۲۰ اردیبهشت ۱۴۰۲ - ۱۷:۱۴

در برنامه بورسان همراه با پیمان مولوی، کارشناس مسائل اقتصادی به بررسی روند متغیرهای اقتصاد کلان و سیاست‌های پولی بانک مرکزی پرداختیم و تاثیر آن‌ها بر بازارهای مختلف به ویژه بورس تهران بررسی شد.

فردای اقتصاد: در برنامه بورسان همراه با پیمان مولوی، کارشناس مسائل اقتصادی به بررسی روند متغیرهای اقتصاد کلان و سیاست‌های پولی بانک مرکزی پرداختیم و تاثیر آن‌ها بر بازارهای مختلف به ویژه بورس تهران بررسی شد. وی در ابتدا به بررسی وضعیت بورس با توجه به متغیرهای اقتصاد کلان پرداخت و عنوان کرد که جنس ریزش بورس مشابه سال ۹۹ نیست  و ساختار دارایی و متغیرهای بنیادی حاکی از آن است که بسیاری از نمادها در پایینتر از ارزش ذاتی در حال معامله هستند و قیمت سهام  هنوز نسبت به تورم تعدیل نشده است. به نظر می‌رسد در انتهای ۱۴۰۲ بازدهی دلاری یکسانی را برای تمام بازارها شاهد باشیم.

وی ادامه داد: با توجه به حرکت چرخه‌ای بازارها در اقتصاد ایران، با افزایش قیمت دلار در دی ماه شاهد حرکت صعودی بازارها با محرک دلار بودیم و بر همین اساس پیش‌بینی می‌شود که از دی ماه  تا انتهای خرداد بازاری مانند مسکن رشد ۳۰ درصدی قیمت را تجربه کند و همین موضوع برای بازار سرمایه نیز صادق است. وی خاطرنشان کرد که ریزش‌های چند روز اخیر به دلیل عرضه سهام تعدادی از ذی‌نفعان شامل حقیقی و حقوقی برای ذخیره سود بوده است و به چند دلیل محکم شامل افزایش ارزش دارایی شرکت‌ها در شرایط تورمی و همچنین بهبود وضعیت ارزش فروش در صنایع به نظر می‌رسد بازار سرمایه هنوز همچنان پایینتر از ارزش ذاتی است و رشد شاخص کل تا محدوده ۳ میلیون واحد ادامه دارد.

این کارشناس در ارزیابی چشم‌انداز نرخ تورم در ۱۴۰۲ گفت: با توجه به سناریوهای مختلفی که در انتهای سال برای رشد نقدینگی داشتیم با میانگین رشد ۳۶ درصدی نقدینگی و نرخ دلار ۵۰ هزار تومانی، بین ۳۷ تا ۶۰ میلیارد دلار تقاضای جدید در اقتصاد ایران به وجود خواهد آمد و در صورتی که نرخ رشد اقتصادی در محدوده ۳ درصد برای اقتصاد در نظر بیگریم باید منتظر تورم سالانه حدود ۵۵ درصدی در سال ۱۴۰۲ داشته باشیم.

مولوی افزود: به نظر می‌رسد روند رو به رشد تورم ادامه خواهد داشت و کنترل آن نیازمند رفع تحریم است. در حال حاضر مهم ترین اقدام بانک مرکزی برای مهار تورم  تمرکز بر سیاست پولی منسجم مبتنی بر افزایش نرخ بهره است.