۱۷ اسفند ۱۴۰۲ - ۱۸:۵۳

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری سیستان و بلوچستان گفت: به دلیل شدت بارندگی‌های اخیر تاکنون ۳۷ قلعه، بنا و بافت تاریخی در استان دچار خسارت شده که این ۳۷ بنا از حوزه سیستان و بلوچستان است و میزان آسیب وارده به آنها بین ۱۰ تا ۴۰ درصد است.

ایلنا: محمد هادی طهرانی مقدم اظهارکرد: به دلیل بارندگی و سیل میزان آسیب بناهای تاریخی از ۱۰ درصد تا ۴۰ درصد است و شامل نفوذ آب، رطوبت، شستشوی کاهگل‌ها و رسیدن به خشت و یا آجر بنا می‌شود.

وی افزود: در بناهایی مانند بناهای تاریخی چابهار که آسیب‌ها درصد بیشتری دارد، ریزش دیوار را هم داشتیم. بیشترین بناهای آسیب دیده از سیل و بارندگی ها، در منطقه بلوچستان است.

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی سیستان و بلوچستان افزود: هنوز امکان حضور میدانی کارشناسان و ارزیابان به طور کامل برای برآورد میزان خسارت سیل به اماکن تاریخی فراهم نشده است.

وی ادامه داد: تا امروز مقابر سورو و شیشه‌ریز در گلشن، قلعه کنت سراوان و قلعه انوشیروان چابهار خسارت ۳۰ درصدی دیده‌اند که شامل تخریب کاهگل و ریزش دیوارها، نفوذ آب و رطوبت به آثار است.

به گفته وی، علاوه بر این موارد قلعه‌های حیدرآباد خاش، رستم در شهرستان هامون، قصرقند، سرباز، کنت و دزک سراوان، پرتغالی‌های تیس، ناصری ایرانشهر، بمپور، سه کوهه هامون، سب در سیب وسوران، اسپکه نیکشهر و قلعه پارک هوتان کنارک نیز آسیب‌های زیادی دیده‌اند.

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی سیستان و بلوچستان تاکید کرد: کاروانسرای نصرت‌آباد و لوت زنگی و ساختمان دادگستری در شهرستان زاهدان نیز دچار آسیب شده‌اند که شامل نفوذ آب به فضاهای داخلی و از بین رفتن کاهگل است.

وی تصریح کرد: ساختمان قدیمی پست، ایستگاه راه‌آهن و شهربانی میرجاوه، دبستان دهخدا، زیارتگاه پیر سهراب، آرامگاه سید دخل شاه، منزل آرین، مسجد دزک و خانه‌های دلوشی نیز طی این مدت به دلیل بارندگی‌های سیل‌آسا خسارت‌های زیادی دیده‌اند که در حال تهیه برآورد دقیق میزان ریالی خسارات هستیم.

طهرانی مقدم گفت: در منطقه سیستان نیز بارندگی باعث وارد آمدن آسیب‌هایی به بافت روستای قلعه نو، بافت سه کوهه و محوطه میراث جهانی شهر سوخته شده است.

وی اذعان داشت: جمع‌بندی نهاییِ میزان دقیق خسارت‌ها پس از خروج سامانه بارشی برآورد و اطلاع‌رسانی خواهد شد.

وی افزود: وزارت خانه آخرین لیست خسارت‌ها را برای جبران و همکاری از ما تحویل گرفته است.

طهرانی مقدم عنوان کرد: تعداد بناهای تاریخی زیاد است. از طرفی هزینه‌های مرمت آثار و بازسازی بناهای تاریخی هم بسیار بالاست و برای این امر کمک‌های خیرین بسیار کارساز است و یکی از مهم‌ترین دلایلی که وزارت خانه، انجمن خیرین را راه‌اندازی کرده همین بوده است.

وی خاطر نشان کرد: نخستین انجمن خیرین میراث فرهنگی چند سال پیش در سیستان و بلوچستان ایجاد شد و امسال به‌طور ملی انجمن‌های خیرین راه‌اندازی شدند.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری سیستان و بلوچستان گفت: طوفان و گرد و خاک در منطقه سیستان و سیل در منطقه بلوچستان، سبب ورود آسیب به بناهای تاریخی شده است.