۶ دی ۱۴۰۱ - ۱۴:۳۷
پیش‌ بینی بورس فردا ۷ دی ۱۴۰۱

بورس روز گذشته به مسیر صعودی خود ادامه داد و اکنون تنها یک قدم با کانال ۱.۶ میلیون واحدی فاصله دارد.

فردای اقتصاد: برای پیش بینی بورس فردا باید ببینیم چه اتفاقاتی در بورس امروز رخ داد و چه اتفاقاتی در بورس فردا تاثیرگذار خواهد بود و سپس با توجه به مجموع این اتفاقات ببینیم چه چیزی در انتظار بورس فردا است.

بورس تهران روز گذشته نیز توانست به مسیر صعودی خود ادامه دهد و قدمی دیگر به کانال معروف ۱.۶ میلیون واحدی نزدیک شود. شاخص کل بورس در بازار دوشنبه یک بازدهی مثبت ۰.۸۲ درصدی را به ثبت رساند و به عدد ۱.۵۷۶ میلیون واحدی رسید. شاخص هم‌وزن نیز که نسبتا شرایط بهتری را دنبال می‌کرد، با افزایش ۰.۹۳ درصدی همراه شد تا هم برای بزرگان و هم کوچک‌ها، روز خوبی سپری شود. ارزش معاملات خرد سهام بار دیگر با ثبت عدد ۷۱۶۰ میلیارد تومانی خود را در کانال ۷هزار میلیاردی حفظ کرد و شاهد یک ورود پول ۲۲۲ میلیارد تومانی از سمت کدهای حقیقی به چرخه سهام بودیم.

صعود بدون توقف دلار در بالای کانال ۴۰ هزار تومانی در این روزها به مهم‌ترین و اصلی‌ترین محرک این روزهای بورس تهران تبدیل شده است و هرگونه نوسان در آن، به روند روزانه بازار سهام نیز جهت می‌دهد. حال که نرخ این ارز به حوالی ۴۲ هزار تومان رسیده است، به نظر می‌رسد که فعلا می‌توانیم به روند صعودی بورس طی روزهای آینده نیز امیدوار باشیم. حال با بررسی عوامل مختلف که سهم بزرگی از آن به دلار باز می‌گردد، به بررسی بورس فردا خواهیم پرداخت.

سیگنال دلار به بورس تهران

هفته گذشته و پس از اینکه دلار با یک جهش پرقدرت خود را به پشت مرز ۴۰ هزار تومانی رسانده بود، انتشار خبرهای مثبت در رابطه با احتمال شروع دوباره مذاکرات هسته‌ای از سمت ایران و برخی سران اروپایی، انتظارات را به سمت توقف روند صعودی و کاهش قیمت دلار هدایت کرد؛ به طوری که نرخ ارز آمریکایی برای یک روز به زیر ۳۹ هزار تومان نیز رسید. این اتفاق اما تنها یک روز دوام داشت و واکنش آمریکا به خبرهای برجامی و صحبت‌هایی مبنی بر اینکه گفتگوهای هسته‌ای دیگر برای این کشور در اولویت قرار ندارد، سوخت جدیدی را در موتور گرم دلار ریخت تا روز پنجشنبه در نهایت شاهد رشد نرخ این ارز در بازار آزاد و صعود قیمت دلار به بالای کانال ۴۰ هزار تومانی باشیم و اکنون این اسکناس آمریکایی یک قدم کوتاه تا رسیدن به ۴۲ هزار تومان دارد.

تقریبا از اوایل آبان ماه و در زمانی که دلار به یک باره روند صعودی قدرتمندی را شروع کرد، بازارهای سرمایه‌گذاری از جمله بازار ارز، طلا، مسکن، بورس و حتی خودرو نیز با جهش قیمت‌های بالایی همراه شدند که در این میان اگرچه بازار سهام بازدهی‌های مثبتی را به صورت هفتگی ثبت می‌کرد اما اغلب در انتهای این لیست قرار داشت که عمده دلیل آن نیز به چالش‌ها و ابهاماتی است که بسیار درباره آن‌ها صحبت کرده‌ایم. رشد قیمت دلار در بازار آزاد از منظر تورمی، تاثیر مثبتی بر بورس تهران خواهد گذاشت که البته از آن مهم‌تر نرخ دلار نیمایی است که انتظار می‌رود روند صعودی ملایم خود را شتاب دهد و شرکت‌ها را با تحولات خوبی از منظر نرخ فروش، میزان سودآوری و ... همراه کند. بنابراین دلار ۴۲ هزار تومانی چه از لحاظ تئوریک و چه از لحاظ ذهنی می‌تواند بورس تهران را برای مدتی در مدار صعودی نگه دارد. البته نباید فراموش کرد که فاصله بیش از ۴۰ درصدی فاصله دلار نیما و فردوسی همچنان یکی از معضلات بازار سرمایه محسوب می‌شود.

