۲۴ مرداد ۱۴۰۱ - ۰۹:۵۸
روزنامه‌های کیهان و جوان رنگ توافق گرفتند

سرمقاله‌های امروز روزنامه‌های اصولگرا و همیشه منتقد برجام یعنی کیهان و جوان نشانه‌هایی از نزدیک بودن توافق در خود دارد.

برخی گمانه‌زنی‌ها می‌گویند که رسیدن به توافق برجام از هر زمان دیگری در دسترس‌تر به نظر می‌رسد و به زودی خبرهای مهمی در مورد حصول توافق خواهیم شنید. سرمقاله‌های امروز روزنامه‌های کیهان و جوان هم این موضوع را تایید می‌کنند. سرمقاله این دو روزنامه از آنجا اهمیت زیادی دارد که هر دوی آنها رسانه‌هایی مطلقا اصولگرا و تاثیرگذار بر بدنه این جریان سیاسی محسوب می‌شوند و روزنامه جوان ارتباط بسیار نزدیکی با سازمان بسیج و سپاه پاسداران دارد. نکته دیگر اینکه هردوی این روزنامه‌ها در حالی که تا پیش از این مخالف سرسخت مذاکرات وین و توافق به نظر می‌رسیدند و شروط عجیبی را مطرح می‌کردند، در سرمقاله امروز خود نه تنها مخالفتی بروز نداده‌اند بلکه چراغ سبز کاملا مشخصی هم نشان داده‌اند تا جایی که روزنامه جوان حمله به سلمان رشدی را به نوعی تلاش برای ضربه به این توافق دانسته و روزنامه کیهان هم دولت خواسته که متن توافق را به تصویر بکشد تا مردم بفهند چه توافق خوبی حاصل شده است.

در همین رابطه بخوانید: موافقت آمریکا با دو پیشنهاد ایران

در ادامه متن هر دو سرمقاله را می‌خوانیم.

روزنامه جوان: مسئله غیربرجامی «سلمان رشدی» دارد خودش را وارد مذاکرات می‌کند/از داخل امریکا می‌گویند «این توافق لعنتی را متوقف کنید»/ سکوت کاخ سفید تردیدها را بیشتر کرده/ ایران در مورد متن توافق ملاحظاتی دارد، ولی این به معنای شکست مذاکرات نیست.

ایران هنوز به متن پیشنهادی اروپا برای احیای برجام، پاسخ مثبت نداده، ولی ظاهراً پاسخ ایران منفی هم نیست. احتمالاً اگر ملاحظات ایران درباره متن در نظر گرفته شود، همانطور که نماینده روسیه گفته، شاید احیای آن در مدتی کوتاه ممکن شود.

با این حال، حالا زمزمه‌هایی از داخل امریکا بلندتر از هر موقع دیگری شنیده می‌شود که می‌گویند «این توافق لعنتی را متوقف کنید»! آن‌هم به این دلیل که به سلمان رشدی، نویسنده کتاب آیات شیطانی حمله شده است.

ایران، امریکا، سه کشور اروپایی، روسیه و چین طی هفت سال در مذاکرات یک توافق نانوشته داشته‌اند؛ اینکه مذاکرات باید محدود به برنامه هسته‌ای ایران و تحریم‌هایی باشد که به خاطر این مسئله اعمال شده‌اند.

هر موقع که یک طرف، مسائل فراهسته‌ای و بیشتر از تحریم‌ها مطرح کرده، طرف مقابل آن را زیاده‌خواهانه خوانده و از او خواسته آن را کنار بگذارد. حالا هم ظاهراً یک مسئله غیر برجامی دارد خودش را وارد مذاکرات می‌کند.

کاخ سفید هنوز واکنشی به این درخواست‌ها نشان نداده و معلوم هم نیست در شرایطی که بر اساس توافقات ضمنی، مذاکرات صرفاً بر احیای برجام متمرکز است، این درخواست‌ها را می‌پذیرد یا نه.

فاکس‌نیوز گزارش کرده که کاخ سفید هنوز به درخواست این شبکه برای اظهارنظر درباره درخواست‌های توقف مذاکرات جواب نداده، سکوتی که با توجه به آگاهی کاخ سفید از تمرکز مذاکرات بر احیای برجام، تأمل‌برانگیز به نظر می‌رسد.

