۵ دی ۱۴۰۱ - ۱۳:۲۶
مهلت قانونی واریز سود سهامداران تغییر می‌کند؟

معاون نظارت بر بورس‌ها و ناشرین از احتمال اعمال تغییراتی در گزارش‌های ماهانه و مهلت قانونی واریز سود سهام به دو ماه خبر داد.

فردای اقتصاد: نشست خبری سازمان بورس با موضوع حاکمیت شرکتی و حضور اصحاب رسانه در کنار اعضای هیئت مدیره و معاونین نظارت بر بورس‌ها و ناشران سازمان بورس و اوراق بهادار برگزار شد.

در این نشست محمد عیوضلو، عضو هیئت مدیره و معاون نظارت بر بورس‌ها و ناشران سازمان بورس و اوراق بهادار در رابطه با اهمیت وجود انتصابات و کمیته ریسک در شرکت‌ها در حاکمیت شرکتی گفت: کمیته‌ها حتما باید منشور تدوین کنند و منشور نیز به تصویب هئت مدیره برسانند.

عیوضلو همچنین در خصوص معاملات با اشخاص وابسته با اشاره به اینکه کمیته حسابرسی باید نسبت به معاملات اشخاص وابسته شرکت‌ها و منصفانه بودن یا نبودن آنها اظهار نظر کند و بر افشای کامل اطلاعات اشراف داشته باشد، گفت: شرکت‌ها باید همواره دلایل انجام معامله با اشخاص حقیقی وابسته را افشا کنند و بر افشای کامل اطلاعات تسلط داشته باشند.

عیوضلو همچنین درمورد برنامه‌های راهبردی این معاونت گفت: شرکت‌ها باید اعلام کنند که برنامه‌ها تا چه میزان محقق شده و شرکت چه اقداماتی در این زمینه انجام داده است.

وی در ادامه در خصوص بحث مسئولیت‌های اجتماعی شرکت‌ها در گزارش‌ها  گفت: در خصوص بحث مخارجی که در ارتباط با کمک‌های عام‌المنفعه بوده، الزام شکل گرفته است تا این مخارج به صورت کامل افشا و در مجامع ارائه شود.

در ادامه ولی‌اله جعفری، مدیریت نظارت بر ناشران در خصوص تغییرات گزارش‌های ماهانه و اثرگذاری این تغییرات در پیش‌بینی‌پذیری بازار سرمایه گفت: در نظر داریم در ادامه گزارش‌های ماهانه شرکت‌ها را به گزارش‌های سود و زیان نزدیک کنیم و شرکت‌ها را مکلف کنیم بهای انرژی  و بهای تمام‌شده محصول را  نیز در این گزارش‌ها قید کنند.

جعفری هم‌چنین درخصوص عدم واریز به موقع سود سهامداران در مهلت ۸ ماهه به موضوع هزینه‌ بهره بالای این اقدام با توجه به وضعیت تورمی و نرخ بهره در ایران اشاره‌ای داشت و از اقدام مجلس درخصوص تغییر این بخش از قانون جامع تجارت خبر داد و گفت: ما تصمیم داشتیم با پیشنهاد به قانونگذار این مدت را از ۸ به ۳ ماه تغییر دهیم که متوجه شدیم خود مجلس در پیش‌نویس لایحه‌ای تصمیم دارد این مدت را به دو ماه کاهش دهد.

تبادل نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

پربیننده‌ترین‌ها

پربیننده‌ترین‌ها از دیگر رسانه‌ها

آخرین اخبار دیگر رسانه‌ها

آخرین اخبار