۲۴ آذر ۱۴۰۱ - ۱۵:۱۳
ایران در ونزوئلا مدرسه می‌سازد؟

در دیدار سفیر ونزوئلا و مسئولان وزارت آموزش‌وپرورش تاکید شد: بخش‌های خصوصی دو کشور به‌صورت مشترک مدارس تیزهوشان و فنی حرفه‌ای به عنوان الگو در کشور ونزوئلا تاسیس کنند.

جلسه کارگروه همکاری‌های آموزشی و پرورشی ایران و ونزوئلا با حضور سیلوا سفیر ونزوئلا، رودریگز دستیار سفیر ونزوئلا و جمعی از مسئولان وزارت آموزش و پرورش برگزار شد.

مهدی فیاضی در این جلسه گفت: در بازدید گذشته وزیر آموزش ونزوئلا و هیات دانش آموزی از ایران، برنامه‌های بسیار مفیدی انجام پذیرفت و در جلسه‌ای که وزرای آموزش و پرورش دو کشور داشتند مقرر شد کار گروهی به منظور همکاری‌هایی در حوزه قرارهای عملیاتی، اجرایی و کاری در راستای همکاری‌های آموزشی و دانش آموزی نوجوانان دو کشور تشکیل شود که این جلسه بدین منظور تشکیل شده است.

رئیس مرکز امور بین‌الملل و مدارس خارج از کشورگفت: وزارت آموزش و پرورش ایران برای پیشبرد اهداف چند راهکار عملی را ارائه می‌کند تا در صورت تایید کشور ونزوئلا اقدامات لازم انجام شود.

۱. در صورت ایجاد بسترهای اینترنتی مناسب با حضور همکاران ونزوئلایی و ایرانی برگزاری وبینارهای تخصصی امکان‌پذیر است.

۲. امکان سفر تعدادی از اساتید ایرانی به منظور پیشبرد محورهای ذکر شده به کشور ونزوئلا به منظور انتقال تجربیات نوآوری‌ها و OBE دو کشور به وجود خواهد آمد.

۳. بخش‌های خصوصی دو کشور به صورت مشترک مدارس تیزهوشان و فنی حرفه‌ای به عنوان الگو در کشور ونزوئلا تاسیس کنند.

 فیاضی تاکید کرد: یکی از نکات قابل توجه برای کشورهای مقاومت، سواد رسانه‌ای است و لازم است تربیت در حوزه سواد رسانه‌ای برای دانش آموزان ونزوئلا نیز صورت پذیرد.

همچنین الهام یاوری؛ رئیس سازمان پرورش استعدادهای درخشان بیان کرد: امکان همکاری در سه محور اصلی با وزارت آموزش ونزوئلا را خواهیم داشت.

آمادگی برای آموزش دانش‌آموزان المپیادی ونزوئلا

۱. سازمان ملی استعدادهای درخشان با تجربه‌ای بیش از ۴۰ سال به تربیت، شناسایی، هدایت و جهت دهی به استعدادهای درخشان در کشور پرداخته است این سازمان در خصوص نحوه پذیرش دانش آموزان، ساختار سازمان و نحوه اداره، آمادگی ارائه تجربیات به کشور ونزوئلا است.

۲. ایران در المپیادهای جهانی طی سال‌های اخیر دستاوردهای قابل قبولی داشته است و امکان آموزش دانش آموزان ونزوئلایی در این حوزه وجود دارد. در صورت استقبال کشور ونزوئلا امکان فراهم آوردن بسترهای حقیقی و مجازی به منظور آموزش دانش‌آموزان المپیادی ونزوئلا توسط کشور ایران وجود دارد.

۳. فضایی به منظور تربیت معلمانی که برنامه‌های علمی و فرهنگی برای دانش آموزان المپیادی دارند پدید خواهیم آورد تا این مهم به سرانجام رسد.

آماده پذیرش تجربیات ونزوئلا در حوزه مقاومت هستیم

یاوری افزود: در مقابل، وزارت آموزش و پرورش ایران پذیرای تجربیات کشور ونزوئلا در خصوص ارزش‌های فرهنگی مردم در حوزه مقاومت در ارتباط با دانش آموزان خواهد بود.

