۱۰ آذر ۱۴۰۱ - ۱۷:۰۰
چرا پرتقال جنوب از تامسون شمال گرانتر شد؟ / فروش میوه با التماس

قیمت پرتقال تامسون جنوب در سال‌های اخیر نسبت به پرتقال شمال روند صعودی‌ داشته است.

پرتقال ارقام متعددی دارد که تامسون یکی از پرطرفدارترین آنها است، رقمی که در شمال و جنوب کشور تولید می‌شود و شکل و کیفیت آنها با یکدیگر متفاوت است.

پرتقال تامسون گونه‌های مختلفی مانند تامسون خونی، تامسون نافی و تامسون شمال و جنوب دارد، اما قیمت پرتقال تامسون جنوب در سال‌های اخیر روند صعودی تری نسبت به پرتقال شمال داشته است.

محمد شعبانی مدیرعامل اتحادیه باغداران مازندران با بیان اینکه در سال‌های گذشته تامسون شمال گرانتر از تامسون جنوب بود، گفت: متاسفانه عرضه مرکبات نارس و ترش شمال در سال‌های اخیر باعث شد تا بسیاری تصور کنند که مرکبات جنوب شیرین‌تر است.

او افزود: رنگ آوری مرکبات که در سال‌های گذشته در برخی سورتینگ‌های شمال انجام می‌شد ضربه سنگینی به اعتبار مرکبات شمال زد.

شعبانی ادامه داد: از وقتی سورتینگ‌ها وارد بازار شدند بجای اینکه خدمت کنند به باغداران خیانت کردند، چون رنگ زدن و رنگ آمیزی میوه ممنوع است.

مدیرعامل اتحادیه باغداران مازندران گفت: واحدهای سورتینگ و رنگ آوری مرکبات در جنوب وجود ندارند و مرکبات در جنوب زمانی به بازار عرضه می‌شوند که زرد و آبدار شده و قند آن نیز کامل شود.

فروش مرکبات با هزار قسم

محمد شعبانی گفت: متاسفانه عرضه مرکبات ترش و نارس شمال در سال‌های اخیر باعث شده است تا نگاه مشتریان به این محصول تغییر کند به همین دلیل برخی دستفروشان کنار جاده‌ای برای فروش مرکبات شمال علاوه بر نوشتن برخی صفات مانند آبدار و شیرین، باید قسم هم بخورند.

او افزود: پرتقال تامسون تنها در بازارهای داخلی عرضه نمی‌شود و سالانه مقادیر زیادی از این رقم به کشورهای خارجی صادر می‌شود به همین دلیل کیفیت این محصول روی میزان صادرات هم تاثیر دارد.

مدیرعامل اتحادیه باغداران مازندران با بیان اینکه امسال برای نخستین بار زمان رسمی برداشت مرکبات در شمال اعلام شده بود، گفت: مشتریان مرکبات شمال امسال از شیرین بودن مرکبات شمال می‌گویند که دلیل آن همزمانی برداشت و عرضه مرکبات با کامل شدن قند میوه بود.

شعبانی افزود: آینده مرکبات در مازندران خوب است به شرطی که باغداران میوه باکیفیت تولید و سورتینگ داران نیز از عرضه مرکبات نارس خودداری کنند.

او گفت: ادامه این روند باعث می‌شود تا مرکبات شمال به جایگاه واقعی خود برگردد.

یک تناقض آشکار

مدیرعامل اتحادیه باغداران مازندران با بیان اینکه میزان قند میوه در جهان تعریف شده است و باید به اندازه‌ای برسد که قابل مصرف باشد، گفت: متاسفانه شیوع مگس مدیترانه‌ای در سال‌های اخیر سبب شده است تا وزارت جهاد کشاورزی برای اینکه این آفت طغیان نکند، باغداران را تشویق می‌کند تا میوه را زودتر برداشت کنند.

او افزود: کارشناسان جهاد هر سال به باغداران توصیه می‌کنند برای اینکه آفت مگس به باغات حمله نکند مرکبات را زود برداشت کنند که این توصیه با مصوباتی که داریم تناقض دارد.

شعبانی ادامه داد: درست است که آفت مگس مدیترانه خسارت زا است، اما این دلیل نمی‌شود که میوه را قبل از کامل شدن قند، چیده و به بازار عرضه کنیم.

منبع: باشگاه خبرنگاران

برچسب‌ها

تبادل نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات کاربران

  • نظرات منتشر شده: 2
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 1
  • IR ۱۷:۳۷ - ۱۴۰۱/۰۹/۱۰
    سلام .ما خودمون باغدار پرتقال در فارس هستیم علیرغم کیفیت پرتقال شمال واقعیت اینست پرتقال جنوب شیرینتر هست و بخصوص پرتقال نافی و توسرخ جنوب بسیار با کیفیت تر از پرتقال شمال عست البته پرتقال شمال هم با کیفیت هست و اطهار نطر در این مورد فقط باغداران و میدان داران میتوانند واقعی اعلام کنند
  • کورش IR ۰۷:۲۲ - ۱۴۰۱/۰۹/۱۱
    مهندس اگر تفاوت برنج شمال وجنوب را قبول ندارید.تفاوت مرکبات شمال وجنوب منجمله کوهستان جیرفت وکهنوج وهرمزگان ورودان و....هم منتفی است.

پربیننده‌ترین‌ها

پربیننده‌ترین‌ها از دیگر رسانه‌ها

آخرین اخبار دیگر رسانه‌ها