چرا بحران کریپتو به اقتصاد جهانی ضربه نزد؟

کوچکی بازار رمزارزها به نفعش تمام شد
۸ مرداد ۱۴۰۱ - ۲۰:۴۵
چرا بحران کریپتو به اقتصاد جهانی ضربه نزد؟

معاون بخش تحلیل بازارهای جهانی در صندوق بین‌المللی پول به واکاوی دلایل عدم سرایت بحران ناشی از سقوط رمزارزها به سایر بازارهای مالی و اقتصاد جهانی پرداخت.

به گفته آنتونیو گارسیا پاسکوال، معاون بخش تحلیل بازار جهانی در صندوق بین‌المللی پول، جو منفی و سقوط بازار ارزهای دیجیتال به سیستم مالی جهان سرایت نکرده و آسیب نزده است.

ارزش کل بازار صنعت کریپتو از اوج خود یعنی ۳ تریلیون دلار در نوامبر گذشته به سطح ۸۷۳ میلیارد دلاری هم کاهش پیدا کرد. پاسکوال روز جمعه در یک برنامه تلویزیونی گفت: رکود بر بسیاری از پلتفرم‌های رمزنگاری فشار آورده است، اما اثرات این اتفاق محدود به اکوسیستم رمزارزها باقی مانده و به بخش واقعی اقتصاد ضربه وارد نکرده است.

با این حال، پاسکوال خاطرنشان کرد کسانی در ایالات متحده و سایر کشورها که مقادیر قابل توجهی پول در ارزهای دیجیتال سرمایه‌گذاری کردند، در اثر انفجار استیبل کوین TerraUSD در ماه مه میلادی زیان زیادی کردند.

این مصاحبه پس از انتشار گزارش ژوئیه «به‌روزرسانی چشم‌انداز اقتصادی جهان: غم‌انگیز و نامطمئن‌تر» صندوق بین‌المللی پول انجام شد که در آن توضیح داد که چگونه سقوط قیمتی ارزهای دیجیتالی منجر به ضررهای بزرگ در صاحبان کسب و کار در این اکوسیستم منجر شد.

علاوه بر این موضوع مشکلات کمبود نقدینگی به صندوق‌ها و وام‌دهندگانی که به شبکه Terra متصل بودند، ضربه زد. برای مثال صندوق تامینی Three Arrows Capital  با سرمایه‌گذاری خود در TerraUSD بیش از ۲۰۰ میلیون دلار ضرر کرد. در سوی دیگر Celsius  که درخواست ورشکستگی خود را ارائه کرد، دلیل کمبود نقدینگی و ورشکستگی خود را به دلیل اثر دومینو گونه ناشی از فروپاشی رمزارز Terra معرفی کرد.

دیدگاه پاسکوال منعکس کننده نظرات تحلیلگران بانک سیتی در ماه می میلادی است. تحلیلگران این بانک گفتند که فروپاشی Terra بعید است که بر سیستم مالی جهانی تاثیر خاصی بگذارد زیرا صنعت کریپتو نسبتا کوچک است.

با این حال، پاسکوال این نکته را افزود که صنعت و اکوسیستم رمزارزها در حال رشد است و او فکر می‌کند که استیبل کوین‌های الگوریتمی در این رشد نقش ویژه‌ای دارند. اگرچه او متذکر شد که قانون‌گذاران باید ابتدا یک سیاست روشن در رابطه با رمزارزها اتخاذ کنند.

به گفته پاسکوال، کریپتو در کشورهایی که فشارهای ناشی از بدتر شدن اقتصاد جهانی را تحمل می‌کنند، به ویژه کشورهایی با بدهی بالا، تورم فزاینده و ارزهای بی‌ثبات، مواجه هستند، اثرات مخرب گسترده‌تری را ایجاد می‌کند.

او در ادامه گفت: اگرچه کریپتو به خودی خود بی‌ثبات است اما شبکه‌های بلاکچین‌ عمومی به مردم اجازه می‌دهند پول خود را به یک سیستم مالی جهانی شفاف منتقل کنند و از آشفتگی داخلی خود فرار کنند. علاوه بر این نیاز به پرداخت‌های بین‌مرزی ارزان‌تر احتمالاً باعث استفاده بیشتر از رمزارزها خواهد شد.

پاسکوال هشدار داد در حالی که جهان این بار از سرایت بحران کریپتو به بخش واقعی اقتصاد گریخت، پذیرش و نفوذ فزاینده کریپتو می‌تواند دفعه بعد باعث شکل‌گیری ریسک جهانی شود.

این خطر ممکن است سال‌ها بعد، زمانی که کریپتو به‌عنوان جایگزینی برای ارزهای داخلی مورد استفاده قرار می‌گیرد، به شکلی گسترده‌تر رخ دهد. به عنوان مثال می‌توان به السالوادور و جمهوری آفریقای مرکزی که بیت کوین را به عنوان ارز قانونی پذیرفته اند، اشاره کرد.

پاسکوال گفت که اگرچه پذیرش یک ارز دیجیتال به عنوان ارز قانونی یک کشور ممکن است قدرت مالی آن کشور را تقویت کند و نشان دهنده پیشرفت در فناوری باشد اما زمانی که آن کشور درگیر مسائل مربوط به ثبات مالی شود، ممکن است این وابستگی مشکل‌ساز شود.

برچسب‌ها

تبادل نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

پربیننده‌ترین‌ها

پربیننده‌ترین‌ها از دیگر رسانه‌ها

آخرین اخبار دیگر رسانه‌ها

آخرین اخبار