۳ دی ۱۴۰۱ - ۱۸:۲۰
چرا آمریکایی‌ها بیشتر از اروپایی‌ها کار می‌کنند؟

آمریکایی‌ها بیشتر از سایر کشورهای توسعه‌یافته کار می‌کنند. نقش تعطیلات رسمی و سیاستگذاری دولت‌ها چقدر است؟

فردای اقتصاد: در انتخاب میان کار و تفریح، مردم آمریکا بیشتر کار می‌کنند و اروپایی‌ها، به ویژه آلمانی‌ها، زمان استراحت و تفریح بیشتری دارند. اما این تفاوت چرا رقم خورده است؟ شاید ترجیحات فردی آمریکایی‌ها فرق می‌کند و این تفاوت باعث شده این کشور تولید سرانه بالاتری هم داشته باشد. اما به نظر می‌رسد نقش تعطیلات رسمی و در نتیجه تصمیمات دولت‌ها هم قابل توجه است. پاول کروگمن معتقد است تعطیلات بیشتر در نهایت رفاه همه مردم را افزایش می‌دهد.

کروگمن اقتصاددان سرشناس آمریکایی اخیراً و در آستانه کریسمس، طی یادداشتی در «نیویورک‌تایمز» به تعطیلات و مرخصی کم برای شاغلان آمریکایی اشاره کرده است. به گفته او این وضعیت یکی از عوامل تعداد ساعت کاری بالاتر مردم ایالات متحده نسبت به سایر کشورهای توسعه‌یافته است. همان‌طور که نمودار بالا نشان می‌دهد، هر آمریکایی به طور متوسط در سال ۱۷۷۷ ساعت کار می‌کند. این مقدار برای چند کشور اروپایی و همچنین کانادا و ژاپن کمتر است. به ویژه در آلمان این عدد از ۱۴۰۰ ساعت در سال هم کمتر است. کروگمن می‌گوید یک بار حضور در کشورهای اروپایی در تابستان هر کس را به همین نتیجه می‌رساند که آلمانی‌ها کمتر از بقیه کار می‌کنند، چرا که گردشگران زیادی از این کشور خواهد دید.

تا قرن بیستم، کارگران ایالات متحده سهمی از سود حاصل از رفاه رو به رشد را در قالب افزایش اوقات فراغت پس گرفتند. به طوری که هفته کاری عادی از حدود ۶۰ ساعت در اواخر قرن نوزدهم به ۴۰ ساعت معمول امروزی کاهش یافت، و تعداد روزهای تعطیلات افزایش یافت، بنابراین میانگین ساعات کار در طول یک سال کاهش یافت. این روند نزولی در سایر کشورهای توسعه‌یافته ادامه یافت اما در آمریکا متوقف شد.

بهره‌وری بالاتر یا ساعات کاری بیشتر؟

بسیاری از اقتصاددانان معتقدند این کارکردن بیشتر آمریکایی‌ها را باید همراه این موضوع دید که اقتصاد آمریکا از نظر تولید سرانه وضعیت بهتری نسبت به سایر کشورهای توسعه‌یافته دارد. کروگمن می‌گوید بخش بزرگی از این تفاوت تولید آمریکا با سایرین نشان‌دهنده این واقعیت است که آمریکایی‌ها ساعت‌های بیشتری کار می‌کنند، نه این که بهره‌وری بالاتری هنگام انجام کار دارند. بنابراین ما در اینجا با یک انتخاب روبه‌رو هستیم: کار کمتر با بهره‌وری بیشتر و تولید کمتر، یا کار بیشتر با بهره‌وری کمتر اما تولید بیشتر.

چه کسی انتخاب بهتری دارد؛ آمریکایی‌ها یا اروپایی‌ها؟

 اگر اروپایی‌ها به اندازه آمریکایی‌ها کار کنند، رفاه بیشتری خواهند داشت یا اگر آمریکایی‌ها به تعطیلات به سبک اروپایی بروند، وضعیت بهتری خواهند داشت؟

برخی از اقتصاددانان ممکن است استدلال کنند که اقتصاد آمریکا با تعطیلات اندک نتیجه تصمیمات داوطلبانه کارکنان و کارفرمایان است، در حالی که اروپایی‌ها عملاً به دلیل سیاست دولت مجبور به تعطیلات هستند. در واقع این دسته از اقتصاددانان می‌گویند در آمریکا با توجه به دخالت کمتر دولت در ایجاد تعطیلات، افراد با آزادی عمل بیشتری دست به انتخاب میان کار و تفریح زده‌اند. در نتیجه وضعیت فعلی در آمریکا، رفاه بیشتری به همراه دارد.

اما پاول کروگمن که به عنوان یک اقتصاددان نئوکینزی با جریان غالب اقتصاددانان بعضاً اختلاف‌هایی دارد، طرفدار دخالت بیشتر دولت است و دیدگاه ذکرشده را زیر سوال می‌برد.

اثر تعطیلات رسمی روی کار

نویسنده می‌گوید بر مبنای پژوهش‌ها می‌توان گفت تعطیلات یک «ضریب اجتماعی» دارد؛ یعنی اگر بسیاری از دوستان و اعضای خانواده شما هم‌زمان تعطیلات با حقوق داشته باشند، زمان تعطیلات لذت‌بخش‌تر است، بنابراین می‌توانید زمان با کیفیتی را با هم بگذرانید. در این صورت، دولت‌ها ممکن است با ممانعت از کار بیش از حد به همه لطف کنند. این اقتصاددان اضافه می‌کند در برخی مشاغل، تلاش‌های انفرادی برای دریافت مرخصی می‌تواند نزد کارفرمایان تعبیر به انگیزه و تعهد پایین فرد درخواست‌دهنده مرخصی شود، حتی اگر او این درخواست را برای بهبود تعادل بین کار و زندگی داده باشد. در این مورد هم تعطیلات بیشتر، به معنی الزام دولتی به مرخصی می‌تواند رفاه همه را بالاتر ببرد.

در کل، کروگمن فکر می‌کند که آمریکایی‌ها ساعت‌های زیادی کار می‌کنند و اگر حداقل بخشی از مسیر را به سمت الزام به مرخصی به سبک اروپایی پیش برند، به عنوان یک جامعه خوشحال‌تر خواهند بود.  البته او امکان حرکت قابل توجهی در این مسیر را در کوتاه‌مدت نمی‌بیند.

برچسب‌ها

تبادل نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha