۲۷ آذر ۱۴۰۱ - ۱۶:۲۰
آیا تورم به نفع بورس است؟

اشکان زودفکر، کارشناس بازار سرمایه در برنامه زنگ پایان یکشنبه به بررسی عوامل تاثیرگذار بر بازار سهام و تاثیر اختلاف نرخ دلار نیما و آزاد بر آینده بورس پرداخت.

فردای اقتصاد: بورس تهران امروز را را در حالی به پایان رساند که  شاخص کل با رشد ۳۰،۳۰۹ واحدی (معادل ۲.۰۶ درصد) ابرکانال ۱.۵ میلیون واحدی را مجددا فتح کرد و شاخص هم‌وزن که نماینده سهام کوچکتر بازار است روند صعودی داشت و با رشد ۱.۷۱ درصدی همراه شد. ارزش معاملات خرد سهام نیز مجددا از کانال ۴ هزار میلیارد تومانی به کانال ۶ هزار میلیارد تومانی صعود کرد و عدد ۶،۱۶۰ میلیارد تومانی را به ثبت رساند. در بین صنایع خودرو و قطعات، شیمیایی و فلزات اساسی و در بین نمادها «گشان»، «خگستر» و «دارایکم» بیشترین ارزش معاملات را داشتند.  امروز روند ورود پول اشخاص حقیقی به بازار سهام ادامه داشت و حدود ۲۷۰ میلیارد تومان تغییر خالص مالکیت افراد حقوقی به حقیقی در بازار اتفاق افتاد.
در بخش اول برنامه زنگ پایان امروز همراه با اشکان زودفکر، کارشناس بازار سرمایه به بررسی عوامل تاثیرگذار بر بازار سهام و تاثیر اختلاف نرخ دلار نیما و آزاد بر آینده بورس پرداختیم. وی اعتقاد داشت: سیاست‌های دولت در قبال ارز نیمایی موجب تشکیل یک ارز ۴۲۰۰ تومانی جدید شده است که عواقبی به مراتب بزرگتر از ارز ترجیحی گذشته دارد. در کنترل دستوری نرخ ارز در سامانه نیما یه دلیل اختلاف نرخ آن با دلار در بازار آزاد، ارز تولیدکننده به صورت رانت توزیع خواهد شد در حالی که اثری از دلار فروش نفت نیست. البته این نکته نیز قابل توجه است که حجم قابل توجهی از رانت توزیعی نیما به کشورهای همسایه وارد خواهد شد وابعاد آن بسیار وسیع‌تر از ارز ۴۲۰۰ تومانی است.
وی افزود: نرخ دلار در بازارهای موازی نظیر خودرو، مسکن و سکه ارقامی بالاتر از نرخ دلار در بازار است اما شرکت‌های بورسی براساس دلار نیمایی ارزش‌گذاری می‌شوند و این موضوع موجب خروج سرمایه‌ها از بورس به عنوان بازار مولد اقتصاد کشور شده و به سمت بازارهای سفته‌بازی می‌رود.
این کارشناس در رابطه تاثیر تورم بر بورس تهران خاطرنشان کرد: طبق آخرین تحقیقات در کشورهای پیشرفته و در حال توسعه همواره تاثیر تورم بر بازار سرمایه منفی بوده است. در کشور ما نیز بررسی آمار تاریخی حاکی از آن است که تاثیر تورم بر بورس ما در بازه بلندمدت همواره منفی بوده است و به ازای یک واحد افزایش در تورم، بورس تهران ۰.۸ درصد رشد را تجربه کرده است.
او تاکید کرد: رشد قیمت سهام بورسی از دو قسمت تشکیل شده است که یک بخش آن ارزش دارایی هاست و این قسمت مدنظر سرمایه‌گذار عمده است نه سهامداران خرد. بخشی که عمده توجه سهامداران را به خود جلب می‌کند سود واقعی صنایع است که در شرایط تورمی به دلیل شفافیت بازار سهام، دولت با دخالت‌های خود در این بازار به عنوان یکی از بخش‌های مهار تورم باعث عقب‌ماندگی بورس از سایر بازارها خواهد شد.

برچسب‌ها

تبادل نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

پربیننده‌ترین‌ها

پربیننده‌ترین‌ها از دیگر رسانه‌ها

آخرین اخبار دیگر رسانه‌ها

آخرین اخبار