پیشرفت‌های شگرف در حوزه هنرستان‌ها!

همچنین محمد مهدی کاظمی معاون آموزش متوسطه وزارت آموزش و پرورش در این جلسه گفت: بیش از ۱۱۳ سال است که آموزش‌های رسمی فنی حرفه‌ای در ایران در هنرستان‌ها ارائه می‌شود، در سال‌های گذشته با بازنگری‌های متعدد پیشرفت‌های شگرفی در این حوزه رخ داده است و درحال‌حاضر هنرستان‌ها با بیش از ۲۰۰ رشته مشغول آموزش بیش از یک میلیون و ۸۰ هزار دانش آموز هستند.

معاون آموزش متوسطه وزارت آموزش و پرورش ادامه داد: تجربیات بسیار مناسبی در تدوین و اجرای برنامه‌های آموزش فنی و حرفه‌ای داریم و امکان اشتراک این تجربیات وجود دارد.

مشارکت ایران و ونزوئلا در آموزش‌های فنی

کاظمی ادامه داد: اخیراً برنامه‌هایی تحت عنوان دیپلماسی مهارتی با هدف مشارکت رشته‌های فنی و حرفه‌ای با کشورهای همسایه برنامه‌ریزی شده است که به دلیل اشتراکات زیادی که در آموزش‌های فنی حرفه‌ای در دنیا وجود دارد امکان برقراری ارتباط با کشور ونزوئلا در این حوزه مقدور است.

وی افزود: یکی از اقداماتی که در خصوص تقویت روحیه پژوهشگری، نوآوری و خلاقیت دانش آموزان صورت گرفته راه‌اندازی پژوهش سراهای دانش‌آموزی است. این پژوهش سراها در رشته‌های نجوم، زیست فناوری، نانو، سلول‌های بنیادی و رباتیک با بیش از ۲۰ سال قدمت در راستای تقویت روحیه پژوهشگری دانش آموزان در حال خدمت هستند.

وی متذکر شد: به منظور توسعه عدالت آموزشی مراکز شبانه‌روزی در مناطق کم برخوردار کشور ایجاد شده است.

آماده انتقال تجربیات پرورشی ایران به ونزوئلا هستیم

مدیرکل فرهنگی و هنری وزارت آموزش و پرورش ادامه داد: این اقدامات که به صورت منتخب به آنها اشاره شد اندک مواردی است که معاونت پرورشی و فرهنگی با برگزاری کارگاه‌هایی برای دبیران ونزوئلایی امکان انتقال تجربیات خویش به کشور ونزوئلا را دارد.

همچنین سیلوا سفیر ونزوئلا بیان کرد: آموزش محور اصلی ملت و کشور است و کشور ونزوئلا در موضوع آموزش خواهان ارتقاء است.

وی خاطرنشان کرد: همانطور که رهبر آزادی‌بخش سیمون بولیوار گفته است اخلاقیات از نیازهای اساسی یک ملت است، چاوز نیز تاکید ویژه‌ای به آموزش دانش آموزان خصوصاً دانش آموزان مقطع ابتدایی داشت زیرا مقطع ابتدایی پایه‌ای برای دوره‌های آتی است.

سفیر ونزوئلا در ایران گفت: فرهنگ یکی از اساسی‌ترین محورهای اصلی یک ملت است و از فرهنگ مردم هر کشور می‌توان اقدامات مثبت یک دولت را متوجه شد.

وی ادامه داد: در کشور ونزوئلا سازمان بولیواری دانش آموزی به نام OBE تاسیس شده است که در این مرکز نمایندگان مجلس و رهبران بزرگی پرورش یافته‌اند همچنین ونزوئلا امکان اشتراک موضوعات متعددی در حوزه آموزش با ایران دارد.

سیلوا خاطرنشان کرد: ونزوئلا مجدانه به حمایت‌های ایران در خصوص آموزش به دانش آموزان ونزوئلایی نیازمند است. بدون آموزش کشوری وجود ندارد و صلح در آموزش نهفته است.

منبع: تسنیم

برچسب‌ها

تبادل نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

پربیننده‌ترین‌ها

پربیننده‌ترین‌ها از دیگر رسانه‌ها

آخرین اخبار دیگر رسانه‌ها