۲۱ آذر ۱۴۰۱ - ۱۴:۰۶
واکنش تند کیهان به بیانیه چین علیه ایران / بحرین بخشی از خاک ایران است

حسین شریعتمداری مدیر مسئول روزنامه کیهان در واکنش به صدور بیانیه مشترک و تأمل‌برانگیز رئیس‌جمهور چین و سران کشورهای عرب عضو شورای همکاری خلیج‌فارس گفت: این بیانیه در پایان سفر سه روزه «شی‌جین پینگ» رئیس‌جمهور چین به عربستان صادر شده و در بند دوازدهم آن آمده است «رهبران (چین و کشورهای عضو شورای همکاری خلیج‌فارس) از تمامی تلاش‌های مسالمت‌آمیز شامل ابتکارها، پیشنهادهای امارات برای رسیدن به راهکار صلح‌آمیز برای حل مسئله سه جزیره تنب بزرگ، تنب کوچک و ابوموسی، از راه مذاکرات ۲جانبه بر مبنای قوانین بین‌المللی حمایت می‌کنند»!.

وی در گفت‌وگو با فارس اظهارکرد: امضای این بیانیه از جانب رئیس‌جمهور چین در حالی است که تمامی اسناد بین‌المللی از مالکیت ایران بر سه جزیره « تنب بزرگ، تنب کوچک و ابوموسی » حکایت می‌کند.

مالکیت قطعی و بلامنازع ایران بر جزایر سه‌گانه

مدیر مسئول کیهان با اشاره به اسناد مذکور گفت: پیش از این در یکی از یادداشت‌های کیهان با عنوان «آواز کوچه باغی» به اسنادی اشاره کرده بودیم که از مالکیت قطعی و بلامنازع ایران بر جزایر سه‌گانه حکایت دارد.

۱- در حقوق بین‌الملل و قوانین مربوط به مرزها و سرزمین‌ها، حاکمیت یک کشور بر یک منطقه از چند راه به اثبات می‌رسد. از جمله «مالکیت تاریخی»، حاکمیت موثر - یعنی افراشته بودن پرچم، نصب حکام، حضور نیروی نظامی و...- که تمامی این ملاک‌ها و معیارهای حقوقی از حاکمیت قطعی ایران بر جزایر سه‌گانه حکایت دارند.

۲ - علاوه ‌بر نقشه‌های متعددی که از دوران یونان باستان- قبل از میلاد مسیح- برجای مانده و در آنها از تمامی جزایر خلیج‌فارس با عنوان بخشی از سرزمین ایران یاد شده است، در سده‌های اخیر نیز تمامی نقشه‌های رسمی که از سوی کشورهایی نظیر انگلستان، فرانسه، روسیه، پرتغال، اسپانیا و... تهیه شده و به عنوان اسناد رسمی نگهداری می‌شوند، جزایر خلیج‌فارس- از جمله سه جزیره تنب بزرگ و کوچک و ابوموسی- را بخشی از خاک ایران دانسته‌اند. از جمله دولت انگلیس که بیش از دو سده در منطقه حضور داشته و در مواردی نیز با دولت‌های وقت ایران درگیر بوده است، در مجموع ۲۳ نقشه رسمی از منطقه تهیه کرده که در تمامی آنها- بدون استثناء- جزایر سه‌گانه متعلق به ایران است.

۳- در سال ۱۸۳۰ کاپیتان جی.بی.بروکسG B BRUCKS از سوی کمپانی هند شرقی- وابسته به دولت استعماری انگلیس- نقشه‌ای رنگی از خلیج‌فارس تهیه می‌کند. در این نقشه رنگی که نسخه‌هایی از آن در وزارت خارجه انگلیس و مخزن اسناد سازمان ملل متحد نگهداری می‌شود، ۳ جزیره تنب بزرگ و کوچک و ابوموسی به رنگ خاک ایران ترسیم شده است. کاپیتان بروکس نزدیک به ۱۲ سال برای تهیه این نقشه در منطقه خلیج‌فارس بود.

۴- در سال ۱۸۳۵ «ساموئل هنل» از سوی دولت انگلیس مأمور تعیین حدود کشورها در خلیج‌فارس می‌شود. هنل در نقشه خود یک خط فرضی در آب‌های خلیج‌فارس ترسیم می‌کند که جزایر سه‌گانه در قسمت فوقانی- شمالی- این خط فرضی قرار داشته و متعلق به ایران دانسته شده است.

