۲۶ آذر ۱۴۰۱ - ۱۵:۰۶
فیلترینگ اینستاگرام دائمی می‌شود؟

دبیر شورای عالی فضای مجازی می‌گوید عدم پاسخ متا (‌فیسبوک، اینستاگرام، واتس‌اپ) به نامه مرکز ملی فضای مجازی مقدمه‌ای برای مجوز قانونی انسداد اینستاگرام است. 

فردای اقتصاد - دبیر شورای عالی فضای مجازی می‌گوید عدم پاسخ متا (‌فیسبوک، اینستاگرام، واتس‌اپ) به نامه مرکز ملی فضای مجازی مقدمه‌ای برای مجوز قانونی انسداد اینستاگرام است. 

با این حال به گفته فیروزآبادی طبق روال این مجوز باید در کارگروه تعیین مصادیق مجرمانه صادر شود یا یک قاضی یا مرجع عالی مانند شورای عالی فضای مجازی یا شورای عالی امنیت ملی درخواست آن را بدهد. 

یک سخنگوی شرکت متا اخیرا به بی بی سی گفته وارد مکالمه با مقام‌های ایران نمی‌شود و به تعیین نماینده در تهران نیز اهمیتی نمی‌دهد. 

فیروزآبادی در گفت و گو با روزنامه هفت صبح در پاسخ به این پرسش که اگر متا به ایران نماینده‌ای دریافت نکند چه رخ خواهد داد گفته است: «فعلا تصمیمی درباره آن نگرفته‌ایم. این نامه را بر اساس مصوبه سال ۱۳۹۶ شورای عالی فضای مجازی فرستادیم که پیام رسان‌های خارجی را ملزم به داشتن نماینده در کشور می‌کرد.»

فیلترینگ اینستاگرام به ضرر متا یا کاربران ایرانی؟

بر اساس آمارها مسدود شدن اینستاگرام باعث خسارت گسترده‌ای به کاربران فعال روی این پلتفرم شده است. رییس کمیسیون دانش بنیان اتاق بازرگانی در گفت و گو با فردای اقتصاد گفته بود که فیلترینگ این پلتفرم مشابه تعطیلی پنج هزار مجتمع تجاری است.

فیلترینگ اینستاگرام دائمی می‌شود؟
آمارها نشان می‌دهد سهم فروش کالاهای ایرانی روی اینستاگرام 71 درصد است و 
۶۴ درصد صاحبان کسب وکارهای اینستاگرامی را زنان تشکیل می‌دهند

دبیر شورای عالی فضای مجازی در پاسخ به این پرسش که فیلترینگ اینستاگرام ضررها زیادی به کسب‌وکارها زده و آیا این شرایط نظر این شورا را نسبت به پایان فیلتر اینستاگرام عوض نمی‌کند گفت: «قطعا این ضرر و زیان اپراتورها در تصمیم گیری‌ها موثر است؛ این پیام رسان برخلاف قوانین کشور ما فعالیت می‌کند و اگر خسارتی در میان نبود که ما مقابلش احتیاط نمی‌کردیم. احتیاطات ما به این دلیل است که می‌خواهیم همه تبعات قضیه را در نظر بگیریم و کمترین خسارت مادی و معنوی برای مردم داشته باشد.»

او در پاسخ به این سوال  که آیا بستن اینستاگرام ارزش از دست دادن این درآمد بزرگ را دارد توضیح داد: «این را دیگر مسئولان باید تصمیم بگیرند. الان از لحاظ امنیتی به این نتیجه رسیده‌اند که به دلیل زیان‌های امنیتی، همان بهتر که فعلا بسته باشد چرا که بین چیزی که در واتس‌اپ و اینستاگرام اتفاق می‌افتد، ارتباط مستقیمی با خشونت دارد.»

در همین زمینه ببینید: خط پایان برای اینترنت ایران؟

نامه مرکز ملی فضای مجازی به دست متا رسید؟

مرکز ملی فضای مجازی در حالی خواستار معرفی نماینده پلتفرم‌های خارجی از جمله اینستاگرام به ایران است که شرایط تحریمی کشور اجازه همکاری شرکت‌های خارجی از جمله آمریکایی را با ایران نمی‌دهد و از سوی دیگر شرایط و سیاست‌های ایران در فضای مجازی با بسیاری دیگر از کشورها متفاوت است، بنابراین از همان ابتدای رسانه‌ای شدن نامه مرکز ملی فضای مجازی به متا بسیاری پیش‌بینی می‌کردند که متا به این نامه پاسخ نخواهد داد و در نتیجه این شرکت نماینده‌ای هم به ایران معرفی نخواهد کرد.  

به گفته فیروزآبادی بستن اینستاگرام فعلا به خاطر شرایط امنیتی بوده، ولی ادامه آن نیاز به مجوز قانونی دارد. مجوز قانونی یا باید طبق روال در کار گروه تعیین مصادیق مجرمانه صادر شود یا یک قاضی یا یک مرجع عالی ماننده شورای عالی فضای مجازی یا شورای عالی امنیت ملی درخواست آن را بدهد. تا الان چنین مجوزی در هیچ جا به تصویب نرسیده است. آن چیزی که منجر به محدودسازی دسترسی به پیام رسان‌های متا شده درخواست شورای امنیت کشور بوده و به شرایط خاص امنیتی کشور برمی گردد.

او ادامه داد: «نامه ما به صورت الکترونیکی هجدهم اکتبر ارسال شده، اما ما ارتباطی نداریم و مقام‌های رسمی آن اکانت و ایمیل رسمی ندارند یا حداقل در اختیار ما نیست که مطمئن باشیم آن زمان به دستشان رسیده، اما مطمئنیم که نامه به صورت فیزیکی بیست و سوم نوامبر به دستشان رسیده و ده روز فرصت ما همین حالا هم تمام شده با این حال من همین جا اعلام می‌کنم که از الان ۱۰ روز وقت دارند نماینده معرفی کنند.»

برچسب‌ها

تبادل نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

تک شاخ

پربیننده‌ترین‌ها

پربیننده‌ترین‌ها از دیگر رسانه‌ها

آخرین اخبار دیگر رسانه‌ها

آخرین اخبار