دلیل جالب یک شرکت برای ۴ روز کاری در هفته

تجربه ایرلندی کاهش ساعات کاری
۱۴ آذر ۱۴۰۱ - ۱۸:۳۲
دلیل جالب یک شرکت برای ۴ روز کاری در هفته

در شرایطی که جهان با موج اخراج‌های کارکنان مواجه است، شرکتی در ایرلند اعلام کرده است که نه تنها تمایلی به اخراج پرسنل خود ندارد، بلکه ترجیح می‌دهد آن‌ها ۴ روز در هفته کار کنند. دلیل این شرکت که بر اساس آزمایش‌های انجام شده است، قابل تامل است.

فردای اقتصاد:  آزمایشی برای یک هفته کاری چهار روزه در ایرلند نشان داد که با ۴ روز کار در هفته، کارکنان بیشتر می‌خوابند، کمتر احساس استرس می‌کنند و زمان بیشتری را صرف ورزش و کار داوطلبانه می‌کنند.

آنچه شگفت‌آورتر است، پاسخ مثبت کارفرمایان کسب و کارهایی است که در آزمایش شرکت کردند. آن‌ها اعلام کرده‌اند که قصد دارند برای حفظ این الگوی کاری برنامه ریزی کنند.

دوازده شرکت به عنوان بخشی از یک آزمایش شش ماهه که توسط اتحادیه کارگری ایرلند فورسا، مرکز هفته چهار روزه ایرلند، دانشگاه کالج دوبلین و کالج بوستون انجام شد، ساعات کاری خود را بدون کاهش حقوق، کاهش دادند.

طبق نظرسنجی‌های انجام شده در پایان دوره آزمایشی و منتشر شده در این هفته، ۱۰۰٪ کارمندان خواهان حفظ برنامه کاری کاهش یافته بودند. همه شرکت‌های شرکت‌کننده نیز قصد خود را برای انجام این کار اعلام کرده‌اند.

بری پروست یکی از بنیانگذاران یکی از شرکت‌کنندگان، شرکت برون سپاری استخدام Rent a Recruiter است. او به اینسایدر گفت که کاهش هفته کاری به مشاغل کوچک مانند او یک "مزیت رقابتی" در هنگام استخدام استعدادها می‌دهد.

قبل از آزمایش، نرخ جابجایی کارکنان ۲۰٪ بود. پروست گفت: «ما در حال از دست دادن کارکنان خود به شرکت‌های بزرگ‌تر بودیم، بنابراین احساس کردیم باید کاری کاملاً جسورانه انجام دهیم.

Rent a Recruiter  نمی‌تواند با حقوق ارائه شده توسط شرکت‌های بزرگتر مطابقت داشته باشد. پروست گفت که این شرکت می‌خواهد یک «مزایای متحول‌کننده» مقرون‌به‌صرفه پیدا کند که می‌تواند «متمایزکننده کلیدی» در نبرد برای جذب استعدادها باشد – و یک هفته کاری چهار روزه با این شرایط مطابقت دارد.

Rent a Recruiter طی شش ماه از زمان ارائه یک هفته چهار روزه، هر ۲۴ کارمند خود را حفظ کرده است. پروست به اینسایدر گفت که معیارهای داخلی افزایش رضایت کارکنان و افزایش ۵۰ درصدی، متوسط بهره‌وری را نشان می‌دهد.

پروست گفت، برای حفظ بهره‌وری و رضایت مشتری، در حالی که آنها به یک برنامه کاری چهار روزه تغییر می‌کنند، Rent a Recruiter  مجبور بود "بعضی بحث‌های واقعا مهم در مورد بهره‌وری و اولویت بندی" انجام دهد و از شر جلسات و ایمیل‌های غیرضروری که می‌توانستند جریان کار را مختل کنند، خلاص شد. Rent a Recruiter  همچنین هفته چهار روزه را با تغییر به کار از راه‌دور تمام وقت ارایه کرد. پروست گفت: «از آنجایی که ما از دفتر خارج می‌شدیم، می‌خواستیم با هر گونه احساس انزوا یا تنهایی مبارزه کنیم. کاهش هفته کاری به این معنی است که افراد می‌توانند به مدت چهار روز بر روی کار خود تمرکز کنند و سپس در سه روز تعطیل خود به معاشرت روی آورند.

پروست به اینسایدر گفت که سود شرکت نیز در طول دوره آزمایشی افزایش یافته است: "همه خیلی سریع هماهنگ شدند و در مسیر درست حرکت کردند زیرا همه آنها می‌خواستند این مزیت بزرگ را حفظ کنند." با این وجود، پروست اعتراف کرد که این روش "بی‌نقص" نبوده است. به عنوان یک شریک مدیریتی، پروست هفته کاری چهار روزه را اتخاذ نکرده است. او به اینسایدر گفت: مدیران باید در روزهای جمعه با پاسخگویی به تلفن‌ها و ملاقات با مراجعه‌کنندگان، سستی را کنار بگذارند. با این حال، به طور کلی، او در مورد آینده هفته‌های چهار روزه مثبت می‌اندیشد: "من ایده به چالش‌کشیدن هنجارها و تلاش برای تأثیر مثبت واقعی بر زندگی مردم را دوست دارم، بنابراین من شرکت‌های دیگر را تشویق می‌کنم که به آن نگاه کنند و ببینند آیا بتومی‌توانند آن را برای کسب‌وکار خود به کار ببرند یا نه."

منبع: اینسایدر

نویسنده: استفانی استیسی

مترجم: شادی آذری حمیدیان

تبادل نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

پربیننده‌ترین‌ها

پربیننده‌ترین‌ها از دیگر رسانه‌ها

آخرین اخبار دیگر رسانه‌ها

آخرین اخبار