۱۹ آذر ۱۴۰۱ - ۱۶:۵۵
دهن‌کجی چین به سقف دستوری قیمت نفت

تجارت نفت خام بالای سقف ۶۰ دلار، می‌تواند به این معنی باشد که مسکو هزینه‌های حمل‌ونقل و بیمه را پوشش می‌دهد.

به نقل از راشاتودی، نفت خام بالای سقف ۶۰ دلار که توسط کشورهای غربی تعیین شده، می‌تواند به این معنی باشد که مسکو هزینه‌های حمل‌ونقل و بیمه را پوشش می‌دهد. روز جمعه گزارش شده که نفت خام ESPO روسیه از خاور دور، بالاتر از سقف قیمتی ۶۰ دلار در هر بشکه که توسط غرب تحمیل شده در آسیا فروخته می‌شود و در نتیجه ممکن است مسکو از نفتکش‌ها و بیمه خود برای دور زدن تحریم‌ها استفاده کند.

قیمت صادراتی گرید ESPO برای تحویل در ماه ژانویه با اطلاعات قیمت مستقل ارائه شده توسط Argus Media در روز پنجشنبه و تعدادی از پالایشگاه‌های مستقل چین که قبلاً محموله‌های نفتی را برای آن ماه رزرو کرده‌اند، ۶۷.۱۱ دلار برآورد شد. سقف قیمتی ۶۰ دلار، برای صادرات نفت روسیه به ازای هر بشکه توسط اتحادیه اروپا، کشورهای G۷ و استرالیا در ۵ دسامبر اعلام شد. این محدودیت، شرکت‌های غربی را از ارائه بیمه و سایر خدمات به محموله‌های نفت روسیه منع می‌کند، مگر اینکه محموله با قیمت تعیین شده یا کمتر از آن خریداری شود. تاجران گفتند که فروش نفت خام ESPO بالاتر از سقف قیمت می‌تواند به این معنی باشد که روسیه در حال تامین تانکرها و بیمه خود برای محموله‌هایی است که می‌توانند ظرف چند روز از خاور دور به چین تحویل داده شوند.

پالایشگاه‌های مستقل، مشتریان عمده گرید ESPO هستند و به سقف قیمت اهمیتی نمی‌دهند. تنها کاری که آنها انجام می‌دهند این است که ببینند آیا قیمت‌های تحویل شده سود خوبی دارند یا نه. رویترز به نقل از تاجران گزارش داد، حداقل یک محموله ESPO که در ماه دسامبر وارد شده بود، با تخفیف ۶ دلار در هر بشکه در برابر قیمت برنت ماه فوریه ICE بر اساس تحویل کشتی (DES) به یک پالایشگاه مستقل فروخته شد. با قیمت فعلی نفت خام برنت، این بدان معناست که محموله ESPO حدود ۶۸ دلار در هر بشکه فروخته شد.

در ماه اکتبر، رسانه‌ها گزارش دادند که شرکت بزرگ نفتی روسیه، روسنفت، در حال گسترش تجارت چارتر نفتکش‌های خود است تا به مشتریان مناطقی که تحت تحریم نیستند، پس از اجرایی شدن تحریم‌های اتحادیه اروپا، بدون تأخیر، نفت را بدهند. گزارش‌ها حاکی از آن است که مشتریان از روسنفت خواسته‌اند تا از تحویل به مقصد نهایی اطمینان حاصل کند و هزینه‌های بیمه و حمل‌ونقل را پوشش دهد. روسیه بارها گفته که به کشورهایی که از سقف قیمتی حمایت می‌کنند، نفت نمی‌فروشد.

منبع: ایبنا

برچسب‌ها

تبادل نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

پربیننده‌ترین‌ها

پربیننده‌ترین‌ها از دیگر رسانه‌ها

آخرین اخبار دیگر رسانه‌ها