرمایه، پیگیری تخصصی شعب میانجی‌گری در بازار سرمایه، تدوین و تصویب دستورالعمل انتشار سوابق تخلفاتی و کیفری مدیران ناشران و نهادهای مالی، پیگیری تخصیص شعبه کیفری رسیدگی کننده به جرایم بازار و برگزاری جلسات و کارگاه‌های آموزشی برای ضابطین قضایی و قضات دادگستری‌ها صورت پذیرفت.

رئیس سازمان بورس تاکید کرد: برای توسعه کمی و کیفی نهادهای مالی با تمرگز بر سرمایه‌گذاری مستقیم، انحصارزدایی و تسهیل در فرآیند صدور مجوز نهادهای مالی، طراحی و تأسیس صندوق سرمایه‌گذاری اهرمی، پذیره‌نویسی نخستین صندوق جسورانه در حوزه فرهنگ و هنر در فرابورس، اصلاح دستورالعمل صدور مجوز برای کارگزاری‌‌ها با صدور ۱۳ موافقت اصولی و ۵ مجوز تاسیس شرکت کارگزاری یا مجوز فعالیت پس از ۱۲ سال عدم صدور مجوز انجام شد. همچنین برای سبدگردانی، مشاور سرمایه‌گذاری، تامین سرمایه و پردازش اطلاعات مالی نیز ۲۷ موافقت اصولی، ۱۷ مجوز تاسیس، ۱۲ مجوز فعالیت و ۳۱ مجور فعالیت فرعی صادر شد و برای شرکت‌های سرمایه‌گذاری و هلدینگ‌ها نیز ۵۰ موافقت اصولی تاسیس یا تبدیل و ۲۳ مجوز فعالیت صادر شد.

به گفته وی، در راهبرد ششم برای توسعه و تعمیق بازار اوراق بدهی ضمن تسهیل سازوکارهای پذیرش و افزایش سرمایه شرکت‌ها، تصویب ضوابط و شرایط اختصاصی پذیرش سهام شرکت‌های نوپا و فعال در حوزه اقتصاد دیجیتال، پذیرش محصولات شرکت‌های تولیدکننده خودرو در بورس کالا، تسهیل‌گری و کاهش  مدت زمان فرآیندهای افزایش سرمایه ناشران، پذیرش شرکت‌های دانش بنیان، بازنگری در مقررات شرکت پروژه در شرف تاسیس، پذیرش نخستین معدن طلا در فرابورس، پیشرفت بیش از ۳۴ طرح اقتصادی با کمک تامین مالی جمعی، راه‌اندازی اداره میز صنعت و رتبه‌بندی ناشران انجام شد.

عشقی ادامه داد: در راهبرد هفتم برای توسعه و تکمیل زنجیره خدمات و محصولات بازارهای متشکل کالایی، راه‌اندازی معاملات گواهی سپرده کالایی و سیمان و میلگرد، راه‌اندازی بازار قراردادهای آتی بر روی دو کالای متانول و نفتای سبک در بورس انرژی،  راه‌اندازی صندوق‌های سرمایه‌گذاری در حوزه املاک و مستغلات، راه‌اندازی بازار گواهی صرفه جویی انرژی در بورس انرژی ایران، راه‌اندازی گواهی سپرده کالایی نفت خام و میعانات گازی و انجام اقداماتی برای راه‌اندازی بازار اوراق گواهی ظرفیت آتی که هنوز در جریان است، صورت گرفت. در راهبرد هشتم نیز برای توسعه ابزارهای مشتقه با هدف پوشش ریسک بازار، به کارگیری دارایی پایه جدید قراردادهای آتی، فراهم کردن امکان اعمال مکانیزه اوراق اختیار فروش تبعی، انتشار گسترده اوراق بیمه سهام بر روی پرتفوی ۹۶ درصد سهامداران و میزان مشارکت بیش از ۵۸۰ هزار نفر انجام شد.

رئیس سازمان بورس، راهبرد نهم را تقویت و هوشمندسازی سازوکارهای نظارتی پیشگیرانه و فراگیر، طراحی و توسعه داشبورد مدیریتی ریسک سیستمی بازار، توسعه و راه‌اندازی سامانه مدیریت یکپارچه نهادهای مالی، تقویت سامانه‌های نظارتی و رونمایی از مرکز نظارت هوشمند عنوان کرد و در تشریح راهبرد دهم نیز به تقویت زیرساخت‌ها و توسعه راهکارهای مبتنی بر فناوری اشاره کرد و خاطرنشان کرد: اقداماتی برای افزایش دامنه نوسان و حجم مبنا، واریز سود سنواتی ۱۰۴ ناشر به حساب ۶.۵ میلیون سهامدار، رونمایی از توثیق الکترونیکی سهام، الزام ناشران به پرداخت سود تقسیمی از طریق سجام، پرداخت متمرکز سود سهام عدالت بالغ بر ۲۵ هزار میلیارد تومان طی یک مرحله به حساب ۴۵ میلیون سهامدار و برگزاری مجامع الکترونیکی از طریق سپرده گذاری انجام شد.

برچسب‌ها

تبادل نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

پربیننده‌ترین‌ها

پربیننده‌ترین‌ها از دیگر رسانه‌ها

آخرین اخبار دیگر رسانه‌ها

آخرین اخبار