۲۷ آذر ۱۴۰۱ - ۱۴:۱۰
پیش ‌بینی بورس فردا ۲۸ آذر ۱۴۰۱

شاخص کل سهام امروز نیز افزایش ارتفاع داد و توانست به کانال یک میلیون و ۵۰۰ هزار واحد بازگردد. بورس فردا چگونه خواهد بود؟

فردای اقتصاد: برای پیش بینی بورس فردا باید ببینیم چه اتفاقاتی در بورس امروز رخ داد و چه اتفاقاتی در بورس فردا تاثیرگذار خواهد بود و سپس با توجه به مجموع این اتفاقات ببینیم چه چیزی در انتظار بورس فردا است.

بورس امروز روند مثبت قدرتمندی را در پیش گرفت و توانست در واکنش به رشد دلار، بازدهی مناسبی را به ثبت برساند. شاخص کل بورس طی روز جاری با افزایش ۲.۰۶ درصدی همراه شد و پس از بیش از ۵ ماه به کانال یک میلیون و ۵۰۰ هزار واحد بازگشت. شاخص هم‌وزن نیز توانست ۱.۷۱ درصد بر ارتفاع خود بیفزاید تا شاهد رنگی سبز برای اکثریت گروه‌ها و صنایع باشیم. ارزش معاملات با ثبت عدد ۶۱۶۰ میلیارد تومانی در کنار ورود پول ۲۶۹ میلیارد تومانی نشان از روز پررونقی برای بورسی‌ها داشت.

این روزها فرمان بورس تهران به دست دلار افتاده است و هرگونه نوسانی در آن، به مسیر روزانه بازار سهام جهت می‌دهد. روز گذشته بورس تهران به طور کلی شرایط متعادل اما به سمت منفی داشت تا اینکه بازگشایی بازار ارز و جهش دوباره آن تقاضای جدیدی را در سهام ایجاد کرد و ثبت سقف ۳۹۵۰۰ تومانی باعث شد که تقاضا با قدرت بیشتری در بورس امروز خود را نشان دهد. حال با بررسی عوامل مختلف که سهم بزرگی از آن به دلار باز می‌گردد، به بررسی بورس فردا خواهیم پرداخت.

هدف بعدی دلار کجاست؟

قیمت دلار در بازار آزاد مدتی است که اعداد جدیدی را به خود می‌بیند. با بررسی نمودار تغییرات قیمتی روزانه دلار این نکته هویدا است که دلار از زمانی که ۳۳ هزار تومان را دید، وارد روند صعودی شده است و هر بار کف‌ها و سقف‌های بالاتری را کشف می‌کند. نمودار نوسانات دلار از اوایل سال ۱۴۰۰ در کنجی صعودی در حال نوسان بود که در تصویر با دو خط آبی رنگ نشان داده شده است و در تاریخ ۱۲ آبان این کنج صعودی رو به بالا شکسته شده است. پس از آن شاهد عقب‌نشینی دلار به این مقاومت داینامیک شکسته شده هستیم. سپس نرخ دلار بالای این مقاومت داینامیک به تثبیت قیمتی رسید و در حال حاضر روند صعودی قدرتمندی را پیگیری می‌کند.

پیش ‌بینی بورس فردا ۲۸ آذر ۱۴۰۱
تحلیل تکنیکال دلار فردوسی

با در نظر گرفتن دو موج پایان یافته اخیر در نمودار قیمتی دلار و استفاده از ابزار فیبوناچی می‌توان هدف ۴۰۸۸۰ تومانی را متصور بود و مادامی که دلار به این نرخ نرسیده، مقاومت جدی پیش روی آن وجود ندارد. با بررسی اندیکاتور RSI که میزان بیش فروش و بیش خرید شدن قیمت دلار را نشان می‌دهد، اینگونه به نظر می‌رسد که میان دو قله اخیر کشف شده در قیمت دلار و اندیکاتور RSI واگرایی منفی به وجود آمده است که سیگنالی کاهشی برای قیمت دلار محسوب می‌شود. برای اینکه ریسک این واگرایی از بین برود نیاز است که در اندیکاتور RSI قله جدید و بالاتری ایجاد شود. از سوی دیگر هم از نظر قیمتی حمایت ۳۶۰۵۰ تومان را می‌توان اولین سطح حمایتی پیش روی دلار متصور بود. بنابراین می‌توان انتظار داشت که نرخ دلار در حوالی کانال جدید با چالش‌هایی مواجه باشد که می‌تواند به توقف رشد سریع بورس نیز منجر شود.

