۹ آذر ۱۴۰۱ - ۱۴:۳۳
چرا بخش خصوصی نیروگاه نمی‌سازد؟

در حال حاضر با حدود ۱۳هزار مگاوات ناترازی برق مواجه هستیم. ریشه کاهش سرمایه‌گذاری در صنعت برق چیست؟

فردای اقتصاد: نشست شورای راهبری بهبود محیط کسب‌وکار اتاق بازرگانی ایران در حالی برگزار شد که رئیس شورا دلایل افزایش ناترازی برق و بی‌انگیزگی سرمایه‌گذاران برای ساخت نیروگاه را تشریح کرد.

حمیدرضا فولادگر، رئیس شورای راهبری بهبود محیط کسب‌وکار اتاق ایران، با بیان اینکه در حال حاضر با حدود ۱۳هزار مگاوات ناترازی برق مواجه هستیم، گفت: اگرچه ما یک کشور گازی محسوب می‌شویم، اما در زمینه گاز با کمبود مواجه هستیم. متاسفانه فشار این ناترازی‌ها بر واحدهای تولیدی صنعتی و کشاورزی وارد شده است.

وی با تاکید بر اینکه باید ریشه‌های کاهش سرمایه‌گذاری در تولید برق و گاز بررسی شود، گفت: علت کاهش سرمایه‌گذاری در تولید برق به قیمت‌گذاری دستوری، عدم اجازه صادرات به تولیدکننده، همچنین به نحوه بازگشت تسهیلات صندوق توسعه با ارز روز بازمی‌گردد که تولیدکنندگان و سرمایه‌گذاران را بی‌انگیزه کرده است.

فولادگر بابیان اینکه ۵۶درصد ظرفیت نیروگاهی کشور در دست نهادهای عمومی غیردولتی و چند مورد هم بخش خصوصی حقیقی است، ادامه داد: در حالیکه نیروگاه‌های کوچک‌ مقیاس ۲هزار مگاواتی می‌توانند کل نیاز برق شهرک‌های صنعتی را پاسخ دهند، با این موانع آنها بی‌انگیزه و بعضا از مدار خارج شده‌اند.

فولادگر با بیان اینکه باید موانع تولید برق و گاز مرتفع شود، گفت: برای توسعه انواع نیروگاه‌های بخش خصوصی و دولتی قبل از هر چیز باید نهاد تنظیم‌گر برای تعیین قیمت ایجاد شود. همچنین باید به تولیدکننده اجازه صادرات برق داده شود یا دستکم برق تولیدی به قیمت عادلانه خریداری شود. نکته آخر هم تعیین‌تکلیف نرخ بازگشت تسهیلات صندوق توسعه به تولیدکنندگان برق است.

برچسب‌ها

تبادل نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

پربیننده‌ترین‌ها

پربیننده‌ترین‌ها از دیگر رسانه‌ها

آخرین اخبار دیگر رسانه‌ها

آخرین اخبار