۲۷ آذر ۱۴۰۱ - ۱۴:۰۵
پول دارو صرف حقوق پرستاران شد؟

وزارت بهداشت توان پرداخت پول تجهیزات، دارو و غذای بیماران را ندارد و به‌جای هزینه‌کرد بودجه در مسیرهای مشخص شده بودجه و منابع را خرج پرداخت هزینه پرسنل شرکتی، خدماتی و روزمزد می‌کند و به دلیل این اقدام غیرقانونی در پرداخت پول دارو تعلل می‌شود. داروخانه‌ها با مشکل مواجه می‌شوند و نمی‌توانند دارو تأمین کنند و بیماران مجبور هستند دارو را از جای دیگر تهیه کنند.

فردای اقتصاد: مسعود پزشکیان، عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس نسبت به پرداخت حقوق پرستاران از محل درآمدهای اختصاصی وزارت بهداشت واکنش نشان داده و اعلام کرده است که این کار غیرقانونی است؛ زیرا وزارت بهداشت از محل بودجه عمومی باید حقوق پرستاران را تأمین کند. پزشکیان در گفتگو با خانه ملت گفته است منابع وزارتخانه باید صرف تأمین دارو و تجهیزات شود و دولت باید حقوق پرسنل وزارت بهداشت را از محل بودجه عمومی پرداخت کند و منابع وزارتخانه باید صرف تأمین دارو و هزینه‌های بیمارستان‌ها شود.

به گفته این نماینده تبریز حقوق کادر سلامت وزارت بهداشت باید از درآمد عمومی و توسط دولت پرداخت شود. با استناد به اطلاعات موجود در مجلس گذشته در زمانی که بحث خودگردانی بیمارستان‌ها و شرکت‌های بیمه‌گر مطرح بود مجلس قانونی دائمی تصویب کرد که بر اساس آن دولت باید هزینه پرسنل وزارت بهداشت را پرداخت می‌کرد و هزینه دارو، غذای بیماران، تجهیزات و نگهداری از درآمد بیمارستان‌ها پرداخت می‌شد.

پزشکیان به آن قانون دائمی مجلس استناد و اعلام کرده است که دولت ازآن‌پس موظف شد تا حقوق نیروی انسانی را پرداخت و به کادر سلامت خدمات‌دهی کند. هیچ‌کس حق نداشت درآمد اختصاصی وزارت بهداشت را خرج پرداخت حقوق کارمندان کند. به گفته این عضو کمیسیون بهداشت درمان مجلس، متأسفانه وزارت بهداشت توان پرداخت پول تجهیزات، دارو و غذای بیماران را ندارد و به‌جای هزینه‌کرد بودجه در مسیرهای مشخص شده بودجه و منابع را خرج پرداخت هزینه پرسنل شرکتی، خدماتی و روزمزد می‌کند و به دلیل این اقدام غیرقانونی در پرداخت پول دارو تعلل می‌شود و به‌تبع آن داروخانه‌ها با مشکل مواجه می‌شوند و نمی‌توانند دارو تأمین کنند و بیماران مجبور هستند دارو را از جای دیگر تهیه کنند. درحالی‌که این موضوع خلاف قانون است. پزشکیان تأکید کرد که وزارت بهداشت به‌هیچ‌وجه حق ندارد از درآمد اختصاصی خود حقوق پرسنل را پرداخت کند و در حال  حاضر دارد خلاف قانون عمل می‌کند و با این کار خود را به بازار دارو، داروخانه و تجهیزات پزشکی بدهکار می‌کند و از سویی به مردم برای خرید دارو فشار وارد می‌کند.

 کمبود دارو یکی از محورهای استیضاح

 به گزارش فردای اقتصاد و با استناد به اطلاعات موجود کمیسیون بهداشت و درمان مجلس چندی پیش قانون تعرفه‌گذاری نظام پرستاری را اصلاح کرد و در وصل اعتبارات قفل شده بهداشت و درمان در سازمان برنامه به وزارت بهداشت کمک کرد. در این میان طرح استیضاح وزیر بهداشت هم با بیش از ۶۰ امضا و با محورهای ۱۶ گانه در مجلس به جریان افتاده است. حسینی معاون پارلمانی دولت دو روز پیش اعلام کرد که در حال رایزنی با نمایندگان مجلس است تا امضاهای خود را پس بگیرند تا این طرح استیضاح اعلام وصول نشود. محسن روح‌الامینی طراح استیضاح وزیر بهداشت است و برای انجام آن بسیار تلاش  می‌کند. از سوی دیگر محمدعلی محسنی بندپی عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس دو روز قبل در گفتگو با فردای اقتصاد اعلام کرد که وزیر بهداشت بیشتر با کمیسیون بهداشت مجلس وقت بگذراند. او اعلام کرده بود که استیضاح علل مختلفی دارد و شامل مباحث مربوط به واکسیناسیون، کمبود دارو، ‌ حقوق پرستاران، انتصابات وزیر و تعامل اندک وزیر با کمیسیون می‌شود.

تبادل نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

پربیننده‌ترین‌ها

پربیننده‌ترین‌ها از دیگر رسانه‌ها

آخرین اخبار دیگر رسانه‌ها

آخرین اخبار