۳۰ آذر ۱۴۰۱ - ۱۸:۱۵
پاییز سبز بورس تهران

نهمین ماه و سومین فصل در حالی پایان یافت که سهامداران شاهد رشد ۶.۲ درصدی شاخص کل در آذرماه و افزایش ارتفاع ۱۰.۴ درصدی این نماگر در پاییز بودند.

فردای اقتصاد: با پایان دادوستدهای بازار سهام در آخرین روز آذرماه، پاییز نیز پایان یافت. در این میان بررسی عملکرد بازار دارایی‌ها در آخرین ماه پاییز، حکایت از رشد دسته‌جمعی بازارها دارد. به این ترتیب در حالی بازار سهام، آذرماه را با رشد ۶.۲ درصدی شاخص کل و افزایش ارتفاع بیش از ۱۰ درصدی نماگر هم‌وزن به پایان رساند که در میان دیگر گزینه‌های سرمایه‌گذاری شاهد رشد ۱۴.۷ درصدی سکه و افزایش قیمت ۱۱.۷ درصدی دلار در این ماه بودیم. خودرو نیز آذرماه را با رشد ۲۲.۵ درصدی به پایان رساند تا صدرنشین بازارها در ماه پایانی پاییز باشد. شدت گرفتن انتظارات تورمی ممترین عامل تداوم رالی صعودی قیمت‌ها در پایان پاییز بود. این دومین ماه متوالی است که شاهد اوج گیری نرخ‌ها در بازا دارایی‌ها هستیم. در ماه گذشته، بورس پس از ۵ ماه به جمع بازارهای برنده اضافه شده بود تا شاهد سبزپوشی همه گزینه‌ها باشیم. روندی که در پایان پاییز ادامه پیدا کرد.

پاییز چگونه پایان یافت؟

نگاهی به عملکرد بازار سهام در سومین فصل سال نشان از صعود ۱۰.۴ دصدی میانگین وزنی قیمت سهام (شاخص کل) دارد. نماگر هم‌وزن نیز در این برش زمانی ۱۲.۶ درصد افزایش ارتفاع داده است که حکایت از پیشی گرفتن تقاضا در گروه‌های با ارزش بازار پایین‌تر دارد. عدم قطعیت از آینده در فضای سرمایه‌گذاری و همزمان با آن چشم‌انداز نه چندان مشخص بازارهای جهانی به واسطه اهداف تورمی بانک‌های مرکزی دنیا سبب شده تا شاهد حرکت سرمایه به سمت گروه‌های کوچک بورسی که کمترین وابستگی به بازار کامودیتی‌ها باشیم. سهامی که البته کمتر تحت کنترل سیاست های دولتی نیز هستند و در شرایط فعلی کسری بودجه و بلاتکلیف بودن مذاکرات هسته‌ای، در معرض ریسک پایین‌تری قرار دارند. در این میان نگاهی به کارنامه سایر بازارها در این فصل از رشد ۳۰.۴ درصدی سکه و افزایش قیمت ۲۴.۹ درصدی دلار حکایت می‌کند. شاخص خودروی بورسان نیز در پاییز با رشد ۳۱.۱ درصدی همراه شد. این در حالی است که در فصل گرم سال، شاهد عقبگرد قیمت‌ها در تمامی گزینه‌های سرمایه‌گذاری بودیم.

آذر خوش‌یمن برای بورس تهران

بازده شاخص کل بورس تهران از ابتدای سال که به واسطه کاهش پیوسته قیمت سهام از خرداد تا مهر ۱۴۰۱، تا میانه آبان ماه منفی بود، با ثبت بازدهی مثبت در آذرماه، مثبت شد و این نماگر ۹ ماه نخست سال ۱۴۰۱ را با رشد ۹.۴ درصدی به پایان رساند. نماگر هم‌وزن اما به دلایلی که پیش‌تر به آن پرداخته شد، در همین بازه زمانی ۲۸ درصد صعود کرد. آماری که از خوش‌یمنی آذرماه برای سهامداران خبر می‌دهد. دیگر گزینه‌های سرمایه‌گذاری نیز ۹ ماه پرسود را برای سرمایه‌گذاران خود به ارمغان آوردند که البته از فاصله‌ای عجیب نسبت به بازار سهام حکایت می‌کند. دلار با رشد ۵۰.۹ درصدی در بازه ۹ ماه صدرنشین است و سکه نیز در تعقیب آن، ۵۰.۷ درصد گران‌تر شده است. خودرو نیز در از ابتدای سال تاکنون رشد قیمت ۴۳.۵ درصدی را ثبت کرده است.

پاییز سبز بورس تهران

برچسب‌ها

تبادل نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

پربیننده‌ترین‌ها

پربیننده‌ترین‌ها از دیگر رسانه‌ها

آخرین اخبار دیگر رسانه‌ها

آخرین اخبار