بازارهای جهانی؛ کم‌اثر اما مهم

فردا بازارهای جهانی نیز بار دیگر در شروع هفته جدید میلادی، کار خود را از سر خواهند گرفت که می‌تواند تا حدودی بر روند گروه‌های بزرگ تاثیرگذار باشد. در هفته گذشته، انتشار نرخ تورم پایین‌تر از انتظار برای آمریکا باعث شد که خوش‌بینی جدیدی در بازارهای جهانی و کامودیتی‌ها ایجاد شود اما افزایش ۰.۵ درصدی نرخ بهره فدرال رزرو و دیگر بانک‌های مرکزی تاثیرگذار در اقتصاد جهانی و از همه مهم‌تر، تاکید بر تداوم این روند تا رسیدن به هدف ۲ درصدی تورم که هنوز فاصله زیادی دارد، روزهایی منفی برای بازارهای کالایی رقم زد و قیمت‌ها کاهش یافتند به طوری که نفت بار دیگر به زیر ۸۰ دلار رسید و طلا نیز کانال ۱۸۰۰ دلاری را از دست داد.

با تمامی این موارد به نظر می‌رسد که شرایط برای کامودیتی‌ها به خوبی دنبال نشود. به طور کلی پیش‌بینی‌ها از ثبات قیمت‌ها در بازارهای جهانی صحبت می‌کنند و انتظار ریزش یا افزایش چشمگیری وجود ندارد. بنابراین نمی‌توان دیگر بازارهای جهانی را به عنوان محرکی برای بورس تهران قلمداد کرد و حتی چشم‌انداز تداوم سیاست‌های انقباضی و همچنین رکود اقتصاد جهانی، در بازه‌هایی می‌تواند به روند منفی در بورس منجر شود.

مقاومت تکنیکالی در ادامه مسیر

شاخص کل بورس پس از افزایش‌های قابل توجهی که طی روزهای کاری گذشته تجربه کرد، اکنون در مرز ۱.۵ میلیون واحدی قرار دارد. نگاهی به روند تکنیکالی شاخص کل بورس نشان می‌دهد که بورس فردا در صورت شروع سبز، به محدوده مقاومتی نسبتا مهمی در بازه ۱.۵۱ الی ۱.۵۳ میلیون واحدی خواهد رسید که از هم کف و سقف‌های مهمی در گذشته بوده و هم نسبت ۷۸ درصد فیبوناچی را شامل می‌شود و می‌تواند کمی از سرعت صعودی بازار سهام بکاهد. اتفاق مثبت تکنیکالی امروز برای بورس اما عبور از خط روند نزولی میان‌مدتی است که در اندیکاتور RSI قرار داشت که نشان از بهبود قدرت خریداران دارد. بنابراین می‌توان اینگونه برداشت کرد که بورس تهران ممکن است فردا کمی با فشار عرضه مواجه شود اما روند کلی مثبت خواهد بود.

پیش ‌بینی بورس فردا ۲۸ آذر ۱۴۰۱
تحلیل تکنیکال شاخص کل بورس

برچسب‌ها

تبادل نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات کاربران

  • نظرات منتشر شده: 3
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 1
  • هادی IR ۱۴:۰۸ - ۱۴۰۱/۰۹/۲۷
    با سلام و سپاس .... تحلیلتان عالی بود .... اینکه تحلیل دلار رو هم کنار تحلیل شاخص کل گذاشتید، کار بس پسندیده ای بود .... ممنونم
  • IR ۱۵:۴۱ - ۱۴۰۱/۰۹/۲۷
    اگه بورس به دلار وابسته هست یه کار شناس لطفا جواب دهد .چرا سال ۹۹ دلار حدود ۳۰ هزار تومان و شاخص کل بوده بالای ۲ میلیون و ۲۰۰ هزار . بعد از گذشت ۲ سال و چند ماه قیمت دلار رسیده به ۳۸هزار تومان ولی شاخص کل رسیده به یک میلیون و ۵۰۰ هزار واحد ؟ !!!!!!!!!!!!!
  • محمد IR ۱۸:۵۲ - ۱۴۰۱/۰۹/۲۷
    هیچ چیز در دنیا قابل پیش بینی نیست . ولی تورم و گرونی در کشورها قابل پیش بینیه چون می دونیم فردا صبح از خواب بلند بشیم قیمت ها دوباره افزایش یافته .

پربیننده‌ترین‌ها

پربیننده‌ترین‌ها از دیگر رسانه‌ها

آخرین اخبار دیگر رسانه‌ها

آخرین اخبار