۲۳ آذر ۱۴۰۱ - ۱۹:۰۰
جاماندگی ایران در دیپلماسی انرژی

دکتر هاشم اورعی، استاد تمام دانشگاه صنعتی شریف و رئیس اتحادیه انجمن‌های انرژی ایران در گفت‌وگو با «فردای اقتصاد» به سرگذشت دیپلماسی انرژی در ایران نگاهی داشته و راهکار برون‌رفت از بن‌بست کنونی را تشریح کرده است.

فردای اقتصاد- دیپلماسی انرژی در ایران حدود چند دهه تحولات قابل توجهی را تجربه کرده است. تحولاتی که در نهایت به علت سیاستگذاری‌های نادرست در حوزه انرژی سبب شد تا ایران از رقبای منطقه‌ای خود جا بماند. ترکیب تحریم‌های بین‌المللی انرژی به همراه این سیاستگذاری‌ها موجب شد تا ایران به سهولت از بازارهای انرژی به عقب رانده شود.

سرمایه‌گذاری ۶۰ میلیارد دلاری اخیر چین در قالب قرارداد ۲۷ساله تجاری در حوزه انرژی در قطر و تعامل و نزدیکی پکن به ریاض که هر دو رقبای ایران در منطقه محسوب می‌شوند، به خوبی نشان می‌دهد که کشوری که به‌عنوان مهم‌ترین شریک تجاری ایران قلمداد می‌شد و سند همکاری ۲۵ ساله با ایران امضا کرده، انتخابی جز ایران دارد.

دکتر هاشم اورعی، استاد تمام دانشگاه صنعتی شریف و رئیس اتحادیه انجمن‌های انرژی ایران در گفت‌وگو با «فردای اقتصاد» علت این انتخاب را حجم مبادلات تجاری چین با این کشورها در برابر ایران می‌داند و تأکید می‌کند که آن عدد، ملاک اولویت سرمایه‌گذاری چین خواهد بود.

او در این برنامه با اشاره به پیشروی کشورهای همسایه در صنعت نفت و گاز، در کنار افزایش مصرف گاز در ایران، هشدار داد که در آینده، صادرات گاز به عراق و ترکیه نیز با بحران روبرو خواهد شد، زیرا ایران با قطع گاه‌وبیگاه گاز صادراتی این پیام را به مخاطب صادر می‌کند که «ایران فروشنده قابل اعتمادی نیست».

ازسویی بحران انرژی در ایران به مرحله بغرنجی وارد شده است. با سرد شدن هوا و افزایش مصرف گاز خانگی، پتروشیمی‌ها در تأمین خوراک دچار مشکل جدی شده‌اند و نیروگاه‌ها نیز با مازوت‌سوزی به استقبال آلودگی هوا رفته‌اند.

مصرف بالای گاز خانگی نیز در ایران رکودی بی‌سابقه رقم زده است. دکتر اورعی در این باره می‌گوید در ایران معادل هفت میلیون بشکه در روز گاز مصرف می‌کنیم؛ به بیانی دیگر، ایران تنها می‌تواند یک هفتم تولید خود را صادر کند و الباقی تولید را در داخل می‌سوزاند.

استاد تمام دانشگاه صنعتی شریف در این گفت‌وگو که مستند به آمار رسمی به تحلیل وضعیت کنونی می‌پردازد، بیان می‌کند که یک ایرانی ۲۴ برابر یک فرد اروپایی برای یک واحد در اقتصاد ملی، انرژی مصرف می‌کند.

دکتر اورعی در این برنامه به علت‌العلل بحران انرژی در ایران که به گفته او یک‌شبه ایجاد نشده، اشاره و راهکارهای برون‌رفت از بن‌بست کنونی را تشریح می‌کند.

برچسب‌ها

تبادل نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات کاربران

  • نظرات منتشر شده: 5
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 2
  • كامبيز والي نژاد IR ۰۸:۳۱ - ۱۴۰۱/۰۹/۲۷
    فوق العاده بود. سپاس.
  • مهدی IR ۰۳:۲۵ - ۱۴۰۱/۰۹/۳۰
    بودجه این مملکت مثل بدنی هست که انگل داره. هر چقدر بزرگتر بشه نمیزارن به بدن چیزی برسه. تا زمانی که تا ریال آخر بودجه هدفمند و در جهت توسعه اقتصادی خرج نشه ما به هیچ جا نخواهیم رسید.
  • آرش آرش IR ۱۷:۱۹ - ۱۴۰۱/۱۰/۰۱
    بسایر لذت بردی از صبحتهای دکتر اورعی . پاینده باشند و خدا ایشون رو برای کشور حفظ کند.
  • حسین IR ۲۳:۲۹ - ۱۴۰۱/۱۰/۰۳
    من ازمون دادم و بلاخره تونستم با کلی آرزو و امید به پیشرفت تو کارم بودم الان انگیزم داره از بین میره چون ایثارگری پدر ندارم و نمیتونم تبدیل وضعیت به رسمی بشم اونایی که با استفاده از سهمه وارد شدن دارن تبدیل وضعیت میشن به رسمی و پست های بالاتر میگیرن اما من ده سال دیگه هم حتی با زحمت بهشون نمیرسم ...
  • ادامه پیام قبلیم IR ۲۳:۳۲ - ۱۴۰۱/۱۰/۰۳
    ... ادامه با عنایت به صحبت انتهایی میهمان برنامه باید بگم با این وضع تبدیل وضعیت ها و پست دادن ها بر اساس سهمه ایثارگری پدرهاشون من امیدی به آینده مدیران این کشور ندارم خدا به داد همه ما برسه.