۵- در ژانویه سال بعد - ۱۸۳۶- سرگرد «موریسن» جانشین ساموئل هنل، مأموریت او را پی می‌گیرد و پس از مذاکره با شیوخ خلیج‌فارس نقشه‌ای که به تأیید آنها رسیده بود را تهیه می‌کند. در این نقشه، جزایر سه‌گانه در عمق بیشتری از قلمرو ایران قرار گرفته است.

۶- در سال ۱۸۸۱ نیروی دریایی انگلیس بار دیگر نقشه‌ای از منطقه خلیج‌فارس تهیه می‌کند که در آن جزایر سه‌گانه و خاک ایران، رنگ مشترکی دارند.

۷- در سال ۱۸۸۶ دایره اطلاعات دولت انگلیس نقشه ایران را با رنگ یکسان جزایر و خاک ایران تهیه کرده و در ۱۲ ژوئن همان سال این نقشه از سوی وزیرمختار انگلیس در تهران به ناصرالدین شاه تحویل می‌شود.

۸- در سال ۱۹۰۸، دولت ایران امتیاز استخراج خاک سرخ -سنگ آهن- ابوموسی را به ونگهاوس آلمانی می‌دهد که دولت انگلیس به دلیل تیرگی روابط خود با آلمان، به ایران اعتراض می‌کند، دولت انگلیس در اعتراض خود خواهان کسب امتیاز استخراج خاک سرخ برای شرکت‌های انگلیسی است یعنی تاکید بر حاکمیت ایران...

استناد مقامات امارات به یک «تعارف»!

مدیرمسئول کیهان در ادامه تصریح کرد: اصلی‌ترین- و تنهاترین- سندی که امارات برای اثبات ادعای خود ارائه می‌کند نامه‌ای است که شیخ یوسف فرماندار ایرانی بندرلنگه در سال ۱۸۸۲ به شیخ حمید القاسمی حاکم رأس‌الخیمه می‌نویسد و در آن به عنوان تعارف و ابراز ادب - که آن هنگام بسیار متداول بوده و در بسیاری از نامه‌های مشابه دیده می‌شود- نوشته بود؛ ابوموسی از آن شماست (در خدمت شما هستیم! ).

شریعتمداری تاکید کرد: نکته درخور توجه این که شیخ یوسف در ادامه همین نامه خطاب به حاکم رأس‌الخیمه می‌نویسد «بلد لنجه بلدکم»

یعنی شهر بندرلنگه هم شهر شماست و عجیب آن که اماراتی‌ها وقتی به این نامه استناد می‌کنند جمله اخیر را که به وضوح نشان می‌دهد جمله قبلی فقط یک تعارف بوده است، حذف می‌کنند!.

لزوم توبیخ امضاء‌کنندگان بیانیه

وی افزود: اگرچه وزارت خارجه کشورمان این بیانیه را بی‌پاسخ نگذاشته است ولی کاش وزیر خارجه کشورمان در واکنش به این بیانیه ضمن توبیخ شدید امضاء‌کنندگان بیانیه و اشاره به اسنادی که از آن یاد کردیم‌، روی دو نکته دیگر نیز تاکید می‌کردند، اول آن که به دولت بحرین به عنوان یکی از امضاء‌کنندگان بیانیه گوشزد کند که بحرین بخش جدایی‌ناپذیری از خاک ایران است و رژیم آمریکایی پهلوی حق واگذاری آن را به آل‌خلیفه که در بیابان‌های نجد به راهزنی مشغول بوده‌اند، نداشته است و دوم آن که از رئیس‌جمهور چین بپرسد آیا امضای شما پای بیانیه یادشده نشانه آن نیست که حاکمیت چین بر تایوان را هم قابل مناقشه می‌دانید؟!

مدیر مسئول روزنامه کیهان اضافه کرد: شما با کشورهای هم‌پیمان آمریکا در تردید نسبت به حاکمیت مسلم و قطعی ایران بر جزایر سه‌گانه همصدا شده‌اید! آیا این همصدایی به مفهوم و معنای آن نیست که به آمریکا نیز حق می‌دهید حاکمیت چین بر تایوان را مورد تردید قرار داده و قابل مذاکره بداند؟! آقای جین پینگ! مطالعات شما در جغرافیای سیاسی ضعیف است و یا مشاوران غیر قابل اعتمادی دارید؟!

منبع: کیهان

برچسب‌ها

تبادل نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

پربیننده‌ترین‌ها

پربیننده‌ترین‌ها از دیگر رسانه‌ها

آخرین اخبار دیگر رسانه‌ها