نامه‌ای که زندگی ادیسون را تغییر داد

کودکی ناامیدکننده یک نابغه
۲۰ آذر ۱۴۰۱ - ۱۶:۳۶
نامه‌ای که زندگی ادیسون را تغییر داد

نوابغ مشهور جهان افرادی هستند که نه تنها از موهبت استعداد برخوردار بودند، بلکه این شانس را داشته‌اند که استعدادشان کشف شود یا زمینه بروز آن فراهم آید. توماس ادیسون هم از نوابغی است که در کنار استعداد و پشتکارش شانس این را داشت که کودکی خود را در کنار مادری دلسوز بگذراند.

فردای اقتصاد: ادیسون از نخستین مخترعان مشهور جهان است که توانست با موفقیت اختراعات زیادی را به تولید انبوه برساند. او بیش از 10هزار بار هنگام اختراع لامپ حبابدار شکست خورد. ولی ناامید نشد و آنقدر تلاش کرد تا به هدفش رسید. این سخت‌کوشی او را به نمونه کامل پشتکار و استقامت تبدیل کرد. توماس ادیسون می‌گوید تا مفهوم شکست را متوجه نشوید نمیتوانید به موفقیت برسید. ادیسون در طول زندگی اش 2 هزار و 500 امتیاز اختراع را در ایالات متحده آمریکا، بریتانیا، فرانسه و آلمان به نام خود ثبت کرد و اگر بعد از شکست تلاش نمی‌کرد هرگز به این موفقیت‌ها نمی‌رسید. داستانی در مورد ادیسون و مادرش روایت شده است که قابل تامل است:

یک روز توماس ادیسون به خانه آمد و کاغذی به مادرش داد. به او گفت: «معلمم این کاغذ را به من داد و گفت که آن را فقط به مادرم بدهم.»

چشمان مادرش پر از اشک شد وقتی نامه را با صدای بلند برای فرزندش خواند: «پسرت نابغه است. این مدرسه برای او بسیار کوچک است و به اندازه کافی معلمان خوب برای آموزش او ندارد. لطفا خودت به او یاد بده.»

 پس از گذشت سال‌ها از مرگ مادر ادیسون وقتی که او یکی از بزرگترین مخترعان قرن بود، یک روز او به دنبال وسایل قدیمی خانواده بود. ناگهان کاغذی تا شده را در گوشه کشوی یک میز دید. آن را برداشت و باز کرد. روی کاغذ نوشته شده بود: پسرت بیمار روانی است. ما دیگر اجازه نمی‌دهیم او به مدرسه بیاید.

 ادیسون ساعت‌ها گریه کرد و سپس در دفتر خاطرات خود نوشت: "توماس آلوا ادیسون کودکی بود که توسط یک مادر قهرمان، نابغه قرن شد."

تبادل نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

پربیننده‌ترین‌ها

پربیننده‌ترین‌ها از دیگر رسانه‌ها

آخرین اخبار دیگر رسانه‌ها

آخرین اخبار