۱۰ آذر ۱۴۰۱ - ۱۶:۴۶
فوری/ تلگرام تحت فشار اطلاعات برخی کاربران را فاش کرد

تلگرام به درخواست دادگاهی در هند، اطلاعات شخصی ادمین کانال‌های ناقض کپی‌رایت را ارائه داده است. این داده‌ها شامل موارد حساسی مثل نام و شماره‌موبایل می‌شود.

براساس ادعای تک‌کرانچ، تلگرام برای تبعیت از حکم دادگاهی در هند، نام، شماره‌موبایل و آدرس IP ادمین کانال‌هایی را که به نقض کپی‌رایت متهم شده‌اند فاش کرده است. این ادعا به نوبه‌ی خود بسیار قابل‌توجه است و اگر حقیقت داشته باشد، نشان می‌دهد دولت‌ها با فشار بر تلگرام می‌توانند به داده‌هایی که این پیام‌رسان از صدها میلیون کاربرش جمع‌آوری می‌کند دسترسی داشته باشند.

گفته می‌شود یک معلم هندی به دلیل عدم توانایی تلگرام در جلوگیری از توزیع غیرقانونی مطالب درسی‌اش، در دادگاه عالی هند از این پیام‌رسان شکایت کرده است. نیتو سینگ، معلم شاکی، می‌گوید شماری از کانال‌های تلگرام بدون کسب مجوز، مطالب درسی او را با قیمت پایین به کاربران فروخته‌اند.

دادگاهی در هند پیش‌تر به تلگرام دستور داده بود که به قوانین این کشور پای‌بند باشد و جزییات افرادی را که چنین کانال‌هایی را مدیریت می‌کنند ارائه دهد.

تلگرام گفته بود افشای اطلاعات شخصی ادمین کانال‌ها باعث نقض حریم خصوصی و قوانین کشور سنگاپور می‌شود، اما دادگاه هند با این استدلال موافقت نکرد. سرورهایی که برای ذخیره‌سازی داده‌های کاربران تلگرام استفاده می‌شوند، در سنگاپور قرار دارند.

دادگاه هند به تلگرام گفته که لازم است اقداماتی برای حفاظت از صاحبان کپی‌رایت دربرابر افرادی که قانون را نقض می‌کنند، انجام شود. پراتیبا سینگ، قاضی دادگاه، می‌گوید تلگرام از حکم قبلی تبعیت کرده و داده‌ها را به اشتراک گذاشته است.

دادگاه هند در بیانیه‌ای گفته است که شاکیان و وکلای آنها اجازه ندارند داده‌های موردبحث تلگرام را با نهادی متفرقه در میان بگذارند، بااین‌حال در روند پرونده‌ی فعلی اجازه‌ی ارائه‌ی این داده‌ها به سازمان‌های دولتی یا اداره‌ی پلیس صادر می‌شود.

سخنگوی تلگرام به درخواست تک‌کرانچ برای شفاف‌سازی درباره‌ی گفته‌های دادگاه هند پاسخ نداده، اما در بیانیه‌ای گفته است: «تلگرام داده‌های بسیار محدودی از کاربرانش جمع‌آوری می‌کند و در برخی مواقع به هیچ داده‌ای از آنها دسترسی ندارد. در بیشتر مواقع، ما نمی‌توانیم بدون یک‌سری نقاط ورودِ به‌خصوص، به داده‌های هیچ کاربری دسترسی پیدا کنیم. ما معتقدیم که دررابطه‌با پرونده‌ی هند، چنین اتفاقی رخ داده است. درنتیجه نمی‌توانیم تأیید کنیم که داده‌های شخصی در این مورد به اشتراک گذاشته شده باشند.»

منبع: زومیت

برچسب‌ها

تبادل نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

پربیننده‌ترین‌ها

پربیننده‌ترین‌ها از دیگر رسانه‌ها

آخرین اخبار دیگر رسانه‌ها