برخی ناظران می‌گویند که دولت بایدن می‌توانست هرگونه تأثیر حمله به رشدی با مذاکرات را تکذیب و روی تردیدها در مورد ادامه مذاکرات خط بطلان بکشد. ولی سکوت واشنگتن به درخواست‌ها برای توقف مذاکرات، یک بار دیگر تردیدها را درباره پایداری هرگونه توافقی بیشتر کرده است.

طرح درخواست‌ها برای توقف مذاکرات از واشنگتن، آن‌هم در شرایطی که به گفته اولیانوف، نماینده روسیه «در صورت پیشرفت مطلوب اوضاع» می‌تواند تا «هفته آینده حاصل شود» تردیدها را بیشتر کرده است.

احتمالاً ایران در مورد متنی که اروپاییان تهیه‌کننده آن هستند، ملاحظاتی دارد، ولی این به معنای توقف یا شکست مذاکرات نیست. اولیانوف گفته است: «ظاهراً امریکا (با متن اروپا) موافقت کرده و در عین حال ایران هنوز موضع خود را درباره این متن اعلام نکرده است.»

کیهان: از گوشه و کنار زمزمه توافقی به گوش می‌رسد/ تیم مذاکره تفاوت‌های توافق قوی جدید را به تصویر بکشد/ پیشنهاد اروپا در پایتخت‌ها در حال بررسی است/ آمریکایی‌ها به تله‌گذاری‌های جدید روی آورده اند

اتهام زنی‌ها، لفاظی‌ها و شگردهای تبلیغی اخیر آمریکایی‌ها در بحبوحه مذاکرات هسته‌ای نشان می‌دهد که آن‌ها در تلاش‌اند تا برای فرار از لغو تحریم‌ها، مقصرنمایی ایران و نهایتاً به زانو درآوردن تیم مذاکره‌کننده کشورمان بازهم به تله‌گذاری‌های جدید و اعمال فشار علیه جمهوری اسلامی روی بیاورند.

با اینکه بیش از دو هفته از پیشنهاد اتحادیه اروپا برای احیای برجام گذشته و همچنان جزئیات دقیقی از آن در دست نیست اما برخی اخبار و روایت‌ها درخصوص محتوای متن پیشنهادی جوزف بورل (هماهنگ‌کننده سیاست خارجی اتحادیه اروپا) و همچنین مذاکرات اخیر وین، حکایت از تله‌گذاری جدید آمریکایی‌ها در بازی با لغو تحریم‌ها دارد.

از گوشه و کنار زمزمه توافقی نیمه نصفه به گوش می‌رسد حال ‌آنکه اولاً) اقدامات متناقض آمریکایی‌ها در بحبوبه مذاکرات به‌ویژه یکی دو ماه گذشته و حتی برخی اقدامات تبلیغی آن‌ها طی چند روز گذشته، نشان‌دهنده این واقعیت است که غربی‌ها در قبال ایران حسن نیت و ابتکار عملی از خود نشان نداده و از ابزار تحریم دست بر نداشته‌اند.

تیم مذاکره‌کننده کشورمان که تاکنون بر اصول اصلی جمهوری اسلامی ایران (لغو تحریم‌ها، ارائه تضمین و راستی آزمایی طرف مقابل) هم در مذاکرات وین و هم در دوحه پافشاری کرده و هربار دشمنان نظام را ناامید کرده‌اند بایستی ضمن در نظر گرفتن جمیع اقدامات و رفتارهای غیرسازنده غربی‌ها به ویژه آمریکایی‌ها، دستاورد ارزشمند خود (مقاومت در برابر نظام سلطه) را حفظ کرده و بازهم پای استفیای حقوق ملت ایران و بهره‌مندی از منافع اقتصادی برجام بایستند و برای برخی مدعیان اصلاحات که به دنبال بستن با کدخدا بودند و به قول خودشان زبان دنیا را بلد بودند! تفاوت‌های روشنی از توافق قوی جدید و توافق ضعیف قبلی را به تصویر بکشند.

این سرمقاله‌ها واکنش‌های قابل توجهی هم در شبکه‌های اجتماعی به ویژه توئیتر داشته اند.

روزنامه‌های اصولگرا رنگ توافق به خود گرفتند

برچسب‌ها

تبادل نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha