چرا برجام هنوز مهم است؟

دکتر رحمن قهرمانپور
۲۳ مرداد ۱۴۰۱ - ۲۰:۰۰
چرا برجام هنوز مهم است؟

زمان در عالم سیاست عنصری بسیار مهم و تعیین‌کننده است. برجام در سال ۲۰۱۵ معنایی در داخل ایران و در منطقه و نظام بین‌الملل داشت که امروزه در سال ۲۰۲۲ دیگر همان معنا را ندارد. معنای آن کاملا عوض نشده است، اما بی‌تردید ثابت هم نمانده است. فضا و شرایط منطقه‌ای، بین‌المللی و داخلی ایران در سال ۲۰۱۵ به مراتب متفاوت‌تر از امروز بود. اگر از تعبیرهای بازاریابان و برندسازان بهره بگیریم می‌توانیم بگوییم برجام در سال ۲۰۱۵ یک برند و کالای تازه و جذاب در بازار سیاست بود و مشتری از همه ابعاد آن خبر نداشت، اما امروز برجام را باید یک برند مستعمل در نظر گرفت که قرار است احیا شود و دوباره وارد بازار سیاست شود، بی‌آنکه اسم جدید و محتوای جدیدی برای آن انتخاب شده باشد. پس بی‌دلیل نیست که افزون بر سیاستمداران، اهالی کسب‌وکار و تجارت و حتی رسانه‌های بزرگ هم با احتیاط با آن برخورد می‌کنند.

در سطح بین‌المللی جهان در فاصله‌ای که ترامپ از برجام خارج شد، شاهد تحولات سرنوشت‌سازی چون تضعیف نظم بین‌المللی لیبرال، تضعیف نظم هسته‌ای، حمله روسیه به اوکراین، خروج آمریکا از افغانستان و تشدید رقابت میان آمریکا و چین بوده است.

اروپا ضعیف‌تر از گذشته شده و به قول دانشمندان روابط بین‌الملل جهان از عصر نظم بین‌المللی لیبرال به رهبری آمریکا وارد عصر رقابت قدرت‌های بزرگ شده است. اگر آمریکا در سه دهه گذشته خاورمیانه را برای تثبیت و حفظ نظم بین‌الملل لیبرال لازم داشت، اکنون از منظر رقابت استراتژیک با چین و تا حدی کمتر روسیه، به خاورمیانه می‌نگرد و نگاه به ایران و برجام هم از این منظر در داخل آمریکا عوض شده است. خاورمیانه و برجام دیگر اهمیت استراتژیک گذشته را برای آمریکا ندارند، زیرا اولویت‌های آمریکا در حال تغییر است.

در سطح منطقه‌ای هم در چهار سال گذشته اتفاقاتی نظیر قتل خاشقچی، حملات ترکیه به شمال سوریه، ‌آشفتگی سیاسی در عراق، ترور سردار سلیمانی توسط آمریکا، تشدید خرابکاری هسته‌ای اسرائیل علیه ایران، پایان محاصره اقتصادی قطر توسط عربستان و مواردی نظیر این‌ها رخ داده که در مجموع شرایط منطقه را تا حد زیادی تغییر داده است. به بیان ساده‌تر منطقه، شرایط با برجام و بدون برجام را تجربه کرده و لذا به شناخت بیشتری از تهدیدات و فرصت‌های آن دست پیدا کرده و به قول اقتصاددانان، بازیگران منطقه‌ای خود را با سناریوهای مختلف برای برجام تطبیق داده‌اند.

در داخل ایران نیز انتظارات از برجام و پیامدهای آن تعدیل شده است. لغو تحریم‌ها و فروش آسان نفت مهم است، اما به گفته بسیاری از تحلیل‌گران اقتصادی باعث یک جهش اقتصادی بزرگ یا کاهش شوک‌آور قیمت‌ها نخواهد شد. در عرصه سیاست هم تردیدها درباره بقای برجام بعد از تغییر احتمالی رئیس‌جمهور فعلی ‌آمریکا هم جدی است، گو اینکه به سال‌های پایانی اعمال محدودیت‌ بر برنامه‌ هسته‌ای ایران هم نزدیک‌تر می‌شویم. ضمن اینکه توان فنی ایران هم تغییر کرده است. در نتیجه برجام احیا شده، به مراتب شکننده‌تر از برجام اولیه خواهد بود.

خلاصه کلام اینکه، گذشت زمان از دامنه و شدت اثرگذاری برجام کاسته است. سیاست همین است؛ استفاده به‌موقع و بهنگام از فرصت‌ها! فرصت‌ها در سیاست به سرعت می‌آیند و می‌روند و منتظر هیچ بازیگری نمی‌مانند.

با وجود آنچه گفته شد، اگر به نیمه پر لیوان نگاه کنیم برجام هنوز مهم است. می‌تواند امیدواری نسبت به حفظ نظم هسته‌ای را بیشتر کند و بازیگران منطقه را نسبت به برقراری ثبات در منطقه امیدوارتر کند. در سطح داخلی هم اثرات مثبت روانی احیای برجام بر کسب‌وکار و افکار قابل انکار نیست. شاید مهم‌ترین اثر مثبت احیای برجام بر فضای کسب‌وکار، خروج از بلاتکلیفی باشد. در هر صورت باید منتظر بمانیم و ببینیم آیا داستان اسفند ۹۹ درباره احیای برجام و منتفی شدن آن، تکرار می‌شود یا این بار برجام احیا می‌شود؟

برچسب‌ها

تبادل نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

پربیننده‌ترین‌ها

پربیننده‌ترین‌ها از دیگر رسانه‌ها

آخرین اخبار دیگر رسانه‌ها

آخرین اخبار