۱۴ آذر ۱۴۰۱ - ۲۰:۴۹
بدافزارهایی روی گوگل پلی که میلیون‌ها بار دانلود شده‌اند

محققان امنیت سایبری در آنتی‌ویروس دکتر وب موفق به کشف تعدادی از اپلیکیشن‌های مخرب، بدافزار و سارق اطلاعات کاربران شده‌اند که روی گوگل پلی قرار دارند و برخی از آنها روی گوشی میلیون‌ها کاربر نصب شده‌اند.

 فردای اقتصاد - محققان امنیت سایبری در آنتی‌ویروس دکتر وب موفق به کشف تعدادی از اپلیکیشن‌های مخرب، بدافزار و سارق اطلاعات کاربران شده‌اند که روی گوگل پلی قرار دارند و برخی از آنها روی گوشی میلیون‌ها کاربر نصب شده‌اند.

برخی از این اپلیکیشن‌ها خود را بهبود دهنده عملکرد سیستم عامل اندروید معرفی می‌کنند در حالی که بر خلاف تعریف خود باعث افت عملکرد سیستم عامل می‌شوندو کاربر با نصب آنها افت قابل توجهی را در سرعت و عملکرد دستگاه خود مشاهده می‌کند. 

یکی از  این اپلیکیشن‌ها برنامه‌ TubeBox است که بر اساس اعلام این محققان هنوز روی گوگل پلی قرار دارد. این اپلیکیشن بیش از یک میلیون بار توسط کاربران دانلود شده است. 

این اپلیکیشن به کاربران این وعده را می‌دهد که در ازای دیدن آگهی‌های ویدیویی به آن‌ها هزینه پرداخت می‌کند اما عملا پولی به کاربران پرداخت نمیکند. 

در واقع کاربران در هنگام استفاده از کد هدیه دریافت شده در ازای دیدن ویدیوها با خطاهای مختلفی روبه رو می‌شوند که عملا شگرد این اپلیکیشن برای منصرف کردن کاربران از دریافت و استفاده از کد هدیه است. 

دکتر وب برخی اپلیکیشن‌های دیگری را نیز روی گوگل پلی یافته که عملکردهای مشابهی دارند. 

برخی از این اپلیکیشنها عبارتند از Bluetooth device autoconnect با یک میلیون دانلود، اپلیکیشن Bluetooth & Wi-Fi & USB driver با ۱۰۰ هزار دانلود، اپلیکیشن Volume, Music Equaliser با ۵۰ هزار دانلود و Fast Cleaner & Cooling Master با ۵۰۰ دانلود. 

اغلب این اپلیکیشن‌ها باعث کند شدن سیستم عامل کاربر می‌شوند. آنها در واقع دستگاه کاربر را برای درآمدزایی ( نمایش ویدیوهای تبلیغاتی ) مورد استفاده قرار می‌دهند بدون اینکه عملا قابلیت‌های معرفی شده خود را داشته باشند. 

گاهی این اپلیکیشن‌ها  دستگاه کاربرا را به عنوان یک پراکسی سرور برای انتقال ترافیک مورد استفاده قرار می‌دهند به این ترتیب ترافیک اینترنت کاربر بدون آنکه متوجه شود استفاده می‌شود. 

دکتر وب همچنین برخی از اپ‌هایی را روی گوگل پلی مشاهده کرده که به دروغ ادعا میکنند به بانک‌ها و شرکتهای سرمایه‌گذاری روسی متصل هستندو می‌توانند به کاربران وام دهند. 

وجود این اپلیکیشنهای مضر روی گوگل پلی می‌تواند نگران کننده باشد چراکه گوگل همواره از یک سرویس چک و اعتبارسنجی اپلیکیشن‌ها استفاده می‌کند و برنامه‌ها بدون تایید عملا روی این پلتفرم قرار نمی‌گیرند. 

متخصصان معتقدند به رغم وجود چنین برنامه‌هایی روی فروشگاه نرم‌افزار گوگل همچنان دانلود از این فروشگاه اپلیکیشن به طور مستقیم امن‌ترین مسیر برای کاربران به شمار می‌رود. 


تبادل نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha