۹ آذر ۱۴۰۱ - ۱۶:۳۰
چراغ سبز زنان شهری به موتورسیکلت + فیلم

اگر در خیابان‌های شهرهای بزرگ تردد کنید احتمالا متوجه می‌شوید که شمار زنان موتورسوار به شکل چشم‌گیری بیشتر از گذشته شده است.

جست و جو در بازار موتورسیکلت نشان می‌دهد که حدود سه سال است استقبال زنان از این محصول بیشتر شده و به طور خاص طی یک سال گذشته مشتری‌های زن فروشگاه‌های موتورسیکلت جهش قابل ملاحظه‌ای داشته است و گویا مدل مورد علاقه آنها هم موتورهای برقی یا بنزینی ۱۲۵ سی سی و پایین‌تر است که از نظر ظاهری به پاکشتی معروف هستند و امنیت بیشتری دارند.

موضوعی که رئیس انجمن تولید کننده‌های دوچرخه هم آن را تایید کرده و گفته که میزان تقاضای زنان برای خرید موتورهای برقی افزایش قابل ملاحظه‌ای داشته و اگر موانع موجود برای صدور گواهی نامه موتورسواری زنان برداشته شود و بازار موتور بیشتر به روی زنان باز شود صنعت موتورسیکلت تکان اساسی خواهد خورد. 

منظور او از موانع قانونی همان چیزی است که اخیرا رئیس مرکز اطلاع رسانی پلیس راهور تهران بزرگ هم درباره‌اش حرف زده و گفته قانون در رابطه با موتورسواری خانم‌ها سکوت کرده و ما هم سکوت می‌کنیم. البته این به معنی مجاز بودن موتورسواری زنان نیست اما معنی جرم‌انگاری آن را هم نمی‌دهد. 

در واقع سکوت قانون در این مورد باعث شده که زنان نتوانند برای موتورسواری گواهی‌نامه دریافت کنند و این کار بدون گواهی نامه هم جرم محسوب می‌شود و پلیس می‌تواند زنان موتورسوار را جریمه کند. از سوی دیگر اما نه تنها حضور زنان سوار بر موتور در خیابان‌ها بیشتر شده بلکه تلاش برای شکستن سکوت قانون هم ادامه دارد. مثلا مدتی پیش شعبه‌ای از دیوان عدالت اداری در یک رای حکم به الزام پلیس راهور ناجا به صدور گوانی نامه رانندگی موتور سیکلت برای زنان واجد صلاحیت صادر کرد.

هر چند رئیس وقت دیوان عدالت اداری در این رابطه گفته بود که این رای برای خانمی بوده که شکایت کرده و رای قطعی محسوب نمی‌شود.  همان روزها فراکسیون زنان مجلس از نیروی انتظامی دعوت کرد که جلسه‌ای با حضور نماینده‌های زن مجلس داشته باشد. تا موضوع صدور گواهی نامه موتور سیکلت برای زنان و خلاء‌های قانونی آن را بررسی کنند.  معصومه ابتکار معاون زنان و خانواده دولت قبل هم گفته بود که به طور خاص در این مورد نشست‌ها و مذاکراتی برگزار شده و دولت در انتظار نتیجه مکاتباتی است که انجام شده. در جمع‌بندی این پیگیری‌ها مشخص شده بود که هیچ مغایرت قانونی در این زمینه وجود ندارد و اگر زنان بخواهند باید بتوانند گواهی‌نامه موتور سیکلت دریافت کنند اما به هر حال مخالفت‌هایی هم در این مورد وجود دارد که اگرچه صراحتا اعلام نمی‌شوند اما اثربخشی زیادی در سرنوشت این مطالبه دارند.

برچسب‌ها

تبادل نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

پربیننده‌ترین‌ها

پربیننده‌ترین‌ها از دیگر رسانه‌ها

آخرین اخبار دیگر رسانه‌ها

آخرین اخبار