۲۲ آذر ۱۴۰۱ - ۱۸:۳۰
سرنوشت NFTها در زمستان کریپتویی

حجم معاملات NFT در ژانویه ۲۰۲۲ به بالاترین حد خود در حدود ۱۷ میلیارد دلار رسید اما تنها در طی ۹ ماه با ریزش ۹۷ درصدی مواجه شد.

فردای اقتصاد: NFTها در سال ۲۰۲۱ با اقبال خوبی مواجه شدند. حجم معاملات این گروه در ژانویه ۲۰۲۲ به بالاترین حد خود در حدود ۱۷ میلیارد دلار رسید اما تنها در طی ۹ ماه با ریزش ۹۷ درصدی مواجه شد. در دوران شیدایی سال ۲۰۲۱ برخی از NFTها با قیمت‌های چند صد هزار دلاری و حتی میلیون دلاری مورد معامله قرار گرفتند اما در جریان ریزش بازار این حوزه هم با مشکل مواجه شد و در حال حاضر ارزش معاملات آن افت قابل‌توجهی را تجربه کرده است. قیمت گذاری این بازار در کنار دستکاری قیمت‌ها و همچنین درجه پایین نقدشونگی آنها، ریسک NFTها را نسبت به ارزهای دیجیتال دو چندان نموده است. در حال حاضر برخی از این مجموعه‌ها که در گذشته چند صد هزار دلار معامله شده بود حتی ۱۰ دلار نیز خریدار ندارد.

مانند سایر بخش‌های کریپتوکارنسی، کاربران ایرانی به دلیل تحریم‌ها، برای دسترسی به بزرگترین پلتفرم معاملات NFT با مشکل مواجه شده و امکان دسترسی برای آنها فراهم نیست. پلتفرم اپن‌سی، در گیر و دار جنگ روسیه و اوکراین حساب‌های ایرانیان را مسدود کرد و اعلام کرد که تا پایان جنگ و یا رفع تحریم‌ها این عدم دسترسی وجود خواهد داشت.

اما در هفته گذشته پلتفرم تلگرام اعلام کرد که بدون شماره تلفن و با استفاده از توکن تن که منصوب به تلگرام است، به فروش یوزر خواهد پرداخت. این موضوع سبب افزایش قیمت این رمزارز گشت. همچنین انتشار نرخ تورم و نرخ بهره که در روند نزولی قرار دارند می‌تواند خبر مثبتی برای بازار باشد و سبب بهبود قیمت‌ها حداقل در کوتاه مدت گردد.

نرخ تورم ایالت متحده با ۷.۱ درصد پایین‌تر از انتظارات بود. پیش بینی می‌شود افزایش نرخ بهره در حدود ۰.۵ درصد باشد و این به معنی نرم‌تر شدن سیاست‌های انقباضی و عقب نشینی فدرال رزرو خواهد بود. در هر صورت این تصمیم می‌تواند برای بازارهای مالی و همچنین کریپتوکارنسی خبر مساعدی تلقی گردد.

برچسب‌ها

تبادل نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات کاربران

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • مهران IR ۱۸:۰۸ - ۱۴۰۱/۰۹/۲۵
    سلام، موضوعی که دوس داشتم پیشنهاد بدم اینه که در مورد سرمایه گذاری های ایلان ماسک روی کوین هایی که اخبار روشون هست یه برنامه ای تولید کنید. به عنوان مثال صحبتش هست که با خرید توییتر قراره از ارز دوج کوین برای تبادل در توییتر استفاده بشه و چند وقت پیش هم بحث قرارداد توییتر با متاماسک برای همکاری بود