۲۰ اردیبهشت ۱۴۰۲ - ۱۷:۱۴
بانک مرکزی چگونه می‌تواند تورم را کنترل کند؟

در برنامه بورسان همراه با پیمان مولوی، کارشناس مسائل اقتصادی به بررسی روند متغیرهای اقتصاد کلان و سیاست‌های پولی بانک مرکزی پرداختیم و تاثیر آن‌ها بر بازارهای مختلف به ویژه بورس تهران بررسی شد.

فردای اقتصاد: در برنامه بورسان همراه با پیمان مولوی، کارشناس مسائل اقتصادی به بررسی روند متغیرهای اقتصاد کلان و سیاست‌های پولی بانک مرکزی پرداختیم و تاثیر آن‌ها بر بازارهای مختلف به ویژه بورس تهران بررسی شد. وی در ابتدا به بررسی وضعیت بورس با توجه به متغیرهای اقتصاد کلان پرداخت و عنوان کرد که جنس ریزش بورس مشابه سال ۹۹ نیست  و ساختار دارایی و متغیرهای بنیادی حاکی از آن است که بسیاری از نمادها در پایینتر از ارزش ذاتی در حال معامله هستند و قیمت سهام  هنوز نسبت به تورم تعدیل نشده است. به نظر می‌رسد در انتهای ۱۴۰۲ بازدهی دلاری یکسانی را برای تمام بازارها شاهد باشیم.

وی ادامه داد: با توجه به حرکت چرخه‌ای بازارها در اقتصاد ایران، با افزایش قیمت دلار در دی ماه شاهد حرکت صعودی بازارها با محرک دلار بودیم و بر همین اساس پیش‌بینی می‌شود که از دی ماه  تا انتهای خرداد بازاری مانند مسکن رشد ۳۰ درصدی قیمت را تجربه کند و همین موضوع برای بازار سرمایه نیز صادق است. وی خاطرنشان کرد که ریزش‌های چند روز اخیر به دلیل عرضه سهام تعدادی از ذی‌نفعان شامل حقیقی و حقوقی برای ذخیره سود بوده است و به چند دلیل محکم شامل افزایش ارزش دارایی شرکت‌ها در شرایط تورمی و همچنین بهبود وضعیت ارزش فروش در صنایع به نظر می‌رسد بازار سرمایه هنوز همچنان پایینتر از ارزش ذاتی است و رشد شاخص کل تا محدوده ۳ میلیون واحد ادامه دارد.

این کارشناس در ارزیابی چشم‌انداز نرخ تورم در ۱۴۰۲ گفت: با توجه به سناریوهای مختلفی که در انتهای سال برای رشد نقدینگی داشتیم با میانگین رشد ۳۶ درصدی نقدینگی و نرخ دلار ۵۰ هزار تومانی، بین ۳۷ تا ۶۰ میلیارد دلار تقاضای جدید در اقتصاد ایران به وجود خواهد آمد و در صورتی که نرخ رشد اقتصادی در محدوده ۳ درصد برای اقتصاد در نظر بیگریم باید منتظر تورم سالانه حدود ۵۵ درصدی در سال ۱۴۰۲ داشته باشیم.

مولوی افزود: به نظر می‌رسد روند رو به رشد تورم ادامه خواهد داشت و کنترل آن نیازمند رفع تحریم است. در حال حاضر مهم ترین اقدام بانک مرکزی برای مهار تورم  تمرکز بر سیاست پولی منسجم مبتنی بر افزایش نرخ بهره است.

برچسب‌ها

تبادل نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

پربیننده‌ترین‌ها

پربیننده‌ترین‌ها از دیگر رسانه‌ها

آخرین اخبار دیگر رسانه‌ها

آخرین اخبار