۵ دی ۱۴۰۱ - ۱۶:۳۷
ایران در یک شاخص خطرناک مقام اول جهانی را کسب کرد

خسارات بالای زلزله بم، ایران را به کشور اول در تلفات بلایای طبیعی تبدیل کرد

ایرنا: عضو هیات‌علمی پژوهشگاه بین‌المللی زلزله‌شناسی با اشاره به تلفات زلزله بم گفت: مردم این شهر شاهد پیش‌لرزه‌های مختلف قبل از وقوع زلزله اصلی بودند ولی به دلیل اینکه هیچ دستورالعمل مشخصی وجود نداشت، به مردم اعلام نشد که از منزل خارج شوند. درحالی‌که آگاه شدن از این مساله به کاهش آمار تلفات کمک می‌کرد.

مهدی زارع در نوزدهمین سالگرد وقوع زلزله بم در نشستی در پژوهشگاه بین‌المللی زلزله‌شناسی اظهار داشت: زلزله بم در شهری روی داد که سابقه تاریخی از زلزله‌های دستگاهی با این ابعاد نداشت؛ ولی دو زلزله با بزرگای حدود ۵ ریشتر در ۱۴ و ۲۸ مرداد ۸۲ در این شهر روی داده بود که امروز با نام زوج‌زلزله‌ها از این رویدادها یاد می‌شود. هنوز روی این پیش‌لرزه‌ها در آن مقطع تاریخی مطالعات کاملی انجام نشده است؛ ولی ارزش بررسی دارند.

وی این امر را شبیه رویداد زلزله اردیبهشت ۱۳۹۴ در شهر کاتماندو نپال دانست و گفت: در این رویداد نیز نیمه بهمن سال ۹۳ یک زلزله با بزرگای حدود ۵ ریشتر روی داد و بعد اول اردیبهشت ۱۳۹۴ نیز زلزله مشابه دیگری رخ داد، سه روز بعد از این دو زوج‌زلزله زلزله ۷.۸ ریشتری به وقوع پیوست.

عضو هیات علمی پژوهشگاه بین‌المللی زلزله و زمین‌شناسی همچنین دلیل زلزله بم را گسل بم دانست و ادامه داد: با توجه به موقعیت مکانی شهر و این گسل، در زمان وقوع زلزله هر چه به سمت شرق می رفتیم، میزان خسارات و خرابی ها بیشتر و در غرب کمتر بود. همین امر نشان می دهد حتی در شهر نسبتا کوچکی مانند بم نیز ساخت و ساز روی مناطق پرخطر می تواند موجب کاهش خسارات شود.

وی در ادامه به چند نکته در مورد این زلزله پرداخت و توضیح داد: آمار بالای تلفات زلزله بم، یعنی کشته شدن ۳۰ هزار نفر از یک شهر ۱۰۰ هزار نفری موجب شد کشور ایران در آمارهای بین‌المللی تلفات بلایای طبیعی طی سال‌های ۲۰۰۰ تا ۲۰۱۰ جزو کشورهای دارای بالاترین تلفات باشد.

افزون بر این بر اساس برآوردهای سازمان ملل متحد حدود ۵۰ هزار واحد مسکونی در شهر بم و ۲۰ هزار واحد مسکونی در روستاها از بین رفت که تنها بازسازی این واحدها به ۷۵ میلیون دلار اعتبار نیاز داشت.

زارع افزود: این آمار زمانی ناراحت کننده تر خواهد بود که با آمار تلفات دو زلزله شهر کوماموتو ژاپن در آوریل ۲۰۱۶ آن را مقایسه کنیم؛ دو زمین لرزه به بزرگی ۶.۲ و ۷ ریشتر رخ داد؛ ولی تلفات آن بیشتر از ۵۰ نفر نبود.

درس تلخی که با قیمت جان ده‌ها هزار نفر به دست آمد

وی همچنین با اشاره به پیش‌لرزه‌هایی که در روز و شب قبل از وقوع زلزله بم روی داده بود، گفت: مردم این شهر شاهد پیش‌لرزه‌های مختلفی قبل از وقوع زلزله اصلی بودند ولی به دلیل اینکه هیچ دستورالعمل مشخصی وجود نداشت، به مردم توضیح داده نشد که از منزل ها خارج شوند. حتی دانشجوهایی که در دو خوابگاه پیام نور و دانشگاه آزاد بودند، به همین دلیل داخل خوابگاه ماندند و همین امر یکی دیگر از دلایل افزایش تلفات بود.

برچسب‌ها

تبادل نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

پربیننده‌ترین‌ها

پربیننده‌ترین‌ها از دیگر رسانه‌ها

آخرین اخبار دیگر رسانه‌ها