۴ دی ۱۴۰۱ - ۱۳:۳۰
محرک‌های غیردلاری بورس در مسیر صعود

هنریک وسکانیانس، کارشناس بازار سرمایه در برنامه شمارش معکوس یکشنبه به بررسی عوامل تقویت تقاضا در تالار شیشه‌ای پرداخت.

فردای اقتصاد: در برنامه شمارش معکوس یکشنبه همراه با هنریک وسکانیانس، کارشناس ارشد بازار سرمایه، به بررسی محرک‌های غیر دلاری بورس پرداختیم. او در ابتدا اعتقاد داشت که روند بورس تهران با توجه به دلار ۴۰ هزار تومانی و ثبات آن، فعلا مسیر صعودی خوبی را در پیش دارد و می‌تواند حتی تا کانال ۲ میلیون واحدی و پیش از آن نیز افزایش یابد زیرا قیمت‌ها با توجه به بریزش دو سال گذشته، شرایط مناسبی دارند. 
وی افزود: به صورت تاریخی در بازه‌های بلندمدت، بازار سهام نسبت به دیگر بازارها با اختلاف، بازدهی بهتری را ثبت کرده است و قطعا می‌تواند چنین اتفاقی را نیز تکرار کند اما چه زمانی این روند صعودی پایدار شروع می‌شود، فعلا مشخص نیست و به عوامل مختلفی بستگی دارد.
 وسکانیانس در رابطه با محرک‌های غیر دلاری بورس اعتقاد داشت سهام در ایران، به دلیل شرایط اقتصادی و سیاسی حاکم بر کشور، اغلب با توجه به تورم و رشد قیمت دلار صعود می‌کند اما اکنون دلایل دیگری نیز هستند که می‌توانند این مسیر صعودی را هموار می‌کنند. در این رابطه می‌توان به مواردی همچون واگذاری سهام دولتی در شرکت‌ها، احتمال حذف قیمت‌گذاری دستوری، اقداماتی در جهت نرخ خوراک پتروشیمی‌ها و... اشاره کرد اما باید قبول کرد که مهم‌ترین عامل فعلا قیمت دلار و انتظارات تورمی است. 
این کارشناس بازار سرمایه در مقایسه بورس‌ تهران با بورس‌های خارجی، اشاره کرد در کشورهای توسعه یافته، به دلیل اقتصاد آزاد، شرکت‌ها به به واسطه تحولاتی همچون تکنولوژی، رشدهای سودآوری بزرگی را تجربه می‌کنند که منجر به بازدهی مناسبی در قیمت سهام آن‌ها می‌شود اما در کشور ما به دلیل اقتصاد بسته، شرکت‌ها اغلب توانایی رقم زدن چنین اتفاقاتی را ندارند.  وی در نهایت معتقد بود که رالی صعودی جدید بورس می‌تواند از گروه‌های بزرگ کار خود را آغاز کند اما در ادامه کوچکترها بازدهی بهتری را به ثبت می‌رسانند اگرچه باید توجه داشت که این شرکت‌ها ریسک بالاتری نیز دارند. او در نهایت خروج پول سنگین از صندوق‌های با درآمد ثابت در بازار روز گذشته را اتفاقی مثبت خواند و گفت هر مقدار از این پول به سهام وارد شود، می‌تواند شرایط مساعدتری را رقم بزند.

برچسب‌ها

تبادل نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات کاربران

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • IR ۱۵:۴۳ - ۱۴۰۱/۱۰/۰۴
    بورس ایران سوای از بورس های جهان هست و هیچ وابستگی مستقیم به دلار نداشته و نخواهد داشت. برای اثبات این ادعا توجه کنید که سال ۹۹ دلار حدود ۳۰ هزار تومان و شاخص کل بورس حدود ۲میلیون و ۲۰۰هزارواحد. اکنون دلار حدود ۴۰ هزارتومان و شاخص کل حدود یک میلیون و ۵۰۰ هزار واحد!!!!!!!!دلارافزایشی ولی بورس کاهشی!!

پربیننده‌ترین‌ها

پربیننده‌ترین‌ها از دیگر رسانه‌ها

آخرین اخبار دیگر رسانه‌ها

آخرین اخبار