۳ دی ۱۴۰۱ - ۱۶:۴۰
فوری/ سکه ۲۰ میلیونی شد؛ دلار قصد ایستادن ندارد؟

همزمان با رسیدن دلار به نیمه کانال ۴۰ هزار تومان، سکه وارد محدوده ۲۰ میلیون تومان شد.

فردای اقتصاد: پس از عبور دلار از مرز روانی ۴۰ هزار تومان، امروز سکه هم با رسیدن به ۲۰ میلیون تومان مرز روانی خود را شکست. دلار آخر هفته گذشته وارد کانال ۴۰ هزار تومان شد. حال بازار ارز امروز شاهد قطعیت بیشتری از سوی خریداران بود و شاخص ارزی کشور به نیمه کانال ۴۰ هزار تومان رسید.

معامله‌گران امیدی به احیای برجام ندارند؟

با وجود تحولات اخیر در حوزه برجام (که دیدار و گفت‌وگوی امیرعبداللهیان و جوزپ بورل در صدر آن‌ها بود) معامله‌گران عقیده دارند هنوز تحولی در زمینه برجام رخ نداده است و پس از ناکامی‌های متعدد مذاکرات وین گفت‌وگوهایی در سطح دیدار بورل و امیرعبداللهیان را جدی تلقی نمی‌کنند. کارشناسان اشاره می‌کنند که حتی خبر شروع مذاکرات هم ممکن است نتواند انتظارات را تغییر دهد و معامله‌گران در انتظار اخبار جدی‌تر یا حتی نهایی از توافق خواهند ماند. تا آن زمان، نگرانی‌ها از کسری بودجه ۱۴۰۱ دولت، کاهش درآمدهای ارزی با قطع گاز صنایع پتروشیمی و نیز تسخیر بخشی از بازار نفت توسط روسیه، ناآرامی‌های داخلی اخیر و افزایش احتمالی خروج سرمایه بازار دلار و طلا را ملتهب نگه خواهد داشت.

سکه ۲۰ میلیونی شد؛ دلار قصد ایستادن ندارد؟
روند قیمت دلار و سکه در یک ماه اخیر

عبور پرشتاب سکه از ۲۰ میلیون تومان

سکه اما با سرعت بسیار بیشتری نسبت به دلار در حال پیشروی است. قیمت سکه طرح جدید امروز ۵.۸ درصد افزایش داشت و به ۲۰ میلیون و ۱۰۰ هزار تومان رسید. این در حالی است که دلار بسیار محدودتر و تنها ۰.۹ درصد رشد داشت. دشوار بودن خرید دلار (ناشی از محدودیت خرید تنها ۲ هزار یورو در سال و نیز ممنوعیت نگهداری بیش از ۱۰ هزار دلار توسط افراد) موجب شده است که در سال‌های اخیر در مواقع التهاب انتظارات تورمی، عموما سکه بیشتر از دلار رشد کند و حباب سکه متورم شود.

امروز حتی خریداران گواهی سپرده سکه در بورس هم به دلیل آنکه دامنه نوسان روزانه مجاز سکه بورسی ۲ درصد است، با صف خرید مواجه شدند. حجم صف خرید سکه یک روزه رفاه خریداران در سقف قیمت روزانه (۱۹ میلیون و ۷۰ هزار تومان) نزدیک به ۵۴۰ هزار بود. این به معنای آن است که خریداران برای خرید حدود ۵۴۰ سکه سفارش گذاشتند و موفق به خرید نشدند.

سکه امامی در حال حاضر با فرض دلار ۴۰۴۵۰ تومانی و طلای جهانی ۱۷۹۸ دلاری، نزدیک به ۳ میلیون تومان حباب دارد که ۱۴.۸ درصد از قیمت آن را تشکیل می‌دهد. حباب سکه چهارشنبه گذشته با نزول به زیر ۱۰ درصد، به کمترین میزان یک ماه اخیر رسیده بود. این در حالی است که حباب سکه ۲۳ آذر با رسیدن به بیش از ۱۷ درصد، در بالاترین میزان چهار سال گذشته قرار گرفته بود. بیشترین میزان حباب سکه در حدود یک دهه اخیر ۲۵ درصد بوده است. در دوره‌هایی که دلار افت شدیدی داشته است، حباب سکه هم تخلیه شده است. برای مثال، در سال‌های ۹۳ و ۹۴ (حوالی امضای برجام) حباب سکه حتی منفی شده بود. این اتفاق در اسفند ۱۴۰۰ هم که به احیای توافق هسته‌ای نزدیک شده بودیم تکرار شد و حباب سکه منفی شده بود.

طلای جهانی هم که آخرین قیمت آن ۱۷۹۸.۵ دلار بر اونس است، تا دوشنبه در تعطیلات آخر هفته و کریسمس به سر خواهد برد. از این رو احتمالا در روزهای آینده با محدود شدن معاملات اونس، دلار داخلی قطب‌نمای اصلی سکه و طلا باشد.

سکه ۲۰ میلیونی شد؛ دلار قصد ایستادن ندارد؟
حباب سکه پس از کاهش به ۹.۶ درصد در چهارشنبه گذشته، امروز دوباره به حوالی ۱۵ درصد رسید

برچسب‌ها

تبادل نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات کاربران

  • نظرات منتشر شده: 5
  • نظرات در صف انتشار: 1
  • نظرات غیرقابل انتشار: 7
  • IR ۱۸:۱۷ - ۱۴۰۱/۱۰/۰۳
    چشم دولت انقلابی روشن جناب رئیسی صداوسیمای میلی مجلس انقلابی آقایان علم‌الهدی خاتمی .صدیقی.شریعتمداری بخواب رفته اید
  • ناشناس IR ۲۰:۲۸ - ۱۴۰۱/۱۰/۰۳
    انشالله گرونتر بشه ما که نداریم
  • صادق IR ۲۳:۰۲ - ۱۴۰۱/۱۰/۰۳
    چرا دولت را استیضاح نمی کنید .
  • علی IR ۰۷:۰۲ - ۱۴۰۱/۱۰/۰۴
    دلار ساعتی میره بالا بعد مسئولین هم هیچ کاری از دستشان بر نمیاد افزایش دلار ‌‌=گرون شدن همه چی .
  • IR ۱۵:۱۷ - ۱۴۰۱/۱۰/۰۴
    آقای رئیسی لطفا به قطار حرکت توسعه بگو آرامتر بره

پربیننده‌ترین‌ها

پربیننده‌ترین‌ها از دیگر رسانه‌ها

آخرین اخبار دیگر رسانه‌ها

آخرین اخبار