۱۴ آذر ۱۴۰۱ - ۱۰:۵۲
علت افزایش قیمت شوکه‌کننده آزمون دکتری مشخص شد

ثبت نام اولیه آزمون نیمه‌متمرکز ورودی دوره دکتری (Ph. D) سال۱۴۰۲ در فرصت اولیه ثبت نام و در بازه زمانی که برای تمدید مهلت ثبت نام توسط سازمان سنجش آموزش کشور در نظر گرفته شده بود، ۳۷۵ هزار تومان اعلام شد و حالا در فرصتی که تحت عنوان «ثبت نام با تاخیر» برای این آزمون تعیین شده است، هزینه خرید کارت ثبت نام مبلغ ۶۲۸ هزار تومان اعلام شده است که این عدد بیش از هزینه‌ای‌ است که در ثبت نام اولیه از داوطلبان کنکور دکتری نیمه متمرکز سال جاری دریافت شده است.

ایلنا: «حسن مروتی» معاون امور آزمون‌های سازمان سنجش آموزش کشور در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا در خصوص علت افزایش هزینه «ثبت نام با تاخیر» دکتری نیمه‌متمرکز سال ۱۴۰۲ توضیح داد: این افزایش هزینه ثبت نام با تاخیر آزمون‌ها جزو آیین نامه سازمان سنجش آموزش کشور است که مربوط به ثبت نام با تاخیر می‌شود. در واقع زمانی که داوطلب ثبت نام با تاخیر انجام می‌دهد، تعرفه‌ای به هزینه اولیه اضافه می‌شود و این اقدام ما کاملا در چارچوب قانون بوده است. 

مروتی در خصوص عواملی که موجب افزایش هزینه در فرصت مجدد ثبت نام می‌شود، تصریح کرد: به هر حال سیستم‌ها بسته شده است و باید دوباره راه اندازی و باز شوند آن هم برای یک عده خاص که جامانده‌اند و این افزایش هزینه به خاطر همین روند است. افزایش هزینه در ثبت نام با تاخیر برای همه مقاطع وجود دارد و تنها مربوط به آزمون دکتری نیست. 

معاون امور آزمون‌های سازمان سنجش آموزش کشور با تاکید بر اینکه علاوه بر فرصت اولیه ثبت نام آزمون‌ها همیشه مهلت مجدد و تمدیدی بلافاصله برای داوطلبان جامانده لحاظ می‌شود، ادامه داد: در زمانی که خودمان بعد از مهلت اولیه به مدت یک هفته تمدید مهلت ثبت نام تعیین می‌کنیم، هزینه ثبت نام اضافه نمی‌شود، اما وقتی به دلیل درخواست‌های متعدد علاوه بر تمدید اولیه، مجددا فرصتی برای ثبت نام تعیین می‌کنیم، مثل موردی که در کنکور دکتری اشاره کردید، امکان اضافه شدن هزینه ثبت نام براساس آیین نامه و قانون وجود دارد. کسی که از فرصت‌هایی که گذاشتیم استفاده نکرده و جامانده به هر حال باید یک هزینه‌ای را متحمل شود، چرا که از فرصتی که برای او تعیین کردیم و دوبار هم این کار صورت گرفته، استفاده نکرده است. 

مروتی در پاسخ به پرسش دیگری در رابطه با اینکه چرا در تمدید مهلت ثبت نام دکتری، داوطلبانی که قبلا ثبت نام کرده‌اند، اجازه ویرایش اطلاعات خود را ندارند؟ بیان کرد: ما در تمدید مهلت ثبت نام که بعد از فرصت اولیه تعیین کردیم امکان ویرایش را برای همه قرار دادیم، اما در این ثبت نام مجدد که تا فردا ۱۴ آذرماه ادامه خواهد داشت، کسانی که قبلا برای آزمون دکتری نیمه متمرکز ثبت نام کرده‌اند، اجازه ویرایش اطلاعات خود را ندارند و دلیل چنین تصمیمی این است که نخست یک بار وقت ویرایش به آن‌ها داده شده است و دوم اینکه ما آن فهرست اولیه‌ای که برای آزمون ثبت نام کرده‌اند را به همکاران ارسال کرده‌ایم و آن‌ها باید روی این فهرست و اطلاعات کار کنند تا برای آزمون ۱۱ اسفند ماه آماده شوند و دیگر امکان ویرایش فهرستی که فرستاده شده وجود ندارد و اگر این کار را انجام دهیم کل سیستم ما بهم می‌ریزد و در برنامه ریزی که برای آزمون داشته‌ایم اختلال ایجاد می‌شود. 

او در آخر گفت: فرصت مجدد ثبت نام آزمون‌ها در واقع لطفی است که انجام می‌شود و در این فرصت شاید هزار نفر یا دو هزار نفر به تعداد ثبت نام کنندگان اضافه شود.

ثبت نام آزمون ورودی مقطع دکتری نیمه‌متمرکز (Ph. D) سال ۱۴۰۲ برای پذیرش دانشجو در دوره‌های روزانه، نوبت دوم، دانشگاه آزاد اسلامی، دانشگاه پیام نور، دانشگاه‌ها و مؤسسات آموزش عالی غیرانتفاعی و پردیس خودگردان دانشگاه‌ها و مؤسسات آموزش عالی، در روزهای ۲۲ آبان تا ۳ آذر ۱۴۰۱ آغاز و انجام شد و روزهای ۱۳ و ۱۴ آذر ماه به عنوان مهلت مجدد برای ثبت نام با تاخیر داوطلبان جامانده تعیین شده است. این آزمون روز پنجشنبه ۱۱ اسفند ۱۴۰۱ برگزار خواهد شد.

برچسب‌ها

تبادل نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

پربیننده‌ترین‌ها

پربیننده‌ترین‌ها از دیگر رسانه‌ها

آخرین اخبار دیگر رسانه‌ها