۹ آذر ۱۴۰۱ - ۱۴:۵۱
"بهشت زهرا" دیگر جا ندارد؟/ جزئیات نام و آدرس آرامستان جدید تهران

مدیرعامل بهشت زهرا ظرفیت بهشت زهرا شاید تا 50-40 سال دیگر هم پر نشود. اما این، تنها دلیل احداث آرامستان‌های جدید در تهران  نیست.

اعتماد: محمدجواد تاجیک، برای نخستین‌بار از مشخصات  و  ویژگی‌های این آرامستان جدید پرده برداشته است که در ادامه می‌خوانید. 

بهشت زهرا حالا حالاها ظرفیت دارد

ظرفیت بهشت زهرا بر اساس تعداد قبرهای یک طبقه‌ای که می‌توان آنجا حفر شود، محاسبه می‌شود. مثلا می‌گویند در فلان قطعه می‌توان هزار قبر حفر کرد. ولی این آمار بر اساس قبرهای حفر شده یک طبقه است درحالی که همان‌طور که می‌دانید قبرها سه طبقه می‌شوند. بدین‌ ترتیب ظرفیت بهشت زهرا شاید تا 50-40 سال دیگر هم پر نشود. اما این، تنها دلیل احداث آرامستان‌های جدید در تهران  نیست.

بهشت زهرا برای مردگان حوادث طبیعی احتمالی جا ندارد

بر اساس پروتکل‌های جهانی ستادهای بحران، جانمایی گورستان‌ها باید به گونه‌ای باشد که در مواقع بروز زلزله یا هر حادثه طبیعی دیگری، این آرامستان‌ها هم ظرفیت و گنجایش پذیرش خیل عظیمی از فوت‌شدگان را داشته و هم دسترسی به آنها آسان باشد. اما بهشت زهرا نه تنها به هیچ عنوان نمی‌تواند پذیرای جمع کثیری از شهروندان فوت شده در حوادث طبیعی باشد که دسترسی به آن در مواقع بحرانی نیز چندان آسان نیست. در واقع ستاد بحران معتقد است با استناد به استانداردهای جهانی صلاح نیست که دوباره آرامستانی با وسعت و جانمایی بهشت زهرا احداث شود. برای همین جانمایی گورستان‌های جدید تهران با هماهنگی ستاد بحران انجام شده است.

فاکتورهای تاسیس یک آرمستان خوب

 تمام این آرامستان‌ها خارج از بافت مسکونی شهر احداث می‌شوند ولی در عین حال فاکتورهایی مانند دسترسی به آنها و همچنین زیرساخت‌های شهری در آنها لحاظ شده است. در واقع الان شاید بهترین زمان برای احداث آرامستان‌های جدید باشد، چون در آینده‌ای نزدیک، با توجه به ساخت وسازهایی که در تهران انجام می‌شود، دیگر زمین مناسبی برای احداث آرامستان‌های جدید وجود نخواهد داشت.

آرامستان جدید کجاست؟ شرق تهران

اجازه دهید فعلا اشاره‌ای به منطقه مزبور نکنم. ولی همین‌قدر بگویم که این قطعه زمین در شرق تهران قرار دارد و نامش بهشت رضاست. فقط همین قدر بدانید که اصلا وسعت آنها قابل مقایسه با بهشت زهرا نخواهد بود.
 

تبادل نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

پربیننده‌ترین‌ها

پربیننده‌ترین‌ها از دیگر رسانه‌ها

آخرین اخبار دیگر رسانه‌ها