۹ آذر ۱۴۰۱ - ۱۲:۱۲
روش جدید شرکت های بورس برای تامین مالی

بورس تهران روز سه‌شنبه متعادل و مثبت دنبال شد.  شاخص کل با رشد  ۵،۸۶۵ واحدی (معادل ۰.۴۲ درصد) در ارتفاع یک میلیون و ۴۱۴ هزار واحدی ایستاد. شاخص هم‌وزن که نماینده سهام کوچکتر بازار است شرایط بهتری داشت و با رشد ۰.۷۲ درصدی همراه شد.  ارزش معاملات خرد  به ۳،۴۵۵ میلیارد تومان رسید. در بین صنایع خودرو و قطعات، فرآورده‌های نفتی و شیمیایی و در بین نمادها پالایش، خگستر و خساپا بیشترین ارزش معاملات را داشتند.

در روز گذشته حدود ۶۱ میلیارد تومان تغییر خالص مالکیت افراد حقیقی به حقوقی در بازار اتفاق افتاد.

اوراق گام در جهت کاهش بار تامین مالی از دوش بانک ها به وجود آمده است. در واقع پیش از این بانک ها برای تامین نقدینگی بنگاه های اقتصادی از راه ارائه تسهیلات بانکی اقدام می کردند. اما با روی کار آمدن اوراق گام، بانک ها صرفا پرداخت وجه را به فروشندگان طرف قرارداد با بنگاه های اقتصادی از طریق این اوراق تضمین می کنند و پرداختی از سوی بانک ها صورت نمی‌گیرد.

گام، مخفف عبارت «گواهی اعتبار مولد» است و منظور از اوراق گام، اوراقی است که بانک ها برای تامین نقدینگی بنگاه های اقتصادی صادر می کنند. این اوراق برای کمک به رفع چالش های خرید مواد اولیه و تامین سرمایه در گردش بنگاه های تولیدی کوچک و متوسط ایجاد شده‌اند.

در برنامه شمارش معکوس امروز همراه با مسعود الفتی، کارشناس ارشد نظام بانکی به بررسی تامین مالی شرکتی از مسیر اوراق گام پرداختیم.

برچسب‌ها

تبادل نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha