۲۹ آذر ۱۴۰۱ - ۱۷:۲۰
پیش‌ بینی بورس فردا ۳۰ آذر ۱۴۰۱

بازار سهام دادوستدهای روز سه‌شنبه را با افت نماگرها و خروج پول به پایان رساند. بورس فردا چگونه خواهد بود؟

فردای اقتصاد: برای پیش بینی بورس فردا باید ببینیم چه اتفاقاتی در بورس امروز رخ داد و چه اتفاقاتی در بورس فردا تاثیرگذار خواهد بود و سپس با توجه به مجموع این اتفاقات ببینیم چه چیزی در انتظار بورس فردا است.

بورس امروز در شروع معاملات خود همچنان در شوک اتفاقات روز گذشته قرار داشت و فشار عرضه‌ها اجازه ثبات در کانال ۱.۵ میلیون واحدی را نداد. شاخص کل بورس در نهایت طی معاملات روز جاری با کاهش ۰.۵۹ درصدی مواجه شد و شاخص هم‌وزن با توجه به وضعیت مناسب برخی گروه و تک‌سهم‌ها توانست ریزش کمتری را تجربه کند و به یک کاهش ۰.۲ درصدی اکتفا کرد. ارزش معاملات بار دیگر با یک روند کاهشی به پایین مرز ۵ هزار میلیارد تومانی عقب‌نشینی کرد و شاهد خروج ۱۳۳ میلیارد تومانی سرمایه از سمت کدهای حقیقی بودیم.

خبرهای متناقض در راستای واکنش مجلس به عرضه خودرو در بورس کالا، روز گذشته شوک نسبتا سنگینی را به بازار وارد کرد و بورس تهران نیز روی سرخی را به احتمال بازگشت رانت به صنعت خودروسازی نشان داد. اگرچه این خبر با تکذیب جدی از سمت کمیسیون اقتصادی مجلس و سازمان بورس مواجه شد اما تاثیر آن تا دقایق پایانی بازار امروز ادامه داشت. این موضوع در کنار احتمال کاهش قیمت دلار بازار آزاد به دلیل خبرهای مثبتی که از احتمال احیای برجام منتشر می‌شود، از دلایل اصلی عقب‌نشینی بازار سهام به پشت کانال ۱.۵ میلیون واحدی بودند.

مسیر دلار نزولی می‌شود؟

طی روزهای گذشته خبرهایی از احتمال شروع دوباره مذاکرات هسته‌ای مخابره شد که نرخ دلار بازار آزاد را در پشت کانال ۴۰ هزار تومانی متوقف کرد. امروز اما این خبرها جدیت بیشتری به خود گرفته‌اند و از سمت‌های مختلف مذاکرات، شاهد خوش‌بینی جدیدی نسبت به شروع دور جدید گفتگوها هستیم. در همین چند ساعت ابتدایی شروع معاملات بازار ارز، شاهد روند کاهشی قیمت دلار هستیم و این اسکناس آمریکایی در حال حاضر در بازار تهران حوالی ۳۹ هزار تومان قیمت می‌خورد و این درحالی است که شب گذشته به ۳۹۸۵۰ تومان نیز رسیده بود.

این موضوع از دو سمت می‌تواند مورد توجه قرار گیرد. قطعا یکی از اصلی‌ترین دلایل رشد اخیر بازار سهام را می‌توان به رکوردشکنی‌های دلار در بازار آزاد نسبت داد که با افزایش انتظارات تورمی و اثرات مثبتی که می‌تواند بر وضعیت شرکت‌ها داشته باشد، بورس تهران را نیز به یک مسیر صعودی وارد کرد. البته در این میان همچنان نگرانی درباره فاصله دلار نیما و فردوسی یکی از دلایل احتیاط سهامداران بود. اکنون این اتفاق می‌تواند به کاهش انتظارات تورمی منجر شود و تا حدودی مسیر صعود قدرتمند بازار سهام را متوقف کند اما این موضوع تنها یک روی سکه است و باید به روی دیگر نیز توجه داشت.

در زمان اوج خوش‌بینی‌ها به احتمال احیای برجام در فصل تابستان، درحالی که نرخ دلار روندی کاهشی به خود گرفته بود، بازار سرمایه واکنش مثبتی به این موضوع نشان می‌داد که ناشی از بازگشایی‌های اقتصادی و برطرف شدن محدودیت‌های شکل گرفته به دلیل تحریم‌ها بود. البته این روند مثبت در برخی صنایع همچون گروه خودرویی و بانکی با شدت بیشتری خود را نشان می‌داد. بنابراین می‌توان انتظار داشت که بازار سرمایه در روزهای کاری آینده، با نگاهی متفاوت به این موضوع واکنش دهد.

رنج مثبت امیدوارکننده

بازار امروز تا ساعت پایانی شاهد تغییر و تحول خاصی نبود و به جز برخی تک سهم‌ها، اکثر بازار در محدوده منفی یا صفر تابلو در حال معامله بود. اما همانطور که در تصاویر زیر پیداست، از حوالی ساعت ۱۱ و ۱۲، روند تقاضا قدرت گرفت و توانست رنگ سبز بیشتری را بر تابلوی معاملات ایجاد کند. این اتفاق که بیشتر در گروه خودرویی رخ داد، دو دلیل عمده دارد که یکی از آن تکذیب قطعی عدم موافقت مجلس شورای اسلامی با عرضه خودرو در بورس کالا بود و از سمتی نیز چشم‌انداز احتمال شروع دوباره مذاکرات هسته‌ای، تاثیر خود را بر گروه خودرویی به عنوان برجامی‌ترین گروه بازار گذاشت تا امیدها به برگشت دوباره بازار به روند صعودی افزایش یابد.

پیش‌ بینی بورس فردا ۳۰ آذر ۱۴۰۱
روند تعداد و ارزش صف‌های خرید و فروش

توقف بورس پشت مقاومت تکنیکالی

همانطور که در پیش‌بینی بورس امروز نیز عنوان شده بود، شاخص کل بورس پس از افزایش‌های قابل توجهی که طی روزهای کاری گذشته تجربه کرد، اکنون در مرز ۱.۵ میلیون واحدی قرار دارد. نگاهی به روند تکنیکالی شاخص کل بورس نشان می‌دهد که بورس فردا در صورت شروع سبز، به محدوده مقاومتی نسبتا مهمی در بازه ۱.۵۱ الی ۱.۵۳ میلیون واحدی خواهد رسید که از هم کف و سقف‌های مهمی در گذشته بوده و هم نسبت ۷۸ درصد فیبوناچی را شامل می‌شود و می‌تواند کمی از سرعت صعودی بازار سهام بکاهد. اتفاق مثبت تکنیکالی امروز برای بورس اما عبور از خط روند نزولی میان‌مدتی است که در اندیکاتور RSI قرار داشت که نشان از بهبود قدرت خریداران دارد. بنابراین می‌توان اینگونه برداشت کرد که بورس تهران ممکن است فردا کمی با فشار عرضه مواجه شود اما روند کلی مثبت خواهد بود.

پیش بینی بورس فردا

اینکه در ادامه روز چه اتفاقی برای نرخ دلار رخ خواهد داد و خبرهای برجامی به چه سمت و سویی حرکت می‌کنند، ‌ می‌تواند بر روند بورس فردا بسیار اثرگذار باشد اما به طور کلی انتظار می‌رود که بازار سهام در آخرین روز پاییزی خود وضعیت دوگانه‌ای در مقابل اتفاقات داشته باشد و وضعیت بهتری را در گروه‌های برجامی مانند خودرویی و بانکی و گروه‌های داخلی شاهد باشیم.

پیش‌ بینی بورس فردا ۳۰ آذر ۱۴۰۱
تحلیل تکنیکال شاخص کل بورس

برچسب‌ها

تبادل نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

پربیننده‌ترین‌ها

پربیننده‌ترین‌ها از دیگر رسانه‌ها

آخرین اخبار دیگر رسانه‌ها

آخرین اخبار