تهدید افزایش سود بدون ریسک

یکی دیگر از عواملی که این روزها می‌تواند در صورت آرام گرفتن نرخ دلار، برای بورط تهران تهدیدی مهم تلقی شود، خبری بود که روزهای گذشته در رابطه با استارت خوردن افزایش نرخ سود بانکی مخابره شده است. طبق گفته هیئت عامل بانک مرکزی در مصوبه روز گذشته، به بانک‌ها اجازه داده است اوراق گواهی سپرده مدت‌دار ویژه سرمایه‌گذاری (عام) با نرخ ۲۳ درصد منتشر کنند. از این رو به نظر می‌رسد که خبرهای روزهای اخیر مبنی بر احتمال افزایش سود بانکی درحال تبدیل به واقعیت باشد.

بازارهایی همچون ملک، ارز، دلار و اخیرا خودرو، به صورت سنتی فقط به تورم نگاه می‌کنند و به دلیل نداشتن عایدی‌های دوره‌ای خاص، خود را با نرخ بهره بانکی مقایسه نمی‌کنند، در حالی که بازار سهام به دلیل شرایط خاص خود از جمله گردش وجوه نقد دوره‌ای، اثر سود بانکی بر تامین مالی شرکت‌ها، از بین رفتن فرصت‌های سرمایه‌گذاری و... وزن زیادی به نرخ سود بدون ریسک می‌دهد. به همین دلیل باید نیم نگاهی به این موضوع داشته باشیم که در صورت کاهشی شدن نرخ دلار، احتمال افزایش عرضه در بورط تهران نیز دور از انتظار نیست.

خیز بورس برای شکست مقاومت تکنیکالی؟

همانطور که در نمودار تکنیکالی شاخص کل بورس پیداست، پس از روندهای صعودی روزهای گذشته، شاخص اکنون به مرز یک محدوده بسیار مهم رسیده است که هدف آن، مقاومت نام آشنای ۱.۶ میلیون واحدی است. از حوالی مرز ۱.۵۸ میلیون تا ۱.۶ میلیون واحد، یک محدوده مقاومتی مهم قرار دارد که می‌توان به افزایش عرضه‌ها در معاملات بورس فردا منجر شود. در اندیکاتور ایچی موکو نیز به خوبی می‌توان افزایش فاصله کندل‌ها و خط کیجنسن را مشاهده کرد که نشان از کاهش قدرت تقاضا دارد که البته هنوز در محدوده‌های مناسبی است. با این وجود می‌توان انتظار داشت که بورس فردا یک پدال گاز دلاری و یک پدال ترمز تکنیکالی داشته باشد و باید دید که کدام از این عوامل قدرت بیشتری را از خود به نمایش می‌گذارد اما به طور کلی پیش‌بینی می‌شود که مسیر بورس فردا صعودی و متعادل باشد و محرک دلاری بتواند به مرور این مرز را نیز پشت سر بگذارد.

پیش‌ بینی بورس فردا ۷ دی ۱۴۰۱
تحلیل تکنیکال شاخص کل بورس

برچسب‌ها

تبادل نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات کاربران

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • IR ۱۶:۱۰ - ۱۴۰۱/۱۰/۰۶
    اگه بورس وابستگی مستقیم به دلار داره لطف کنید جواب این سوال را بفرمایید.در سال ۹۹ دلار حدود ۳۰ هزار تومان ، شاخص کل بورس بالای ۲ میلیون و ۲۰۰ هزار واحد. ۲ماه پیش دلار حدود ۳۶ هزار تومان شاخص کل حدود یک میلیون و ۳۷۰ هزار واحد!!!!!دلار افزایشی اما شاخص بورس کاهشی!!!! اکنون دلار ۴۰و شاخص ۱یک میلیون ۵۰۰

پربیننده‌ترین‌ها

پربیننده‌ترین‌ها از دیگر رسانه‌ها

آخرین اخبار دیگر رسانه‌ها

آخرین اخبار